2008-03-17, 10:33
Medlem
Hallå,

Försöker hitta information på nätet om storleken på serverfarmarna hos olika större svenska sidor för lite inofficiell jämförelse. Det är ju inget som driftorganisationer gärna berättar men om någon sitter inne med lite inofficiell information så dela gärna med er.

Exempelvis är jag nyfiken på aftonbladet.se, expressen.se, di.se, lunarstorm.se, playahead.se, eniro.se, skandiabanken.se, seb.se
Citera
2008-03-17, 13:44
Medlem
Sunners avatar
Kan väl inte vara så enormt hemligt, så jag kan väl avslöja att Eniro ligger på, i runda slängar, 6-700 servrar.
Säger ju inte så mycket däremot, det är en salig blandning av allt från små bladservrar till tyngre rackservrar.
Citera
2008-03-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Kan väl inte vara så enormt hemligt, så jag kan väl avslöja att Eniro ligger på, i runda slängar, 6-700 servrar.
Säger ju inte så mycket däremot, det är en salig blandning av allt från små bladservrar till tyngre rackservrar.

Vet inte något företag som vill berätta detaljerat vad för storlek de har på sina serverfarm framför allt inte banker.

Sen tänkte jag mig lite mer detaljerad information. Antal webfrontends, db-servrar, övriga applikationsservrar (gärna vad de kör för något också då..). Kanske vad för prestanda/tillverkare/modeller också. Om någon har en trafikuppskattning så är det välkommet också.
Citera
2008-03-17, 17:19
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkah
Vet inte något företag som vill berätta detaljerat vad för storlek de har på sina serverfarm framför allt inte banker.

Sen tänkte jag mig lite mer detaljerad information. Antal webfrontends, db-servrar, övriga applikationsservrar (gärna vad de kör för något också då..). Kanske vad för prestanda/tillverkare/modeller också. Om någon har en trafikuppskattning så är det välkommet också.

Tja, kruxet är att jag inte riktigt vet vad som kan anses konfidentiellt av allt det där, så i professionalismens namn ska jag hålla mig ganska tyst för säkerhets skull

Tillverkare kan jag väl bjuda på däremot, med tanke på att det inte direkt vore svårt att ta reda på.
Företaget som driftar Eniros hårdvara är HP, gissa vilket märke det är på servrarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in