2008-03-15, 18:05
Medlem
Svensson181s avatar
Hej!

När jag matar in en dvd skiva i min mb så kommer medföljande dvd spelarn upp...

Det står att jag ska ändra regionskod för att kunna spela upp skivan, Dock går det inte att ändra kod för mig, jag kan inte välja mellan olika regionskoder :/

Fattar ni eller ska jag slänga upp screenshots?

Tacksam för hjälp
Citera
2008-03-15, 18:21
Medlem
Rauzs avatar
Prova VLC istället, den skiter blankt i regioner.
Citera
2008-03-15, 18:30
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Prova VLC istället, den skiter blankt i regioner.

Är det inte så att det är DVD-spelarens firmware som tjallar till OS X om att det är en skiva med annan regionkod som stoppats in?
Citera
2008-03-15, 18:40
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoolander84
Är det inte så att det är DVD-spelarens firmware som tjallar till OS X om att det är en skiva med annan regionkod som stoppats in?
Precis. Det ska gå att flasha om firmware men om man har en nyare Mac, som t.ex. jag, så har det mig veterligen inte kommit ut någon ny FW.
Det här är för övrigt inte något som Apple är ensamma om att göra, det är tvärtom ganska vanligt på laptops. Men VLC ska fixa detta.
Citera
2008-03-15, 18:42
Medlem
Noetlovskijs avatar
Jag har några DVDer som är "fel" region och det känns som att det behövs nåt som kan lösa detta... Är ju rätt begränsat med hur många gånger man kan byta region
Citera
2008-03-15, 18:45
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag har några DVDer som är "fel" region och det känns som att det behövs nåt som kan lösa detta... Är ju rätt begränsat med hur många gånger man kan byta region
Fem, för att vara exakt.

Lösningen är att använda VLC på de DVD:er som inte har [din vanligaste regionskod]. Jag har googlat runt och det finns faktiskt inget annat sätt...men det är väl inget problem egentligen?

Här diskuteras firmwareknäck för olika system/fabrikat.
Citera
2008-03-15, 19:09
Medlem
Noetlovskijs avatar
Det fungerar inte med VLC...
Citera
2008-03-15, 19:21
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det fungerar inte med VLC...
Beskriv lite mer ingående vad som inte fungerar...
Citera
2008-03-15, 19:26
Medlem
izzys avatar
Jag kom på snilleblixten att använda VLC som standard spelare på min ibook, då idvd bråkade om att jag bara hade 5gånger på mig att byta region. Hur som helst, VLC funkade klockrent, inget mas om regioner hit eller dit. Men helt plödsligt en dag så sa operativsystemet ifrån. Då hade vlc bytt regionskod utan att att konsultera med mig. Så nu kan jag bara amerikanska dvd:er på min ibook

Kanske funkar annorlunda på macbook annars så säger den snart ifrån att du bytt region för många gånger
Citera
2008-03-15, 19:42
Medlem
Noetlovskijs avatar
Först när jag stoppar i DVD'n så startar DVD-spelaren (programmet) och tjatar om att jag måste byta region. Trycker jag "avbryt" så matar den ut skivan. Jag kryssade ur "Starta DVD-spelare" när jag matar i en skiva och försökte med VLC. I VLC så valde jag "öppna skiva" och den började aldrig spela upp skivan.
Citera
2008-03-15, 22:27
Medlem
Svensson181s avatar
eftersom jag inte fick några vettiga svar enligt mig så ska jag utveckla mitt problem

Så här ser det ut iaf http://tinypic.com/view.php?pic=2istbmb&s=3

Alltså jag kan inte ändra regionskod trots att det står att jag måste ändra för att spela upp skivan.

Kryssar/avbryter så matas skivan ut det är en svensk skiva, ingen copy copy från thailand

Skulle uppskatta hjälp eftersom jag är i stor nöd för att få denna funktion att fungera

tack på förhand
Citera
2008-03-15, 22:52
Medlem
Rauzs avatar
Jag har läst om era problem (de två senaste posterna) och den enklaste lösningen är helt enkelt att, när dialogrutan om regioner dyker upp, tvångsavsluta Apples dvd-spelare medelst cmd+alt+esc varpå skivan fortsätter att vara mountad och ni lätt kan hoppa över till VLC:s regionsfrihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in