2008-03-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knatteante
Räkningen gällde den bara för din mobil?

det är en jobbmobil,

men ja räkningen var endast på mitt mobil nummer.

och det där med fyllan är inget ja kan lova
Citera
2008-03-12, 13:43
Medlem
kan det va så att mobilen överför data helatiden?

om den gör det varför blir det till olika länder?
Citera
2008-03-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alekto
kan det va så att mobilen överför data helatiden?

om den gör det varför blir det till olika länder?

Ja mobilen kan överföra data hela tiden, dock kan den inte överföra till andra länder så som du tänker här. Utan mobilen kan vara uppkopplad mot wappen, men du debiteras för det landet du är i, oberoende var hemsidan du eventuellt besöker finns eller om du skickar ett mail till nått annat land.

Har du varit utomlands under perioden du fortfarande hade mobilen?

Är du 100% säker på att du inte råkat få fakturan för hela företaget? Har för mig att det ändå bara står ditt nummer på fakturan om du inte har specificerad faktura.
Om detta är fallet så kan inte en vanlig handläggare se det direkt på kundtjänsten utan det är dem på faktura som kan se det.

Jobbade på telia för ett halvår sedan.
Citera
2008-03-12, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasus
Ja mobilen kan överföra data hela tiden, dock kan den inte överföra till andra länder så som du tänker här. Utan mobilen kan vara uppkopplad mot wappen, men du debiteras för det landet du är i, oberoende var hemsidan du eventuellt besöker finns eller om du skickar ett mail till nått annat land.

Har du varit utomlands under perioden du fortfarande hade mobilen?

Är du 100% säker på att du inte råkat få fakturan för hela företaget? Har för mig att det ändå bara står ditt nummer på fakturan om du inte har specificerad faktura.
Om detta är fallet så kan inte en vanlig handläggare se det direkt på kundtjänsten utan det är dem på faktura som kan se det.

Jobbade på telia för ett halvår sedan.

har inte varit utomlands på senare halvåret ialla fall,
wapar gör jag inte allt utan via Edge när det blir,

fakturan är för min telefon enbart =(
men har ju inte fått specen än så vet inte när det började ringa samtal utomlands förfakturan löper ju från november till februari,
skaffade en iphone i februari undrar omdet är den som har sänt hela tiden via edge på nått sätt?

om jag ringer *120# på telefonen står det att jag ringt för 70k och överfört 4,324MB data

va är det som händer!
Citera
2008-03-12, 14:21
Medlem
Citat:
har inte varit utomlands på senare halvåret ialla fall,
wapar gör jag inte allt utan via Edge när det blir,

fakturan är för min telefon enbart =(
men har ju inte fått specen än så vet inte när det började ringa samtal utomlands förfakturan löper ju från november till februari,
skaffade en iphone i februari undrar omdet är den som har sänt hela tiden via edge på nått sätt?

om jag ringer *120# på telefonen står det att jag ringt för 70k och överfört 4,324MB data

va är det som händer!

4,324MB data blir (om du har ett normalt jobbabonnemang och varit i sverige) blir maximalt ca 80 kr inklusive moms.

tyvärr vet jag inte hur iphone fungerar.

MEN det som du skrev tidigare är att det är ringda samtal som uppgår till så pass mycket pengar, så då borde det inte ha något med datatrafik att göra.

Edge är inte någon motsvarighet till wap, utan det är namnet på ett nät som fungerar liknande 3G-nätet, alltså att det kan handa tyngre trafik, men ändå behövs inte massa 3G master.

Det som det verkar som är tyvärr att det har ringts väldigt mycket till utlandet, alternativt till satellit?!
Kan det vara någon annan än du som har fått tag på telefonen och passat på att ringa underliga samtal?
Hur ser det ut i samtalslistan? har du några nummer där som inte är svenska?
Citera
2008-03-12, 14:30
Medlem
Citat:
4,324MB data blir (om du har ett normalt jobbabonnemang och varit i sverige) blir maximalt ca 80 kr inklusive moms.

tyvärr vet jag inte hur iphone fungerar.

MEN det som du skrev tidigare är att det är ringda samtal som uppgår till så pass mycket pengar, så då borde det inte ha något med datatrafik att göra.

Edge är inte någon motsvarighet till wap, utan det är namnet på ett nät som fungerar liknande 3G-nätet, alltså att det kan handa tyngre trafik, men ändå behövs inte massa 3G master.

Det som det verkar som är tyvärr att det har ringts väldigt mycket till utlandet, alternativt till satellit?!
Kan det vara någon annan än du som har fått tag på telefonen och passat på att ringa underliga samtal?
Hur ser det ut i samtalslistan? har du några nummer där som inte är svenska?

