2008-03-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
En katt som är född i ett stall kan aldrig bli en häst!

Då betyder det att en häst som inte är född i ett stall inte är en häst?

Denna är den sämsta jämförelsen nazister drar.
En katt och en häst kan inte skaffa barn.
En afrikan och en svensk kan.
Citera
2008-03-17, 16:46
Medlem
HC47s avatar
Det ligger i betraktarens ögon.

Jag ser det som så här.

Är man minst 50 % svensk så kallar jag någon svensk. Jag ser t ex. mig själv som svensk (1/4 italienare), men min farfar skulle jag aldrig fått för mig att kalla svensk. Just medborgarskapet bryr jag mig inte så mycket om. Jag har själv en kompis som är svensk medborgare (polack) men jag kommer aldrig kalla honom svensk, vilket han inte heller vill.

Man ska vara stolt över sitt arv men vill du kalla dig svensk får du så klart göra det. Men jag skulle se dig som en svenskfödd alban.

Men jag har absolut ingen emot att du är här och du ska helt klart räknas som svensk när det gäller lagar osv.
Citera
2008-03-17, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ks_al
Jo men nu är det skillnad va.
Han är född och uppvuxten här.
Gått i skola här.
Kanske aldrig varit i Kosovo/Albanien.

Då är det inte så enkelt.

Du har faktiskt rätt. Nu när jag tänker efter så är det faktiskt så att om jag inte hadde bott i ett invandrartätt område så hadde jag varit rätt så svensk.

Jag har ju själv släktingar som tappat sin identitet helt å hållet och blivit riktiga svenskar. Finns tilomed dom som inte lärt sig sitt språk.
Citera
2008-03-17, 17:00
Medlem
Maxieboys avatar
Jag skulle inte gå så långt att säga att du är svensk. Du säger ju det själv, du har albanska föräldrar, inte svenska. Alltså är du alban. Även om du är född i Sverige, beter dig 'svenskt' så är du tyvärr inte svensk.

Vad PK-staten har för definitioner skiter vi nog alla i. Då kan ju den svartaste urnegern vara 'svensk' bara han har svenskt medborgarskap, det säger ju det mesta.
Citera
2008-03-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxieboy
Jag skulle inte gå så långt att säga att du är svensk. Du säger ju det själv, du har albanska föräldrar, inte svenska. Alltså är du alban. Även om du är född i Sverige, beter dig 'svenskt' så är du tyvärr inte svensk.

Vad PK-staten har för definitioner skiter vi nog alla i. Då kan ju den svartaste urnegern vara 'svensk' bara han har svenskt medborgarskap, det säger ju det mesta.

Om vi tar en gambian som är född och uppvuxen här.
Gått i skolan, spelat fotboll, gått ut i krogen ja du vet hela skiten.

Sen efter 20 år besöker han sitt "hemland".
Han kommer ju inte veta någonting om hur det funkar där.
Han vet inte hur det är att gå i skola där.
Hur det är att växa upp där.

Han vet säkerligen inte alla sociala koder, även om han kanske vet en del.
Inte äns skämten kommer han att förstå.

Vad ska han då kalla sig?
Citera
2008-03-17, 17:14
Bannlyst
Citat:
Om vi tar en gambian som är född och uppvuxen här.
Gått i skolan, spelat fotboll, gått ut i krogen ja du vet hela skiten.

Sen efter 20 år besöker han sitt "hemland".
Han kommer ju inte veta någonting om hur det funkar där.
Han vet inte hur det är att gå i skola där.
Hur det är att växa upp där.

Han vet säkerligen inte alla sociala koder, även om han kanske vet en del.
Inte äns skämten kommer han att förstå.

Vi kan ta Jackie Arklöv som exempel. Han är adoperad från Afrika av svenska föräldrar. Fast än att han var svart så var han aktiv inom nazist kretsarna.

Jag har hört talas om en kille här i Göteborg som är adopterad ifrån Afrika, Neger Piérre [piär] kallades han. Han var mycket aktiv inom Nazikretsarna på nittiotalet, han gick så långt att han skar av sig sina egna pungkulor för att han inte ville ha svarta barn.

Dessa sågs ju som svenskar annars hadde de inte haft chansen att gå med i dessa kretsar. Om man tänker logiskt så är hudfärgen det enda som skiljer dom från en Svensk.
Senast redigerad av Suliot 2008-03-17 kl. 17:16.
Citera
2008-03-17, 17:16
Bannlyst
Citat:
Stamlös
Citera
2008-03-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suliot
Om man tänker logiskt så är hudfärgen det enda som skiljer dom från en Svensk.

Det är inte bara hudfärg som skiljer mellan olika raser.
Citera
2008-03-17, 17:21
Medlem
Citat:
Då betyder det att en häst som inte är född i ett stall inte är en häst?

Denna är den sämsta jämförelsen nazister drar.
En katt och en häst kan inte skaffa barn.
En afrikan och en svensk kan.

En neger och en vit kan skaffa barn, men inte vita barn, inte svenska barn.
Citera
2008-03-17, 17:21
Medlem
Krockodills avatar
Citat:
Jag har hört talas om en kille här i Göteborg som är adopterad ifrån Afrika, Neger Piérre [piär] kallades han. Han var mycket aktiv inom Nazikretsarna på nittiotalet, han gick så långt att han skar av sig sina egna pungkulor för att han inte ville ha svarta barn.

Det där låter som en skröna, finns en en exakt likadan historia om en sådan i Stockholm fast han skulle varit på 80-talet.

Om killen har funnits i verkligheten så var han nog bara sinnesjuk.
Citera
2008-03-17, 17:22
Medlem
Citat:
Jag har ju själv släktingar som tappat sin identitet helt å hållet och blivit riktiga svenskar. Finns tilomed dom som inte lärt sig sitt språk.

Ingen alban kan någonsin bli svensk. De kan lära sig svenska, svensk kultur och umgås med svenskar, men de kan aldrig bli svenskar. Man föds som svensk, det är ingenting man kan bli om man inte är född som det.
Citera
2008-03-17, 17:25
Medlem
Citat:
.

Dessa sågs ju som svenskar annars hadde de inte haft chansen att gå med i dessa kretsar. Om man tänker logiskt så är hudfärgen det enda som skiljer dom från en Svensk.

Hur dessa kretsar resonerade vet jag inte men jag betvivlar att de beraktade negrer som svenskar. Att sen negrer av nån bisarr anledning kan ansluta sig till deras rörelse och kämpa för deras sak är ju en annan femma. Japanerna var allierade med Tyskland men inte fan var japanerna tyskar eller vita européer för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in