2008-03-13, 22:44
Medlem
LiKaShings avatar
Något slog mig precis.

Jag sitter och glor på Kunskapskanalen, där visas ett program som heter "Science Fiction + Genetik = Sant". Inget konstigt i det, men ändå, är inte namnet fullständigt ologiskt? "X+Y=TRUE"???

OK för barn som retar varandra på dagis! , OK för ett vetenskapsmagasin?

Ett mer logiskt uttryck sitter jag inte på, och visst smärtar det att se misshandlade likhetstecken? Vid eventualiteten att likheten håller, då är bildade FB-are välkomna upplysa mig.

Det skulle vore intressant att få reda på när uttrycket "x + y = sant" först myntades, någon som vet?

// Tycoon Li
Citera
2008-03-13, 22:53
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Något slog mig precis.

Jag sitter och glor på Kunskapskanalen, där visas ett program som heter "Science Fiction + Genetik = Sant". Inget konstigt i det, men ändå, är inte namnet fullständigt ologiskt? "X+Y=TRUE"???

Ett mer logiskt uttryck sitter jag inte på, och visst smärtar det att se misshandlade likhetstecken? Vid eventualiteten att likheten håller, då är bildade FB-are välkomna upplysa mig.

Det skulle vore intressant att få reda på när uttrycket "x + y = sant" först myntades, någon som vet?

// Tycoon Li

förutsatt att man vet att x+y=z så går väl z att ersätta med "sant". Eller så är det bara ett uttryck för två saker som passar bra ihop, det behöver inte vara så krångligt.

Men visserligen fungerar ju, i matematiken, alla tal att plusa med alla tal, vilket innebär att x + y alltid är = sant.
Citera
2008-03-13, 23:24
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Något slog mig precis.

// Tycoon Li
Redaktionen för vetenskapsmagasinet kanske inte eftersträvar någon oklanderlig logik utan helt enkelt är ute efter en lite söt anspelning på det barnsliga uttryckssättet. Jämför för övrigt denna tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=261995
Citera
2008-03-13, 23:36
Medlem
Jrgens avatar
Jag tycker inte man skall uttrycka sig på det viset så länge inte Anna=sant-Lasse.
Citera
2008-03-14, 11:53
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Jag tycker inte man skall uttrycka sig på det viset så länge inte Anna=sant-Lasse.
Jo men det funkar ju så. Sanningen är bara sann om Anna och Lasse är tillsammans, och om du då tar bort Lasse från Sanningen så är Anna kvar ensam.
Citera
2008-03-14, 13:24
Medlem
Huldahs avatar
Jag skulle säga att eftersom resultatet av operationen "anna+lasse" är beroende på vad operatorn "+" gör kan det hela vara korrekt.
Eftersom jag inte tror någon har definierat "+" för typen människa så det står väl egentligen fritt att göra det.

Det bör tilläggas att det iofs inte vore god matematisk konvention att använda en sådan välkänd symbol som + för att syfta på operationen "är tillsammans"
Citera
2008-03-14, 13:45
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huldah
Jag skulle säga att eftersom resultatet av operationen "anna+lasse" är beroende på vad operatorn "+" gör kan det hela vara korrekt.
Eftersom jag inte tror någon har definierat "+" för typen människa så det står väl egentligen fritt att göra det.

Det bör tilläggas att det iofs inte vore god matematisk konvention att använda en sådan välkänd symbol som + för att syfta på operationen "är tillsammans"

Plus (+) betyder väl helt enkelt "tillsammans med"? En addition helt enkelt. Ett tillägg, en del av gruppen.
Citera
2008-03-14, 15:36
Medlem
Egon3s avatar
Tecknet = urläses enklast som »är«. Tecknet + utläses enklast som »och«.
1 + 1 = 2
1 och 1 är 2
Anna och Lasse är sant
Noteringen anger dagsläget. För alltid är en väldigt lång tid.
4ever and 4ever is 4ever
en sandhög plus en sandhög är en sandhög
Citera
2008-03-14, 15:45
Bannlyst
Så här tycker jag man kan skriva:
Anna "hjärta" Lasse = sant
Fast detta kan ju tolkas på två sätt
1. Anna är kär i Lasse
2. Anna och Lasse är kära i varandra
Citera
2008-03-14, 18:06
Medlem
Grim_Reapers avatar
"Lasse + Anna = Hermafrodit" torde väl vara mest korrekt?
Citera
2008-03-14, 18:40
Medlem
Eller så kan man försöka inse att

mänskligt språk ≠ matematik

och att det därför är meningslöst att rättfärdiga eller klandra företeelser i det ena med regler från det andra.
Citera
2008-03-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim_Reaper
"Lasse + Anna = Hermafrodit" torde väl vara mest korrekt?

Vilket också innebär att:

Hermafrodit = Sant.

Genetik + Science fiction = Hermafrodit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in