2008-03-11, 10:56
Medlem
Äspens avatar
Min vän sa häromdagen att han hade sett på tv, alternativt läst i tidningen (minns inte) att en gammal NS-ledare hade släppts ur fängelset och således skapat en ny NS-rörelse i Uppsala. Det var tydligen en ganska stor grej då de varnade för ökat våld i Uppsala-området.

Är detta sant eller har min kompis hört fel? Om det nu är sant, kan ni berätta mer om denna rörelse?
Citera
2008-03-11, 11:16
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äspen
Min vän sa häromdagen att han hade sett på tv, alternativt läst i tidningen (minns inte) att en gammal NS-ledare hade släppts ur fängelset och således skapat en ny NS-rörelse i Uppsala. Det var tydligen en ganska stor grej då de varnade för ökat våld i Uppsala-området.

Är detta sant eller har min kompis hört fel? Om det nu är sant, kan ni berätta mer om denna rörelse?

Det var på ABC-nyheterna igår, nazisterna tränade kampsport i Flogstaskolans gymnastiksal. Afa hade varit där och bråkat och vandaliserat. Mer vet jag inte.
Citera
2008-03-11, 12:58
Medlem
_Feuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äspen

Detta stämmer.

Gruppen leds av Dan Berner, som 2003 dömdes till 6 års fängelse för mord. Han högg 1994 ihjäl läraren Åke Sterner med 26 knivhugg. Berners engagemang i den nazistiska rörelsen sträcker sig långt tillbaka. Han listades som en av de värsta nazisterna i Sverige i de stora dagstidningarnas klassiska uthängning -99. Berner var också flitig Nordland-skribent och det var han som höll den ökända nazistföreläsningen på Umeå universitet 1997.

http://afa-uppsala.antifa.se/cutenews/data/upimages/dan_berner.jpg
Citera
2008-03-11, 13:43
Medlem
kramdjurs avatar
Dan Berner var länge sambo med Karolina Matti men i höstas separerade de och strax därefter så bytte Dan Berner efternamn och grundade Svenska Uppsala som utger sig för att vara en "oberoende nationalistisk aktivistorganisation".

Deras hemsida är www.svenskauppsala.se
Citera
2008-03-11, 14:40
Medlem
http://www.antifa.se/index.php?p=1&id=195
Citera
2008-03-11, 15:30
Medlem
_Feuks avatar
Ja iallafall lär inte gruppen bli långvarig, för antifascisterna i Uppsala sköter sitt jobb rätt bra, inte enklaste stället att starta en nazistisk grupp
Citera
2008-03-11, 15:35
Medlem
Ny nazistgrupp bildad i Uppsala

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=731944,00.html
Citera
2008-03-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Feuk
Ja iallafall lär inte gruppen bli långvarig, för antifascisterna i Uppsala sköter sitt jobb rätt bra, inte enklaste stället att starta en nazistisk grupp
Vad är deras jobb då? Att med fysiskt våld angripa alla som har åsikter som inte faller de själva i smaken?

Det låter riktigt fascistiskt!
Citera
2008-03-11, 16:28
Medlem
_Feuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Vad är deras jobb då? Att med fysiskt våld angripa alla som har åsikter som inte faller de själva i smaken?

Det låter riktigt fascistiskt!

Okej så du menar att våld är fascistiskt? Visst, det är en grej de bruka ofta men det har absolut ingen patent på det precis. Våld tillhör inte fascisterna.
Våld är något som har brukats i 1000 tals år så det va ju inte precis fascisterna som började använda våld.
Citera
2008-03-11, 16:34
Medlem
kenth44s avatar
Svenska Uppsala är i stort sett döda. Några sätter säkert upp några klistermärken i skydd av nattens mörker. Uppsalas gator är och förblir allas utom nazisternas.
Citera
2008-03-11, 16:36
Medlem
nat0ns avatar
haha, dom kommer bli krossade som dom kackerlackor dom är. den där Dan låter som en frisk kille, undrar när han åker in igen.....
Citera
2008-03-11, 16:39
Medlem
_Feuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Svenska Uppsala är i stort sett döda. Några sätter säkert upp några klistermärken i skydd av nattens mörker. Uppsalas gator är och förblir allas utom nazisternas.

Ja precis, dem finns kanske i några veckor högst, kanske någon månad men de vet att de redan är körda så
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in