2000-08-08, 18:16
Medlem
Vad är egentligen meningen med livet?

Någon som har ett bra (seriöst) svar?
Citera
2000-08-08, 19:38
Medlem
meningen med livet

Inget, livet är en naturlig konsekvens av gynsamma förhållanden i naturen. Precis som rost är den naturliga konsekvensen av järn, syre och vatten. (Liv i den form vi känner det kräver dock lite fler gynsamma faktorer än rost).

Orsaken till att människan finns till är inget annat än slump och naturligt urval.
Vad händer då när man dör? Förmodligen ingen ting, man bara slocknar.

Allt detta kan tyckas ganska trist, men det är den mest logiska förklaringen.
Citera
2000-08-08, 22:03
Medlem
meningen med livet

Vilket leder till slutsatsen att man ska njuta och ha kul HÄR och NU!
Citera
2000-08-15, 20:49
Medlem
meningen med livet

Ja.. just det.

En annan konsekvens är att det här med att moralbegrepp inte är någonting som någon "högre makt" har fastställt. Vi är med andra ord helt och hållet fria att göra vad vi vill. Men tar det då inte emot att döda folk och sånt? Jo, såklart. Även sådana saker är indirekt delvis inprogrammerat i oss genom evolutionen. Människor som lever i samförstånd med varandra och med naturensvillkor överlever lättare än folk som inte gör det.

Alltså gynnar det varje människa att leva efter dom förutsättningar naturen ger oss, likväl som en harmonisk människa som känner sig själv på djupet i själva verket av egen vilja kommer att eftersträva att leva så som är gynsamt att leva i förhållande till naturen. Helt enkelt därför att vi är skapade av vår omgivande natur, likaväl som vår omgivande natur inte hade existerat exakt som den är nu utan oss. Samspelet är alltså i det idealiska fallet ömsesidigt.

Alltså... Gråt inte över det faktum att naturens saknar en övergripande "innebörd" eller "mening". Se istället på dig själv, din egen sanna natur och inse följande faktum:

Som de människor vi nu råkat bli är vi ju trots allt kapabla att skratta, ha trevligt och ha relationer till andra människor. Det är ju faktiskt det enda som krävs för att nämnda saker ska kunna uppnås. Så vad fattas egentligen enligt våra mänskliga måttstockar?

INGET!

[Notera: Med "naturen" syftar jag inte i första hand enbart på "blommor, gräs, buskar och träden i skogen", utan mera omfattande, varje dna-molekyl, atom, kvark, naturlag osv som resulterar i våra levnadsförhållanden.]
Citera
2000-08-20, 10:32
Medlem
meningen med livet

meningen med livet är att lära och utvecklas.

(kort och enkelt, men icke destu mindre riktigt)
Citera
2000-08-30, 10:26
Medlem
meningen med livet

Jag tror att meningen med livet är att söka efter meningen med livet (som är att söka efter meningen med livet osv.).

Om "meningen med livet" är av religiöst utsprung så tar jag tillbaks mitt utlåtande...

Stanley
Citera
2000-08-30, 22:04
Medlem
meningen med livet

jag citerar Arthur C. Clarke och Gentry Lee i boken "Rama Revealed":
Det finns 2 saker som jag har lärt mej att värdera i livet: Att lära, och att älska.

mvh
//Raskens
Citera
2000-09-07, 22:45
Medlem
meningen med livet

stanley - det är snarare religionen som är ursprungen ur "vad är meningen med livet"
Citera
2001-07-23, 22:08
Medlem
meningen med livet

Det finns ingen universiell mening med livet. Var och en får hitta sin egen mening, eller helt enkelt anta att allt är meningslöst (Men det är ju inte så jävla ball.. lr hur?)
Citera
2001-08-02, 15:02
Medlem
meningen med livet

Logiskt?

Tvärtom säger jag, att livet bara är ingenting vore ju helt ologiskt.

Nej nån logik finns det nog, men vi har nog inte blitt stora nog att förstå logiken.

Människan är bara ett barn, och har långt kvar.
Citera
2001-10-07, 04:11
Medlem
meningen med livet

begreppet mening är ett mänskligt påhitt. innan människan fanns fanns inte heller begreppet mening. Därför är det också människan som bestämmer meningen med livet. Om man känner ett behov av en mening med livet är det bara att hitta en som passar.
Jag tror att människans liv ingår i en logik som är bortom människans nuvarande förstånd. Det betyder inte att livet har en given mening.

Citera
2001-10-11, 00:57
Medlem
meningen med livet

vet inte de flesta människor att meningen med livet är 42???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in