2008-03-18, 21:47
Medlem
Fanatikers avatar
Tänkte laga rimmad lammstek nu i påsk och behöver en god passande sås till det. Lammet kommer ligga i saltlag ca 3 dagar och sedan gå i ugnen med rosmarin, citronskal, salt, peppar och olja. Till detta serveras pommes Boulangeré (bagarpotatis) innehållande lite ljust öl, vitt vin, timjan och vitlök.

Tips!?
Citera
2008-03-18, 22:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker
Tänkte laga rimmad lammstek nu i påsk och behöver en god passande sås till det. Lammet kommer ligga i saltlag ca 3 dagar och sedan gå i ugnen med rosmarin, citronskal, salt, peppar och olja. Till detta serveras pommes Boulangeré (bagarpotatis) innehållande lite ljust öl, vitt vin, timjan och vitlök.

Tips!?
Du har ju såsen näst intill klar i och med din marinad. Reducera den, häll i resten av köttsaften från ugnsplåten och skvätt i lite grädde, alt. montera in smör. Det är allt.

~Paul~
Citera
2008-03-18, 22:18
Medlem
Fanatikers avatar
Jo iof, något liknande var min första tanke oxkså. Har suttit och läst lite i en av Mannerstöms böcker där han tipsade om att låta steken ligga på galler ovanför potatisen för att låta den goda saften blandas tillsammans med potatisen. Men man kanske ska tillvara på skyn istället och göra sås på den... men tid finns för att göra två såser så kom gärna med fler förslag.
Citera
2008-03-18, 22:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker
Jo iof, något liknande var min första tanke oxkså. Har suttit och läst lite i en av Mannerstöms böcker där han tipsade om att låta steken ligga på galler ovanför potatisen för att låta den goda saften blandas tillsammans med potatisen. Men man kanske ska tillvara på skyn istället och göra sås på den... men tid finns för att göra två såser så kom gärna med fler förslag.
Visst kan du göra som den gode Mannarström föreslår, eller så kan du göra som jag föreslog. Båda recepten funkar. Svårt att ge konkreta tips. Beror på vad du själv föredrar.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in