2008-03-15, 16:15
Medlem
i.b.ms avatar
Tidigare idag hade vi ett nöt här som spammade trådar frågandes VARFÖR han inte var ip-bannad ännu. Detta föranleder mig att ställa några frågor om ip-banningar.

1) Hur vanligt är det att FB gör en ip-banning överhuvudtaget?

2) Om man ip-bannar, tar man då hela subnät på en gång, det är ju få som har en helt statisk ip-adress.

3) I det fall att någon får mitt subnät bannat och jag blir oskyldigt bannad, finns det möjlighet att ansöka om ip-amnesti? Känslan jag fick idag när nötet spammade var att han på något sätt kommit åt någons dator/ip-adress och var ute för att sabotera för någon annan.
Citera
2008-03-15, 17:35
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Tidigare idag hade vi ett nöt här som spammade trådar frågandes VARFÖR han inte var ip-bannad ännu. Detta föranleder mig att ställa några frågor om ip-banningar.

1) Hur vanligt är det att FB gör en ip-banning överhuvudtaget?

2) Om man ip-bannar, tar man då hela subnät på en gång, det är ju få som har en helt statisk ip-adress.

3) I det fall att någon får mitt subnät bannat och jag blir oskyldigt bannad, finns det möjlighet att ansöka om ip-amnesti? Känslan jag fick idag när nötet spammade var att han på något sätt kommit åt någons dator/ip-adress och var ute för att sabotera för någon annan.

Han påstod ju att det var för att hindra sitt fjortonåriga barn från att besöka FB hela tiden.
Citera
2008-03-15, 17:41
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Han påstod ju att det var för att hindra sitt fjortonåriga barn från att besöka FB hela tiden.

Spammarens motiv var inte huvudsaken med mina frågor utan hans önskan väckte andra frågor hos mig. Men ja, det var vad man kunde tolka hans kommentar som motiv bakom sitt spammande.

Edit: oooops 999 inlägg Vad skall jag posta som nummer 1000
Citera
2008-03-15, 19:50
Medlem
El Zorros avatar
OT raderat.

OnT: Det är väldigt ovanligt att folk IP-bannas. Det fungerar rätt bra med tre dagars regeln och trollen brukar avslöja sig själva relativt fort. En IP-ban är inte speciellt svår att komma runt och kan slå mot andra användare därför används den restriktivt.

/Mod
Citera
2008-03-15, 19:56
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
OT raderat.

OnT: Det är väldigt ovanligt att folk IP-bannas. Det fungerar rätt bra med tre dagars regeln och trollen brukar avslöja sig själva relativt fort. En IP-ban är inte speciellt svår att komma runt och kan slå mot andra användare därför används den restriktivt.

/Mod

Ahh, bra att veta, tack för svaret...
Citera
2008-03-15, 22:25
Medlem
jumpcuts avatar
Har ni IP-bannat exempelvis adresser ni vet tillhör grundskolor och dylikt?
Citera
2008-03-15, 22:28
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Det låter som en dålig idé. Många grundskolelärare är ju intresserade av att göda sina intressen för nazism och dödsknark under arbetstid.
Citera
2008-03-15, 22:29
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Nej, det förekommer givetvis inte. Inte några andra instutitioner heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in