• 1
  • 2
2008-03-20, 02:20
Medlem
hälsingekusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futilebreed
Varför denna längtan efter att se sitt inre?

Kunskap om mig kan ju inte vara dåligt, så nyfikenhet är väl ett skäl.
Pysslar en del med 3D, så det kan säkert vara kul att lattja med min fil.

Jag har dessutom fått för mig att det kan vara till nytta vid eventuell sjukdom i framtiden, då man borde kunna gå in och se förändringar om jag har den här MRT'n som referens
Citera
2008-03-20, 02:23
Medlem
hälsingekusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanoq
Är det strukturell eller funktionell MR du är ute efter? Bara hjärnan, eller helkropp eller någon annan kroppsdel? Är det bara hjärnan så är saken troligen enkelt ordnad om du bor i Sthlm, Karolinska har alltid massa neuroimaging-studier man kan delta i som frisk försöksperson eller som patient om du har någon hjärnsjukdom. Är det helkropp finns betydligt färre studier att delta i, men googla "friska försökspersoner" så får du upp olika enheter som har hand om kliniska prövningar för sjukhus.

Strukturellt antar jag är det som är intressant. Vad är skillnaden?
Absolut helkropp, i så hög upplösning det går att åstadkomma.

Jag ska göra ett nytt försök med att ringa runt i veckan, den där häst-grejen går bort.
Citera
2008-03-20, 14:51
Medlem
kafferasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hälsingekust
Strukturellt antar jag är det som är intressant. Vad är skillnaden?
Absolut helkropp, i så hög upplösning det går att åstadkomma.

Jag ska göra ett nytt försök med att ringa runt i veckan, den där häst-grejen går bort.

lite kortfattat:
strukturell MRI ("vanlig" MRI) berättar om hur du ser ut, just det, strukturellt i kroppen. vilka vävnader som får vilka utseenden vid de olika viktningarna/undersökningarna (T1, T2, T2*, FLAIR/IR, diffusion osv) , det kan du kolla upp på nätet lättast.

funktionell MRI (fMRI) används för att illustrera vilka delar av hjärnan som arbetar vid olika tidpunkter och i olika situationer (egentligen blodflödesökningar, googla på BOLD och fMRI); används mest inom forskning.

jämförelsevis tar en standard-MRI av skallen (T1/T2 med och utan kontrast) minst 30 minuter att utföra, så räkna med att ligga där i scannern ett bra tag om du nu vill scanna hela kroppen (och om du ens hittar någon som låter dig köpa scannertid).
Citera
2008-03-26, 01:17
Medlem
hälsingekusts avatar
Det här går riktigt trögt
Möter ingen förståelse alls, snarare irritation.

Däremot börjar jag ana att det kan bli business att köpa in en sån här MRT-maskin
Måste ju bli en jätteindustri i den närliggande framtiden, att kunna skicka sina samlade filer från barndomen och framåt till valfri frilansande/hyrbar kunnig läkare!

Förstår att det låter galet, och kanske borde ha en egen tråd!
Kanske man kunde dela en tub med nått norrlandssjukhus eller forskningsföretag?
Någon som gjort det i Sverige?
Citera
2008-03-26, 01:21
Medlem
hälsingekusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kafferast
lite kortfattat:
strukturell MRI ("vanlig" MRI) berättar om hur du ser ut, just det, strukturellt i kroppen. vilka vävnader som får vilka utseenden vid de olika viktningarna/undersökningarna (T1, T2, T2*, FLAIR/IR, diffusion osv) , det kan du kolla upp på nätet lättast.

funktionell MRI (fMRI) används för att illustrera vilka delar av hjärnan som arbetar vid olika tidpunkter och i olika situationer (egentligen blodflödesökningar, googla på BOLD och fMRI); används mest inom forskning.

jämförelsevis tar en standard-MRI av skallen (T1/T2 med och utan kontrast) minst 30 minuter att utföra, så räkna med att ligga där i scannern ett bra tag om du nu vill scanna hela kroppen (och om du ens hittar någon som låter dig köpa scannertid).

Tack, det blir den strukturella varianten. Nu lutar det åt att jag börjar leta utomlands, hos balterna till att börja med, borde ju gå att lösa där.

Ett par timmar i en tub är väl inte hela världen om man vet att man sen kan browsa kroppen!
Citera
2008-03-26, 18:01
Medlem
Citat:
Det här går riktigt trögt
Möter ingen förståelse alls, snarare irritation.

Däremot börjar jag ana att det kan bli business att köpa in en sån här MRT-maskin
Måste ju bli en jätteindustri i den närliggande framtiden, att kunna skicka sina samlade filer från barndomen och framåt till valfri frilansande/hyrbar kunnig läkare!

Förstår att det låter galet, och kanske borde ha en egen tråd!
Kanske man kunde dela en tub med nått norrlandssjukhus eller forskningsföretag?
Någon som gjort det i Sverige?

Att du möter irritation kanske beror på att du vill använda dyrbar medicinsk utrustning för ditt eget höga nöjes skull utan att du behöver det? Ett 3 Tesla MRI-system går loss på minst 20 miljoner, och sedan behövs personal, datorer, mjukvara och särskilda lokaler för att kunna använda den. Att det skulle bli en "jätteindustri" har jag mycket svårt att se, med tanke på att få friska personer skulle vara beredda att betala tiotusentals kronor för att få en fil där de kan bläddra fram och tillbaka i MR-bilder av sin egen kropp. MR-bilder över hela kroppen, skiva för skiva, finns redan tillgängliga på några av de större medicinska universitetens websiter. Det är nog få utanför professionen som är så jätteintresserade av detta!
Citera
2008-03-26, 18:07
Medlem
Citat:
Tack, det blir den strukturella varianten. Nu lutar det åt att jag börjar leta utomlands, hos balterna till att börja med, borde ju gå att lösa där.

Jag vet inget om hur sjukvården i baltikum ser ut (annat än att det finns mer privata alternativ) men jag vet att du kan köpa MR-us i USA om du betalar. Whole body kostar runt 15-20000 SEK skulle jag tro.
Citera
2010-08-20, 21:39
Medlem
Jag hade velat ta en sån scanning men främst för att jag är nojjig eftersom det känns som om jag blivit dummare, fått sämre minne och en del sömnproblem. Men det kanske ligger närmare till att förklara det med att jag spelat för mycket wow, pluggat för lite och varit allmänt slapp efter och under gymnasiet, hoppat av bland annat civil ekonom studier.

Dock om de kostar sådana här summor så är det väl en omöjlighet att gå in på ett sjukhus och be om något sådant här eller någon annan, eller liknande, undersökning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in