2008-03-18, 15:21
Medlem
Pelicans avatar
Hittade denna forumsavdelning nyligen och kom och tänka på en ganska obehaglig grej som hände för ett par veckor sedan. Jag minns inte helt och hållet hur det gick till men jag ska försöka återberätta det på bästa sätt.

Det var såhär att jag låg i min säng för att sova, det var en helt vanlig vardagskväll vill jag minnas. Jag blev tröttare och tröttare och det är nu det obehagliga sker. Jag sätter mig plötsligt upp i sängen, det känns väldigt verkligt och jag vet faktiskt inte om jag drömmer eller inte. Jag vet inte varför jag sätter mig upp men jag minns att jag ganska direkt försöker prata. Jag får inte ut ett ljud och jag grips nästan av panik. Efter att ha suttit där i ungefär tio sekunder försöker jag ta mig ur sängen men lyckas inte, faller tillbaka mot kudden och BANG!
Jag vaknar(?)

Jag har ingen aning om jag drömde, om jag var vaken eller om jag gjorde detta i sömnen med öppna ögon. Det hela var väldigt läskigt och verkligt. Är det någon som upplevt något liknande eller tro sig veta vad jag råkat ut för?
Senast redigerad av Pelican 2008-03-18 kl. 15:23.
Citera
2008-03-18, 15:29
Medlem
arvid89s avatar
Jag tror du drabbades av en sömnparalys, någon som kan verifiera min teori?
Citera
2008-03-18, 15:46
Bannlyst
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys

Du såg inga "demoner" på dig?

Det kan vara en variant av sömnparalys.
Du är i stadiet mellan sömn och verklighet och fattar inte ett skvatt.
Brukar vara i några sekunder dock har det aldrig hänt mig.
Citera
2008-03-19, 02:33
Medlem
Pelicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys

Du såg inga "demoner" på dig?

Det kan vara en variant av sömnparalys.
Du är i stadiet mellan sömn och verklighet och fattar inte ett skvatt.
Brukar vara i några sekunder dock har det aldrig hänt mig.

Fick inte syn på en enda denom. jag antar att det är någon typ av sömnparalys som du säger. Det kändes helt sjukt!
Citera
2008-03-19, 14:35
Medlem
fairyfellers avatar
Hmm jag är sjukt säker på att jag läst exakt samma tråd och svar tidigare Läskigt.

Topic:

Du hann troligtvis vakna före dina muskler hann om du förstår. Det är ett rätt så förekommande fenomen, vissa är med om det ofta, vissa sällan och andra aldrig.
Citera
2008-03-23, 23:24
Medlem
Uncle Dukes avatar
jag fick en typisk sömnparalys en gång för något/några år sedan, och det är nog fanimej något av det mest obehagliga jag har upplevt. jag hade haft ett s k falskt uppvaknande där jag hade gått in på toaletten, sett mig i spegeln i mörkret och sett två exakt likadana ansikten titta ut ur den. båda var uppenbarligen mig, fast de såg döda ut, med tomma ögon och gapande mun.
när jag vaknade vågade jag inte öppna ögonen eftersom jag var helt säker, jag menar nu HELT säker, på att någon stod bredvid sängen. så jag låg blickstilla med bultande hjärta med hårt hopknipna ögon och vågade knappt andas tills jag somnade om.
Citera
2008-03-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
jag fick en typisk sömnparalys en gång för något/några år sedan, och det är nog fanimej något av det mest obehagliga jag har upplevt. jag hade haft ett s k falskt uppvaknande där jag hade gått in på toaletten, sett mig i spegeln i mörkret och sett två exakt likadana ansikten titta ut ur den. båda var uppenbarligen mig, fast de såg döda ut, med tomma ögon och gapande mun.
när jag vaknade vågade jag inte öppna ögonen eftersom jag var helt säker, jag menar nu HELT säker, på att någon stod bredvid sängen. så jag låg blickstilla med bultande hjärta med hårt hopknipna ögon och vågade knappt andas tills jag somnade om.
Det där låter fantastiskt obehagligt. Har också haft otrevliga "falska uppvaknanden" där jag inte vågat öppnat ögonen efteråt. Till och med efter att man vaknat på riktigt så får man anstränga sig för att intala sig att det bara var en dröm, trots att pulsen dunkar på i 200 och kallsvetten bryter ut över hela kroppen.

Pelican: Jag tror att du drömde att du satte dig upp i sängen, det låter som ett falskt uppvaknande som är kopplat till sömnparalys.
Citera
2008-03-24, 00:17
Medlem
Maddafakkas avatar
Samma sak hände mig typ, kändes som om jag var vaken, har gjort en tråd om det. Fast i mitt halvakna tillstånd kunde jag se nått slags troll. Sjukt läbbigt
Citera
2008-03-26, 05:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fairyfeller
Hmm jag är sjukt säker på att jag läst exakt samma tråd och svar tidigare Läskigt.

Topic:

Du hann troligtvis vakna före dina muskler hann om du förstår. Det är ett rätt så förekommande fenomen, vissa är med om det ofta, vissa sällan och andra aldrig.

Och vissa försöker bortförklara alla sömnrelaterade och svårförklarliga fenomen med sömnparalys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in