2008-03-13, 23:21
Medlem
Jag blir snart galen! Spotlight totalvägrar att hitta vissa filer, kvittar vilka kriterier jag söker på!

Ta till exempel, om jag vet att jag har en fil med ett visst filnamn och jag söker på den i Spotlight, vare sig jag skriver hela filnamnet, delar av det eller filändelsen så hittas inte filen av Spotlight. Detta har hänt många gånger, vare sig filen är nyligen skapad eller funnits ett tag.

Är det fler som har detta problem och finns det någon som har en lösning på det?

För övrigt så är det Leopard jag använder och filerna jag söker efter finns på min lokala hårddisk, om problemet finns hos nätverksdiskar eller inte vet jag inte.

Mvh//Olliie
Citera
2008-03-13, 23:44
Medlem
iquits avatar
du KAN bygga om ditt sökindex (det är ett känt problem att detta kan hända tyvärr) genom att lägga till hela din hårddisk i integritetssaken i systeminställningar för spotlight, då tas indexet bort. Ta bort den ur listan och det kommer att byggas upp igen. (tar dock ett tag...)
Citera
2008-03-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iquit
du KAN bygga om ditt sökindex (det är ett känt problem att detta kan hända tyvärr) genom att lägga till hela din hårddisk i integritetssaken i systeminställningar för spotlight, då tas indexet bort. Ta bort den ur listan och det kommer att byggas upp igen. (tar dock ett tag...)

Kör "mdutil -E" lite då och då i terminalen, det gör precis samma sak som du beskrev.
Men borde inte Spotlight indexera "on-the-go" som Windows och visa Linux distar gör. Känns otroligt "b" att behöva indexera om varje gång man vill hitta något!

Mvh//Olliie
Citera
2008-03-14, 04:12
Bannlyst
Avaktivera spotlight, stäng av skiten, avindexa och ta bort indexfilen/filerna.
Skaffa Quicksilver
Saken biff
Citera
2008-03-14, 09:01
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradieh
Avaktivera spotlight, stäng av skiten, avindexa och ta bort indexfilen/filerna.
Skaffa Quicksilver
Saken biff

Säg inte det, jag körde Quicksilver förut, men hade samma problem. Ibland hittade jag en viss fil med Quicksilver, ibland inte, även om jag skrev in hela filnamnet rätt.
Citera
2008-03-14, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Säg inte det, jag körde Quicksilver förut, men hade samma problem. Ibland hittade jag en viss fil med Quicksilver, ibland inte, även om jag skrev in hela filnamnet rätt.
Indexera?
cmd-R
Indexerar SJUKT snabbt :/

installerar något, den hittar inte, CMD-R, sök igen, den hittar (på några sekunder)
Citera
2008-03-14, 16:14
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olliie
Kör "mdutil -E" lite då och då i terminalen, det gör precis samma sak som du beskrev.
Men borde inte Spotlight indexera "on-the-go" som Windows och visa Linux distar gör. Känns otroligt "b" att behöva indexera om varje gång man vill hitta något!

Mvh//Olliie
Jo, så ska det normalt vara. Dessutom ska den indexera allt någon gång på natten (strax efter midnatt) för att ge ett fräscht register på morgonen.

Frågan är var dina filer som inte vill hittas ligger någonstans. Det skadar ju inte heller att ta en titt i Systeminställningar > Spotlight > Integritet, som iquit hintar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in