• 1
  • 2
2008-03-13, 23:21
Medlem
Ursas avatar
Jag använde Persona i några år. Några väninnor har kört samma metod.
Den samlade erfarenheten säger att det funkar bra- MEN om du råkar ut för något omvälvande som kan störa din cykel, ska du skydda dig under de dagar då det inte är provtagning. Även om det visar grönt.
I det här fallet var det anhörigs bortgång som vände upp o ned på hormonerna och menscykeln.
Citera
2008-03-17, 22:57
Medlem
kineticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Blev hon gravid för att hon ville det eller blev det bara så fast ni skyddade er eller avstod från sex på de "röda" dagarna?
Nej vi ville inte ha barn och hade sex med kondom de röda dagarna. Men något hände som rubbade cykeln vilket säkert inverkade. Som sagt, man ska nog vara försiktig och inte lita fullt ut på Persona.
Citera
2008-03-17, 23:26
Medlem
sommarlovs avatar
Min tjej använder en persona.
Det är kiss-stickor som jag köper på apoteket (hon är för blyg!)

Det funkar bra, kondom de röda dagarna.

Man kan sammanfatta så här:
Ingen penetrerande sex fören 5 dagar efter ägglossning.
Tiden precis efter mens gav 2 vackra barn...
Citera
2008-09-02, 15:08
Medlem
Zorshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipi
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Jag kan varmt rekommendera P-dator.
Man kissar på en sticka 8 dagar i månaden o så berättar datorn varje dag om det är rött eller grönt.
Är det rött får man skydda sig, är det grönt är det bara att köra på.
Hur bra som helst!
Inga hormoner, inga biverkningar, kondom vid vissa delar av cykeln bara, 94% säkerhet.
Fantastiskt.
Aldrig hört talas om, men det lät ju intressant...
Skulle ju skicka med länken, men det försvann i hanteringen:
http://www.persona.org.uk/se/

Jag har frågat gyn o ungdomsmottagningar o så, varför de inte ger info om detta, men det liksom halkar mellan springorna bara.
En väninna rekommenderade mig o jag har spridit det vidare.
Jag tycker det är fullständigt lysande o kan inte se NÅGON nackdel med det om man är en vuxen o ansvarstagande individ.
O annars kanske man inte borde ha sex alls...?

Det är alltså som ett HCG-test, fast ägglossningstest, o man gör dem regelbundet så datorn lär sig just din cykel.
Så visar den rött dagarna innan ägglossning o sen är det grönt resten av tiden.
En av de coolare grejorna med att skippa alla hormoner är ju att man faktiskt får uppleva sin ägglossning o kroppens naturliga rytm.
Jag kan ärligt säga att jag nu har nått en större förståelse för hur det måste vara för killar...
Så som hormonerna påverkar mig runt ägglossning är helt makalöst, jag blir fan djurisk, vilken hunger!

Aldrig mer något som påverkar o saboterar min egen cykel o allt vad den för med sig, no way.
Citera
2008-09-02, 18:59
Medlem
pepparkakans avatar
Citat:
Skulle ju skicka med länken, men det försvann i hanteringen:
http://www.persona.org.uk/se/

Åh, det där var verkligen intressant. Nu funderar jag starkt på att införskaffa den där. Jag är bara orolig att jag kommer bli nervös och inbilla mig att min menscykel kanske är konstig och att det inte fungerar ordentligt osv. Har du upplevt sånt? Att du går runt och oroar dig menar jag, fast det kanske inte finns anledning?
Citera
2008-09-02, 20:34
Medlem
Zorshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepparkakan
Åh, det där var verkligen intressant. Nu funderar jag starkt på att införskaffa den där. Jag är bara orolig att jag kommer bli nervös och inbilla mig att min menscykel kanske är konstig och att det inte fungerar ordentligt osv. Har du upplevt sånt? Att du går runt och oroar dig menar jag, fast det kanske inte finns anledning?
Teststickorna man använder är av samma tillverkare som proffsens HCG-test (grav.test) så det känns väldigt tryggt.
O med proffs menar jag barnmorskor o gyn, inte luder, hehe.
Men det bästa var att man lärde sig sin egen kropp så bra så till slut behövde jag inte datorn alls längre, nu känner jag klart o tydligt när det är rött eller grönt...
=)
Grejen är ju att du kan se själv på stickan vad den visar, det är ett eller två streck.
Sen om dina hormoner skulle råka svänga till nån gång o datorn tolkar det fel, då vet du ju ändå ungefär var i cykeln du är o kan TITTA på stickan o se om det är läge att vara extra försiktig.
Använder man kondom vid tveksamhet så är det hur lugnt som helst.
Jag kände mig iaf väldigt trygg med den.
Men man måste lära sig både hur datorn o hur kroppen funkar.
Senast redigerad av Zorsha 2008-09-02 kl. 20:36.
Citera
2008-09-02, 20:45
Medlem
kineticss avatar
Citat:
Så som hormonerna påverkar mig runt ägglossning är helt makalöst, jag blir fan djurisk, vilken hunger!

Aldrig mer något som påverkar o saboterar min egen cykel o allt vad den för med sig, no way.

