Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-24, 09:23
  #121
Medlem
KickAss-1337s avatar
Är ju en riktig klassiker vi diskuterar här! Att steka och lägga på mjukt bröd funkar utmärkt men oftast blir det rå på knäckemacka med smör, toppat med stark senap och serverat med ett glas kall mjölk
Citera
2016-04-01, 20:31
  #122
Medlem
Bertil85s avatar
Efter flera mackor med falukorv på hårt bröd så vill jag skriva att denna lär bli en klassiker i framtiden hos mig.

Supergott !
Citera
2016-04-08, 10:52
  #123
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det är ju som kokt medwurst, fast lite tjockare skivor bara.

Häda inte, särring. Tillagad falukorv är jävligt fint - dock inte rå sådan.
Citera
2016-04-08, 11:55
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Tillagad falukorv är jävligt fint - dock inte rå sådan.

De flesta korvar, inklusive falukorv, som säljs i mataffärerna är väl värmebehandlade. Är de råa så brukar det framgå på förpackningen, Scan verkar ha "råkorv" i namnet på sina, t.ex. Råkorv paprika&vitlök http://scan.se/produkter/49956/rakorv-paprika-vitlok/
__________________
Senast redigerad av Hominem 2016-04-08 kl. 12:01.
Citera
2016-04-08, 12:06
  #125
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
De flesta korvar, inklusive falukorv, som säljs i mataffärerna är väl värmebehandlade. Är de råa så brukar det framgå på förpackningen, Scan verkar ha "råkorv" i namnet på sina, t.ex. Råkorv paprika&vitlök http://scan.se/produkter/49956/rakorv-paprika-vitlok/

Där ser man.

Är det förresten bara Sverige/Skandinavien som har falukorv? Här finns det ingen falukorv. Jag saknar ugnsstekt falukorv och potatismos, du vet.
Citera
2016-04-08, 13:24
  #126
Medlem
-lynx-s avatar
hårt bröd med rå falukorv och senap på - mums!
Citera
2016-04-08, 15:14
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Är det förresten bara Sverige/Skandinavien som har falukorv? Här finns det ingen falukorv.

Leta efter Lyoner (bologna sausage på amerikansk engelska) eller extrawurst (i Österike).
Citera
2016-04-08, 17:26
  #128
Avstängd
Plaguetongues avatar
limpa, smör, falukorv går ju alltid hem, men testa med senap på också. Helt underbart
Citera
2016-04-08, 21:31
  #129
Medlem
JoeDevolas avatar
Av all skitmat som existerar på den här planeten, så är nog falukorven min favorit. Håller med de som säger att lokala korvar håller minst låg kvalitet. Har dålig koll på sydsverige, men från mellansverige och uppåt finns det hyfsade korvar som jag kan tänka mig att köpa. Från Hellströms och Siljancharks till Jokkmokkskorv utan att hylla dem till skyarna. Den bästa falukorven når tyvärr bara upp till betyget 3 av fem i min värld oavsett vem som har stoppat den.

Om ni har möjlighet att stanna till vid restaurang Björnen i Sveg som skyltar med Henning Mankells namn kan man mumsa på en ugnsbakad dagens som höjer sig till 3,5 på skalan. Skulle kunna äta den fem dagar i veckan.
Citera
2016-04-08, 22:01
  #130
Medlem
Min yngste sons favoritmacka är sirapslimpa med leverpastej, toppad med falukorv. Vad vet jag, falukorvshatare som jag är, det kanske är skitgott.
Citera
2016-04-09, 12:34
  #131
Medlem
dePauls avatar
Även mitt barn (tjej) gillade som liten diverse enklare mat, bl a pannkakor, spaghetti med köttfärssås och raggmunkar. Vill minnas att jag vid ett tillfälle lagade till fritters på falukorv som hon slukade med välbehag.

Det är ett enkelt recept där mosad falukorv blandas med lättvispad äggvita, potatismjöl och kryddor. Därefter rullar man kulor som vänds i mjöl och därefter antingen i frityrsmet eller dubbelpanering för att sedan friteras.

Om smeten är lös så kan man fixa formen medelst två skedar doppade i vatten, som när man formar queneller.

Serveras med kokt potatis, potatismos och som tillbehör är det inte fel med remouladsås.

~Paul~
Citera
2016-04-09, 18:49
  #132
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Även mitt barn (tjej) gillade som liten diverse enklare mat, bl a pannkakor, spaghetti med köttfärssås och raggmunkar. Vill minnas att jag vid ett tillfälle lagade till fritters på falukorv som hon slukade med välbehag.

Det är ett enkelt recept där mosad falukorv blandas med lättvispad äggvita, potatismjöl och kryddor. Därefter rullar man kulor som vänds i mjöl och därefter antingen i frityrsmet eller dubbelpanering för att sedan friteras.

Om smeten är lös så kan man fixa formen medelst två skedar doppade i vatten, som när man formar queneller.

Serveras med kokt potatis, potatismos och som tillbehör är det inte fel med remouladsås.

~Paul~



Det är nog det konstigaste, mest innovativa och potentiellt det smaskigaste falukorvsreceptet jag har läst någonsin!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback