2008-03-20, 06:37
Medlem
rikKis avatar
Hej

Har kollat runt lite och hört mig för efter möjligheter att kunna börja jobba på sjön , då jag skulle behöva komma iväg hemifrån ett tag. ( inget jag smiter ifrån vill bara komma iväg och fundera lite )

Jag jobbar idag som hantverkare så har absolut inte tummen mitt i handen så ett matrosjobb skulle nog passa mig som handen i handsken.

Efter vad jag har sett så verkar det som om det inte finns nån vuxenutbildning för att bli matros utan man skulle ha valt det på gymnasienivå , som e lite försent då jag är 23år.

Och att börja som lärling så är lönen tyvärr lite väl låg eftersom jag måste betala min hyra etc..

Nån som har lite inblick i hur det fungerar om jag verkligen vill börja jobba på sjön ? hur skall jag gå till väga ?

ursäkta ifall detta inlägg redan har svarats på i nån annan tråd och ifall det e dåligt skrivet men e lite trött

Tacksam för svar.
Mvh
Citera
2008-03-20, 08:29
Medlem
Du kan ju alltid börja jobba på någon skärgårdsbåt som jungman och samla ihop 12 månader till lättmatros och därefter söka dig till större båtar om det är det du vill.
Citera
2008-03-20, 11:53
Medlem
Det finns en mycket bra tråd som du kan läsa igenom. Svarar kanske inte så bra på just denna frågan men ger en bra bild av hur det är att jobba till sjöss.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=632681
Citera
2008-03-20, 12:44
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikKi
Hej

Har kollat runt lite och hört mig för efter möjligheter att kunna börja jobba på sjön , då jag skulle behöva komma iväg hemifrån ett tag. ( inget jag smiter ifrån vill bara komma iväg och fundera lite )

Jag jobbar idag som hantverkare så har absolut inte tummen mitt i handen så ett matrosjobb skulle nog passa mig som handen i handsken.

Efter vad jag har sett så verkar det som om det inte finns nån vuxenutbildning för att bli matros utan man skulle ha valt det på gymnasienivå , som e lite försent då jag är 23år.

Och att börja som lärling så är lönen tyvärr lite väl låg eftersom jag måste betala min hyra etc..

Nån som har lite inblick i hur det fungerar om jag verkligen vill börja jobba på sjön ? hur skall jag gå till väga ?

ursäkta ifall detta inlägg redan har svarats på i nån annan tråd och ifall det e dåligt skrivet men e lite trött

Tacksam för svar.
Mvh

Som sagt, om du vill göra det utan utbildning så får du nog börja som jungman. Tror inte ens du kan mönstra lättmatros utan behörighet.
Med din bakgrund skulle du nog klara det jobbet alldeles utmärkt. Det blir mest rostknackning och målning skulle jag tro, men visar du framfötterna så blir du nog anförtrodd lite mer stimulerande uppgifter inom kort.
Om du bara vill dra ut en kort tid, gör det i såna fall under sommaren. Du kommer göra mycket jobb på väderdäck, och sommarmånaderna är som gjorda för den typen av grejer.

En möjlighet är att du söker in på något av sjökaptensprogrammen. När du gjort 180 dagar (?) praktik så har du behörighet att segla matros. Det kommer förvisso ta mycket tid i anspråk, och du kanske inte vill studera, men det är som sagt en möjlighet.

Tänk på att när du är ute så är det just bara hyran och andra periodiska utgifter du behöver betala, exempelvis telefonabonnemang, parabolkort, bilskatt, etc. Har du inte alltför mycket sånt på dig så klarar man sig rätt långt.

Som sagt, läs igenom tråden som länkades. Det finns nog mycket matnyttigt i den.
Citera
2008-03-20, 18:08
Medlem
rikKis avatar
tack skall ni ha för svaren och skall kolla upp detta med Jungman samt läsa tråden som det länkades till.

Visste att jag skulle få svar här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in