4,324 Mb är det 4Mb eller 4k Mb ? är ju ett komma men kan ju va lite olika där,

nej tycker inte att det kan ha med data att göra, det va ju ut skrivet med samtalstid osv på fakturan, tex 59 timmar till ryssland varje samtal ca 7:min

allt är ju ringt utomlands till väldigt många olika länder, så tror inte nån har lånat den och ringt i mer än 500 timmar =)

va menar du ringt till satelit?

tack för så snabba svar!!
Citera
2008-03-12, 14:41
Medlem
Citat:
4,324 Mb är det 4Mb eller 4k Mb ? är ju ett komma men kan ju va lite olika där,

nej tycker inte att det kan ha med data att göra, det va ju ut skrivet med samtalstid osv på fakturan, tex 59 timmar till ryssland varje samtal ca 7:min

allt är ju ringt utomlands till väldigt många olika länder, så tror inte nån har lånat den och ringt i mer än 500 timmar =)

va menar du ringt till satelit?

tack för så snabba svar!!

4,324 MB är ca 4MB =)

https://www.tewss.telia.se/privat/ar...type=EDITORIAL
Här finns prislistan (dock för privatpersoner) för utlandsamtal (det är ungefär samma för företag, där finner du också hur mycket satellitsamtal kostar.

http://www.telemar.se/sv/
Här står det mer om satellittelefoni.

Men du har inga nummer i din telefonbok som går till dessa länder? Eller i din samtalslista? Är ju enkelt att se om det inte är svenskt prefix (+46 eller 0046).

Jo låter liiite mycket att nån skulle lånat din mobil så pass länge utan att du visste om det
Citera
2008-03-12, 14:45
Medlem
Citat:
4,324 MB är ca 4MB =)

https://www.tewss.telia.se/privat/ar...type=EDITORIAL
Här finns prislistan (dock för privatpersoner) för utlandsamtal (det är ungefär samma för företag, där finner du också hur mycket satellitsamtal kostar.

http://www.telemar.se/sv/
Här står det mer om satellittelefoni.

Men du har inga nummer i din telefonbok som går till dessa länder? Eller i din samtalslista? Är ju enkelt att se om det inte är svenskt prefix (+46 eller 0046).

Jo låter liiite mycket att nån skulle lånat din mobil så pass länge utan att du visste om det
haha jo visst gör det =)
näpp har inte utländska nummer verkligen inte till så många olika länder =)

men att det står att jag ringt för 70k när jag slår in *120# ?

hur kan det gå ihop?
Citera
2008-03-12, 14:53
Medlem
Citat:
haha jo visst gör det =)
näpp har inte utländska nummer verkligen inte till så många olika länder =)

men att det står att jag ringt för 70k när jag slår in *120# ?

hur kan det gå ihop?

Borde tyvärr vara sen senaste fakturadatumet :S

jag vet faktiskt inte i så fall, får hålla tummarna på att det är nått knas i systemet även om det oftast är osannolikt.
Citera
2008-03-12, 15:16
Medlem
Citat:
Borde tyvärr vara sen senaste fakturadatumet :S

jag vet faktiskt inte i så fall, får hålla tummarna på att det är nått knas i systemet även om det oftast är osannolikt.

kan det på nått sätt va så att mobilen kopplat sig mot nått annat lands nät?

priserna stämmer överänns med fakturan
http://www.telia.se/foretag/link.do?...type=EDITORIAL

men jag kan ju inte betala denna faktura!!
hur ska man komma undan detta?
Citera
2008-03-12, 15:35
Medlem
Sezzlers avatar
Det kan bli fel när dom fixar med räkningen, fick en gång också räkning på typ 7000 då jag hade ringt för kanske 100, det stod att jag hade ringt utlandssamtal då också. Ringde bolaget och dom fixade upp det, lycka till i ditt fall!
Citera
2008-03-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sezzler
Det kan bli fel när dom fixar med räkningen, fick en gång också räkning på typ 7000 då jag hade ringt för kanske 100, det stod att jag hade ringt utlandssamtal då också. Ringde bolaget och dom fixade upp det, lycka till i ditt fall!

står ju väldigt utförligt vilka summor och antal minuter man har talat.

hoppas verkligen det är galet, går runt och är lite smått orolig
plockat ut sim kortet ur iphone och satt det i en 3310 =)

vågar inte ta tillbaka det innan det är utrett

men hur kan detta hända!! är det Felia?

hoppas det är fel så man har en rolig faktura att hänga på väggen,
eller så blir den en man hänger runt halsen innan man sparkar undan stolen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här