2008-03-13, 14:09
Medlem
theloins avatar
Tsena

Jag har ett litet problem med en ny Macbook. (Hoppas jag postar rätt nu... )
När jag stoppar in hörlurar el en audioout-sladd i hörlursjacket på burken så laggar den till och volymknapparna sätts ur funktion och inget ljud kommer ut varken i lurar el i högtalare. Jag har kikat i ...verktygsprog.->Ljud/midi och ibland när jag stoppar in hörlurarna så flashar "hörlurar" till men sen så dör den av och låser sig (regnbågssnurr). Det står "digital output" när jag inte har någon sladd inkopplad och då funkar högtalarna utan problem.
Är det ngn som har ngn aning vad detta är för knas? Har googlat runt men verkar inte hitta ngt som passar in i problemet. Ngn schomme som hade ett liknande problem lyckades lösa det genom att illustrator(?) updaterade sig per automatik och sedan rullade ljudet ut i hörlurarna... Låter mest som flax och ingen lösning, men men...
Ngn som haft ngt liknande problem?

Tacksam för svar!
Citera
2008-03-13, 15:28
Medlem
Det låter som ett fabrikationsfel. Är din MB ny som du säger så är det inga problem att få felet åtgärdat på närmsta service-ställe för Apples produkter.
Citera
2008-03-13, 15:35
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toadkalle
Det låter som ett fabrikationsfel. Är din MB ny som du säger så är det inga problem att få felet åtgärdat på närmsta service-ställe för Apples produkter.

Nej det e sant, hade bara hoppats att det var jag som klantat lite i några inställningar och inte ngt fel på burken. Blev ju lite paff när man ville sätta sig på tåget med en bunt ny musik i lådan och det blev dödstyst...
Jaja fan oxå, iväg till storstan då...
Men en grej, borde burken verkligen få spatt och bli seg som tusan bara för att man petar in ett par hörlurar? Kan det vara drivrutiner eller något som saknas?
Blir helt slut av datormeck, hoppas fortfarande att det kan gå med ngn uppdatering, rasslar ner så mycket updates som det går nu...
Senast redigerad av theloin 2008-03-13 kl. 15:38.
Citera
2008-03-13, 22:56
Medlem
kanske liknade problem som jag hade? http://www.flashback.org/showthread.php?t=477181

Jag löste dock detta genom att ta ett gem som jag bygde upp och pillade lite i utgången, läste på någon annan tråd att det var ett vanligt fel och att det var för att det hakat upp sig i utgången. Då där är små små kontakter som känner av om det är optiskt eller inte. Kolla om det lyser rött optiskt ljus från utgången, då är det garanterat samma fel. I alla fall till 99%
Citera
2008-03-14, 12:52
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macbook
kanske liknade problem som jag hade? http://www.flashback.org/showthread.php?t=477181

Jag löste dock detta genom att ta ett gem som jag bygde upp och pillade lite i utgången, läste på någon annan tråd att det var ett vanligt fel och att det var för att det hakat upp sig i utgången. Då där är små små kontakter som känner av om det är optiskt eller inte. Kolla om det lyser rött optiskt ljus från utgången, då är det garanterat samma fel. I alla fall till 99%
Ah, tackar macbook, ska testa det! Skulle kunna vara därför det står "digital output" i ljudut-rutan, typ att den har fastnat på ngn vänster.
Citera
2008-03-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Ah, tackar macbook, ska testa det! Skulle kunna vara därför det står "digital output" i ljudut-rutan, typ att den har fastnat på ngn vänster.

Ja precis, det är det som händer, datorn tror altså att den är optiskt ansluten. Ta det lite lungt när du pillar bara. men var endå in te rädd:P

Det fixade sig på min och det har inte varit problem sen dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in