Amen. Jag fattar inte hur samhället kan propagera så sjukt hårt för p-piller när de fuckar så otroligt mycket med kvinnors hormoner. Jag hatar att använda kondom men skulle mycket hellre göra det än att min tjej började med det där jävla giftet igen. Då skulle jag inte få ligga alls.

Persona duger nog bra om man inte tycker det är en katastrof att bli gravid samt är försiktig. Det gick åt skogen (nja) för oss efter att hennes cykel plöstligt försköts lite, det fattade inte Persona. Man ska, som Zorsha sa, inte lita blindt på Persona, den måste nog kombineras med sunt förnuft.
Citera
2008-09-02, 21:27
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinetics
Amen. Jag fattar inte hur samhället kan propagera så sjukt hårt för p-piller när de fuckar så otroligt mycket med kvinnors hormoner.

Inte bara med kvinnors hormoner. Överskottshormonerna från p-piller kissar man ut, de hamnar i sjöar och hav. Fiskhannarna feminiseras och blir sterila, och naturligtvis påverkar detta även toppredatorerna också. Som fåglar, sälar... och människohannar.

Kanske har vi hittat den metrosexuelle mannens ursprung

Citera
2008-11-09, 13:39
Medlem
misericordies avatar
Citat:
Du ska INTE använda PERSONA om...

* du har kortare cykler än 23 dagar.
* du har längre cykler än 35 dagar.
* du har menopausala (klimakteriella) symptom.
* du ammar.
* du använder hormonella preventivmedel, t ex p-piller eller hormonspiral, genomgår hormonell behandling, t ex fertilitetsbehandling och HRT (östrogensubstitution vid östrogenbrist).
* du genomgår annan behandling som kan påverka menstruationscykeln.
* du behandlas med antibiotika vars aktiva substans är Tetracyklin. Om du inte är säker på vilken aktiv substans som finns i det antibiotikum som du behandlas med, ska du ta kontakt med din behandlande läkare.
* du har nedsatt lever- eller njurfunktion eller PCOS (polycystiskt ovarialsyndrom).
* du inte, under några omständigheter, kan acceptera den risk för graviditet som är förbunden med användandet av PERSONA.

Jag är absolut ingen medicinsk expert, men Tetracyklin är ju bara antibiotika?! Det är synd att jag tar tetra, annars skulle jag gärna prova denna metod... Är det någon som vet hur det här kan komma sig, eller ska jag fråga i medicinforat istället?
Citera
2008-11-09, 16:27
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag funderar på att skaffa en p-dator istället för att äta massa p-piller med hormoner. Har någon testat det och kan komma med erfarenheter?

Sen undrar jag också var man skaffar en sådan persona verkar ha slutat saluföras i Sverige. Vet någon något annat märke?

P-dator har även nämts i denna tråd: P-medel? (Inkl snack om biverkningar) [sammanslagen tråd/Mod] Den är lite gammal och behandlar mer andra metoder.

Du använder p-dator om du kan tänka dig att bli gravid

Du kan i princip lika gärna använda denna - gratis:

http://www.familjeliv.se/Planerar_ba...gskalender.php
Senast redigerad av Lava 2008-11-09 kl. 16:31.
Citera
2008-11-09, 16:48
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Du använder p-dator om du kan tänka dig att bli gravid

Du kan i princip lika gärna använda denna - gratis:

http://www.familjeliv.se/Planerar_ba...gskalender.php

Ja jag använder något liknade faktiskt. Det blev aldrig någon p-dator då jag har så regelbunden cykel att jag vet exakt när jag är fertil utan dator.
Citera
2014-04-15, 12:30
Medlem
Pearly och lady comp, jävla skit produkter som enligt mig inte ens är värda 500kr(och absolut inte 35-4000kr)
Naturafemme.se är ett jävla skit företag och jag råder er att inte handla därifrån.
Tekniken på Pearly är ungefär lika avancerad som displayen på en mikrovågsugn från 1993(eller annat årtal way back)
Spara pengar genom att köpa en termometer/väckarklocka/papper/penna
Funkar BÄTTRE och kostar en bråkdel av vad pearly kostar.

Om du trots detta ska beställa så maila dom på förhand för att försäkra dig om att dom har produkten inne , annars tar dom emot din betalning och SEN informeras du att det kan dröja 1-2 veckor innan dom får hem produkten "ursäkta bla bla"

Dom verkar även vara dåliga på att säga vad dom menar
T.ex att skicka tillbaka produkten betyder inte att du ska skicka tillbaka på samma sätt som du fick den(via DHL) nej det betyder självklart att du ska skicka via posten så dom slipper gå hämta ut paketet (vilket för mig inte ens skett ännu, skickade tillbaks det efter att ha kollat på datorn 5 minuter och konstaterat att den inte var värd ett skit och skräp teknik)
Och om dom säger att dom ska göra något inom "ett par timmar" så kan det dröja dagar för som dom förklara så är "ett par timmar" ett talesätt som betyder "när vi har tid"

För att sammanfatta det hela så tycker jag att dom förtjänar ett par örfilar med hjälp av en lyftkran
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in