2008-03-18, 18:10
Medlem
muppenwtfs avatar
Hej
Undrar hur mycket kylpasta som är lagom att applicera på CPU kylaren?

Muppenwtf
Citera
2008-03-18, 18:11
Moderator
impieteers avatar
På kylaren ska du inte ha nån kylpasta alls, du ska applicera den på CPU:n...
Citera
2008-03-18, 18:12
Medlem
Spaceys avatar
Om det är en liten tub så är det hela tuben annars ska det bilda ett litet skickt liksom
Citera
2008-03-18, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av muppenwtf
Hej
Undrar hur mycket kylpasta som är lagom att applicera på CPU kylaren?

Muppenwtf

Jag brukar rita en fyrkant sen kryssar jag fyrkanten med kylpasta. De ska självklart inte välla över.
Citera
2008-03-18, 18:20
Medlem
muppenwtfs avatar
Jag tog hela tuben som följde med mitt Tuniq Tower, vet inte om den räknas som stor eller liten
Citera
2008-03-18, 18:24
Moderator
impieteers avatar
Som ett okokt riskorn brukar förståsigpåarna säga.
Citera
2008-03-18, 18:26
Medlem
muppenwtfs avatar
Euhm ;P
Jahapp... Det låter ju vettigt.
Kan det skada att ta för mkt?
Enligt TAT så ligger "digital temp" på 11-15 C men enligt Gigabytes Easy Tune 5pro så ligger det på 35 C... Vilken har rätt? ;P
Citera
2008-03-18, 18:26
Bannlyst
Ett riskorn i storlek kylpasta ger den maximala värmeöverföringsförmågan. tunnt tunnt, i ett jämt och fint lager på cpu'n. Ett tipps är att smeta ut detta med ett plastkort (typ visa/ica-kort eller whatever... )

Citat:
Euhm ;P
Jahapp... Det låter ju vettigt.
Kan det skada att ta för mkt?
Enligt TAT så ligger "digital temp" på 11-15 C men enligt Gigabytes Easy Tune 5pro så ligger det på 35 C... Vilken har rätt? ;P

Det skadar inte att ta för mycket, men det är bara väldigt dumt att köpa en fet kylare och sedan begränsa dess kapacitet.

Gigabytes Easy Tune 5pro Har nog den korrekta siffran, om du inte har datorn utomhus dvs...
Senast redigerad av miniminion 2008-03-18 kl. 18:30.
Citera
2008-03-18, 18:31
Medlem
muppenwtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miniminion
Ett riskorn i storlek kylpasta ger den maximala värmeöverföringsförmågan. tunnt tunnt, i ett jämt och fint lager på cpu'n. Ett tipps är att smeta ut detta med ett plastkort (typ visa/ica-kort eller whatever... )

Det skadar inte att ta för mycket, men det är bara väldigt dumt att köpa en fet kylare och sedan begränsa dess kapacitet.

Gigabytes Easy Tune 5pro Har nog den korrekta siffran, om du inte har datorn utomhus dvs...
Går MasterCard bra?
Nej men seriöst, det kan väl inte skada att ta för mycket?
Citera
2008-03-18, 18:32
Medlem
muppenwtfs avatar
Om jag tar bort kylarn, måste jag ta bort all pasta och börja om eller räcker det med att skrapa bort lite och smeta ut resten?
Citera
2008-03-18, 18:35
Medlem
Naits avatar
Citat:
Om jag tar bort kylarn, måste jag ta bort all pasta och börja om eller räcker det med att skrapa bort lite och smeta ut resten?

Ta helst bort all pasta och rengör både flänsen och cpu med T-röd. Sen så lägger du på pasta lika mycket som ett okot riskorn.

/nait
Citera
2008-03-18, 18:37
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Går MasterCard bra?
Nej men seriöst, det kan väl inte skada att ta för mycket?

Skada och skada, det kommer att bli varmare än om du tagit korrekt mängd. Kylpasta leder värme mycket sämre än koppar eller aluminium eller vad nu kylaren är gjord av, och därför kommer varje mängd kylpasta extra som inte behövs egentligen göra att CPU:n blir varmare än den annars blivit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in