2008-03-19, 22:58
Medlem
Hej, tror jag kan ha fått en överdos av smärtstillande tabletter?
De senaste tre dagarna har jag knaprat i stort sätt allt jag kommit över, vilket har resulerat (ungefär) att jag dagligen käkat

1x4 Treo
2x6 Naproxen (250mg)
1x4 Diklofenac (25mg)
Lite random ipren/alvedon etc.

Kan tillägga att det är en visdomstandjävel som håller på och växa upp, gör så jävla ont att jag inte vet vart jag skall ta vägen. Inget har riktigt hjälpt och eftersom jag knappt sovit på tre nätter, börjar jag känna mig lite desperat.

Någon som vet några bra kombinationer av receptfria tabletter som kan ge god effekt? Eller måste jag gå till läkare och be om något starkare?
Citera
2008-03-19, 23:21
Medlem
Asystolis avatar
Om du har påtryckande visdomständer så är det bättre att avlägsna dessa hos en tandläkare. Växer de fram och trycker på de övriga tänderna så blir det en lång plåga, och att enbart behandla symtomen med mediciner är inte att föredra.
Gör det ont i samband med att de tränger fram så kan det även bero på en infektion, det är inte allt för ovanligt. Och då ska du till en tandläkare i vilket fall.
(: Så knalla iväg till tandläkarn du i stället så får han kontrollera läget!
Citera
2008-03-20, 10:21
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tezz0r
Hej, tror jag kan ha fått en överdos av smärtstillande tabletter?
De senaste tre dagarna har jag knaprat i stort sätt allt jag kommit över, vilket har resulerat (ungefär) att jag dagligen käkat

1x4 Treo
2x6 Naproxen (250mg)
1x4 Diklofenac (25mg)
Lite random ipren/alvedon etc.

Kan tillägga att det är en visdomstandjävel som håller på och växa upp, gör så jävla ont att jag inte vet vart jag skall ta vägen. Inget har riktigt hjälpt och eftersom jag knappt sovit på tre nätter, börjar jag känna mig lite desperat.

Någon som vet några bra kombinationer av receptfria tabletter som kan ge god effekt? Eller måste jag gå till läkare och be om något starkare?

Hej;

ja du kära vän, ipren, diclofenak, naproxen och treo tillhör alla en och samma grupp, nämligen NSAID. Man ska inte blanda dem, utan nöja sig med att ta fulldos av tabletter av ett märke. Man ska inte ta t.ex. mer naproxen än 1250 mg om dygnet och då har du överskridit maxdos med i alla fall en tablett.

Generellt när man ska behandla sig med receptfria smärtstillande gäller det att kontinuerligt ta tabletter trots att det kanske inte gör ont just då. Paracetamol får du ta fyra gram om dygnet, alltså två stycken 500 mg tabletter fyra gånger per dygn, t.ex. kl 08, 12, 16 och 20.

Utöver det kan du välja en i NSAID gruppen, t.ex Naproxen ELLER ipren ELLER etc etc. och så läser du noga på t.ex. http://www.fass.se vilken dos du får ta utan att riskera skador.

Personligen tror jag, utan att ha några tandläkarkunskaper som helst utom fyra fina visdomständer i min egen mun som gjort förjävligt ont, att du kan ha en inflammation i tandköttet ovanför och att det enklaste sättet att åtgärda det är att gå till tandläkaren.
Citera
2008-03-20, 16:38
Medlem
pungsorks avatar
Som redan skrivits i tråden: kontakta din tandläkare! Då kan du också få hjälp med bättre avpassade smärtstillande på recept om det skulle behövas medan du väntar på tandläkartiden.

Som Fru V påpekar så har du överskridit ditt intag av NSAID och detta blir dessutom förvärrat av ASA (Treo) som är närbesläktad.
Det som händer är att risken för blödning ökar, främst från mag-tarm kanalen.
Om du är ung och frisk för övrigt så lär det nog inte vara någon fara om du inte fortsätter. (Skulle du få jätteont, ihållande, i magen och/eller blod i avföringen så är det dock att rekommendera ett besök på akuten)

enerellt så kan man av de receptfria preparaten lämpligen prova med Alvedon först (OBS - får absolut inte ta mer än vad som står på förpackningen), räcker inte detta så kan man prova att kombinera med Ibuprofen. Räcker det fortfarande inte så bör man söka vård (tandläkare i ditt fall).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in