2008-03-19, 17:23
Medlem
chamaemoross avatar
Hejsan gott folk.
I mitt tycke har personer alltid påpekat att "punktskatt är för människans eget bästa och deras hälsa."
Min åsikt är att punktskatten existerar p.g.a. att man köper något beroendeframkallande. SJÄLVKLART måste ju denna guldgruva utnyttjas av staten.

Men är punktskatten och hälsovården verkligen så beroende av varandra?
Alltså om det t.ex. finns 1 000 000 rökare och alkoholmissbrukare och 100 000 personer som insjuknat p.g.a dessa beroenden, hur mycket balanserar det sig i slutändan isåfall?

Om jag betalar x antal kronor i punktskatt för exempelvis cigaretter och senare insjuknar i cancer som kostar vården x antal kronor, skulle dessa då verkligen jämna ut varandra? Eller är skatten överdriven och går till andra saker som inte har med sjukvård att göra?

Man borde väl eftersträva skatten till ändamål som ska tillhöra samma intresse/avdelning?

Tack på förhand
Senast redigerad av chamaemoros 2008-03-19 kl. 17:25.
Citera
2008-03-19, 17:49
Medlem
the_dude82s avatar
Jag vet inte hur det är med just tobaksskatten men vad gäller alkoholsskatten så är denna kraftigt i underkant för att täcka de kostnader som alkohol belastar samhället med.
Citera
2008-03-19, 18:05
Medlem
Nedomanskys avatar
Tobaksbruk o spritmissbruk borde bära sina egna kostnader, det gör ju tex bilkörandet iom den 32% ökningen av trafikförsäkringspremien.
Citera
2008-03-19, 19:01
Medlem
fordonsförarens avatar
Tja man har punktskatter för att minska användandet av en viss vara. Man har även höga skatter på arbete för att minska arbete? Förmögenhetsskatt för att minska folk att spara pengar?

Alla skatter har ingen logik mer än att dra in pengar. Cigaretter kostar långt mycket mer än de drar in i skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in