2008-03-17, 19:11
Medlem
Jag bor i en s k ungdomslägenhet. Nyligen blev jag kontaktad av min hyresvärd som föreslog att jag skulle skicka dem en uppsägning av lägenheten innan månadsskiftet. Anledningen är att jag snart passerar hyresvärdens åldersgräns för den här typen av lägenhet. Jag skulle dock gärna stanna ett tag till och undrar vilka möjligheter jag har.

1. I hyresavtalet är avtalstiden angiven som "[inflyttningsdatum] och tillsvidare". I en bilaga står dock att "Hyresgästen har inte rätt till förlängning av avtalet vid fyllda 30 år.". Vad innebär en förlängning av avtalet? Kan man över huvud taget förlänga ett avtal som gäller "tillsvidare"?

2. Är den här åldersklausulen formulerad på ett sätt som möjliggör uppsägning av mitt hyresavtal?

3. Vad säger hyreslagen om uppsägning pga ålder? Är det ett giltigt skäl?

4. Är min hyresvärd hygglig som "låter" mig säga upp lägenheten eller finns det en anledning till att de inte gör det själva (än)? Vad händer om jag inte lämnar in någon uppsägning?

5. Vad kan/bör jag göra åt detta?
Citera
2008-03-17, 21:48
Medlem
Pellefants avatar
Din ålder är ett avtal som hyresvärden av olika anledningar lagt till. Avtalsklausulen och dess skälighet kan indirekt prövas av hyresnämnden vid en tvist.

Att du själv säger upp lägenheten är inte att rekommendera. Hyresvärden tjänar förvisso på det, men knappast du.

Om du inte säger upp avtalet ankommer det på hyresgästen att säga upp ditt kontrakt. Du kan då påtala för värden att du avser att sitta kvar i lägenheten. Om du gör så, vilket du har full rätt till, tvingas hyresvärden att föra tvisten i hyresnämnden. Vid denna prövning kan du göra gällande att avtalsvillkoret är oskäligt. Även om så troligen inte kommer vara fallet kan du dock räkna med att få ett ganska långt anstånd med avflyttning. Säger du själv upp kontraktet är det ju tre månader som gäller.

Prövningen i hyresnämnden är kostnadsfri såtillvida att vardera part har att stå för sina egna kostnader. Du riskerar alltså inte att betala hyresvärdens processkostnader i normalfallet.
Citera
2008-03-18, 19:23
Medlem
Betyder det att hyresvärden kommer att behöva ett godkännande från hyresnämnden innan de kan säga upp avtalet? Hur lång tid tar i så fall en sådan process? Börjar uppsägningstiden räknas från hyresnämndens beslut? Är det tre månader som gäller även då?

Jag undrar om detta faller under Hyreslagen 42-44 §§ "Hyresrättens förverkande". Det verkar inte vara helt lätt att säga upp ett hyresavtal i förtid ens vid exempelvis störningar i boendet. Frågan är om det här kan definieras som en möjlig förtida uppsägning. Avtalstiden är angiven som "tillsvidare", men samtidigt finns ett åldersvillkor för förlängning av avtalet i en bilaga.

I 42 § står: "Hyresrätten är inte förverkad, om det som ligger hyresgästen till last är av ringa betydelse. Sägs avtalet upp på grund av förverkande, har hyresvärden rätt till skadestånd. Lag (2006:928).". Kan en uppnådd ålder räknas som en "last av ringa betydelse"? Eller kan de säga upp avtalet av andra skäl?
Citera
2008-03-18, 22:53
Medlem
Pellefants avatar
Det är inte fråga om ett förverkande utan om en uppsägning enligt 46 § 10 p. Uppsägningen räknas från dag för hyresnämndens beslut men som jag nämnt tidigare så kan man få generösa anstånd med avflyttning. Dessutom kan beslutet överklagas till Svea hovrätt och man kan alltid skicka in ett inhibitionsyrkande där.
Citera
2008-03-19, 00:36
Medlem
Dharmas avatar
oavsett vad som är påskrivet så brukar det bli så att om en hyresvärd inte vill ha kvar en hyresgäst så lyckas denne ofta kunna avhysa hyresgästen på ett eller annat sätt.
Exempelvis genom att hävda att hyresgästen har stört grannarna och liknande men även genom att påpeka klausen som är aktuell i det här fallet.

Det som förvånar mig är dock att kontraktet inte är utformat på ett sätt som "Vid uppkommen ålder av 30 år har hyresvärd rätt att omedelbart säga upp hyrestagaren"

Men mellan oss, helt ojuridiskt... om inte hyresvärden vill ha dig där, varför flyttar du inte bara?
Känns det inte dumt att vara en oönskad gäst?
Citera
2008-03-19, 00:36
Medlem
Nozicks avatar
Kan tilläggas att det krävs ett objektivt skäl från hyresvärdens sida för att du skall tvingas flytta; det räcker inte att han personligen vill bli av med dig.
Citera
2008-03-19, 21:02
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Det som förvånar mig är dock att kontraktet inte är utformat på ett sätt som "Vid uppkommen ålder av 30 år har hyresvärd rätt att omedelbart säga upp hyrestagaren
Fast ett sådant avtalsvillkor kan prövas av hyresnämnd och är inte omedelbart giltiga. Det spelar alltså ingen större roll hur man skriver Detta förstår man om man är någorlunda insatt i juridik och inte väljer att gissa och utge sig för att vara brännvinsadvokat.
Citera
2008-04-16, 18:02
Medlem
Tack för svaren. Jag har inte sagt upp lägenheten själv men nu har jag fått en avi om ett rek från min hyresvärd. Vad kan det vara?

Vad händer om jag inte hämtar ut det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in