2008-03-19, 19:21
Medlem
Tenaciouss avatar
Brorsar har fått problem med sin dator. Varje gång jag startar datorn så står det
"No IDE detected. Press F1 to continue".
Problem 1: När man trycker F1 så kommer man till en typ BIOS meny där man väljer vilken disk man vill boota ifrån. Detta har funkat bra ända tills nyligen då jag bestämde mig för att omformatera ena hårddisken för att bli av med ett jävligt besvärligt virus.
Problem 2: Men nu när jag försöker installera om windows XP, så fungerar allt bra, ända tills man kommer till den delen i installationen där man måste starta om datorn. När man gör det så står det att det fattas en fil och det går därför inte att starta windows.
jag tror att problem 2 har att göra med problem 1, för att bootningen är helt fuckad så då blir det nåt fel i installationen, eller är jag helt fel ute? Och hur fixar jag då problem 1??!!
Citera
2008-03-19, 20:49
Medlem
dra ur ide eller sata kablarna från dom andra diskarna som inte är sys sedan installerar du XP..jag fick det själv för några år sedan och löste problemet på det sättet

andra alt kan vara att när du är klar med installationen så ska du in i bios och återställa till normalvärden innan du startar om allt.. hoppas det löser sig

lycka till
Citera
2008-03-19, 20:55
Medlem
werss avatar
hmm

Har du IDE elelr SATA diskar kopplade?

Om det är IDE och du får det felmeddelandet så känner inte BIOS igen disken, eller så e den kass. Fungerar det inte med nån "autodetect" setting i bios så e den nog körd.. kolla kablar etc.

Om det är en SATA så kan du behöva drivare till den för att installera XP.
kolla om du fick en CD till moderkortet och browsa den efter SATA drivare. måsta laddas på en diskett som du läser in innan installationen börjar... alltså du bootar på XP skivan.. trycker F2 (tror jag) när det frågas längst ner på skärmen om du vill installera ytterligare drivare för SCSI enheter etc, etc..
In me disketten så borde det fungera.

Good luck
Citera
2008-03-19, 21:07
Medlem
Tenaciouss avatar
tack för alla svar!
Men nu har problem 1 löst sig. Visade sig att satahårddisken var lite felkopplad sedan en tidigare incident, men efter att har rättat till det så bootar nu datorn som den ska, utan problem.
Ska testa å installera Vista nu å se om problem 2 också har löst sig.
Citera
2008-03-19, 21:36
Medlem
Tenaciouss avatar
lyckades installera Vista helt och hållet, men när jag ska starta om datorn för sista gången, precis efter man har valt användarnamn och lösenord, så står det "disk read error, press CTRL-ALT-DEL to restart", under bootningen.

Vet inte vad detta beror på, vet ni?
Kanske ska nämna att jag har en IDE och en SATA hårddisk. Vista är nu installerat på SATA-disken.

EDIT: Ibland startar datorn och ibland får jag "disk read error". Könstigt!
Ser att andra på flashback har skrivit om samma fenomen, men inte lyckats hitta vad det beror på...
Senast redigerad av Tenacious 2008-03-19 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in