2008-03-15, 04:51
Bannlyst
Det är en hel del frågor men jag lobbade den i filosofiforumet

När den personen vaknar upp är den att betrakta som vuxen?

Hur kommer en människa med en 1årings sinne hantera en vuxen kropp?

Vad ser ni direkt för komplikationer?

Hur bör man behandla en sådan person?

hur betraktas världen hur h*ns ögon?
Citera
2008-03-15, 19:16
Bannlyst
Wow, låter helt klart som bra material till en bok eller film. Mycket intressant frågeställning.

"Jättebäbis" är väl det ända jag kan komma på.
Citera
2008-03-15, 19:39
Medlem
Dr. Sjökvists avatar
Låter som en riktigt dålig film.
Citera
2008-03-15, 20:04
Medlem
West-ens avatar
Hjärnan kommer ju vara utvecklad, bara för att man är i koma innebär det ju inte hjärndödhet precis.
Dock saknas ju världsliga observationer och därmed erfarenhet, kommunikationsmöjligheter osv. Frågan är ju om personen kan lära sig och anpassa sig, finns det någon forskning på fenomenet?
Citera
2008-11-03, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Hjärnan kommer ju vara utvecklad, bara för att man är i koma innebär det ju inte hjärndödhet precis.
Dock saknas ju världsliga observationer och därmed erfarenhet, kommunikationsmöjligheter osv. Frågan är ju om personen kan lära sig och anpassa sig, finns det någon forskning på fenomenet?

Nej, inte som jag vet om. Men skulle personen få stora problem med det mesta eller skulle han/hon bli en normal individ?
Citera
2008-11-03, 00:34
Medlem
Hotdangs avatar
Rent fysiskt skulel det vara enormt påfrestande att lära sig gå etc eftersom muskelvävnaden aldrig stimulerats och individen moterik lär väl vara drygt som ett spädbarn.

Det intressanta är ju dock när man tänker på huruvida hjärnan stimuleras av sin omgiving med tal, ljud, känsel osv. Om inte så har man en bokstavlig jättebebis på nacken.
Citera
2008-11-03, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jag tror inte hjärnan skulle vara utvecklad. Ser man på rumänska barnhemsbarn bakom järnridan, och barnhemsbarn i london under andra världskriget, så blev dom, dom som inte låg nära dörren, utvecklingsstörda. Fysiskt sett, utvecklades inte deras hjärnor, på grund av brist på social kontakt.

Så den här "personen" skulle förmodligen dö ganska fort,
troligtvis inte ens klara sig till 21år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in