• 1
  • 2
2008-03-12, 02:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evan_Stone
Huset ska tydligen vara gjort 1929, trä på utsidan och sågspånsisolering i väggarna mellan lägenheterna (boss). Notera att det är en villa som är omgjord till små lägenheter. Det är lite bizzart att jag kan sitta på toaletten och grannarna hör ifall man är risig i magen Likaså om man har dambesök så kan grannen dagen efter stå och hånle vid brevlådan.

Om huset är gjort 1929 så kan innertaket tidigare ha bestått av spännpapp som med tiden gått sönder och därför tagits bort. Spännpappen har en ganska bra isolerande verkan.

Jag skulle nog rekommendera att man sätter upp ett nytt innertak, eller bara ljuddämpande isoleringsskivor. Glöm inte att väggarna också är bra på att transportera ljud så man bör undvika kala målade väggar. Här kan man montera upp dämpskivor mm.
Citera
2008-03-12, 03:06
Medlem
CashBlows avatar
Om du bor i en kåk från 1929 så har du antagligen en takhöjd kring 2.70-2.80 m. Grannen som bor ovanför dig ligger i sin säng, dvs han har huvudet väldigt nära golvet. Det är därför problemet bara uppstår kvällstid. Avståndet mellan er är inte särskilt stort, speciellt inte om du står upp, och han hör med stor sannolikhet varenda ord du säger. Taken/golven består bara av bjälklag med spånfill och ljudisolerar knappt något.

Det finns många olika sätt att ljudisolera på men absolut enklast är att limma ljudisolerande plattor dikt an mot taket. Det behöver inte bli lika fult som de klassiska sänkta innertaken med profiler, som man sedan placerar plattorna i, a la kontoret. Detta är en vanlig lösning för tvättstugor, där hyresgästen ovanpå störs av maskinerna. Om skarvarna skulle störa estetiken kan man limma glasfiberduk (microlit) utanpå plattorna som man sedan målar.

Du har hela helgen på dig att trolla bort problemet.
Senast redigerad av CashBlow 2008-03-12 kl. 03:14.
Citera
2008-03-12, 10:55
Medlem
Tinnituss avatar
Många äldre hus, med hög takhöjd, har ju löst det genom att sätta upp nya innertak, mycket som folk tidigare i tråden har sagt.

Det är ju iof trevligt med högt i tak, men det går ju inte mer än nån decimeter för ett innertak... antingen ett sånt där klassiskt som de flesta skolor och offentliga lokaler har med ett system med metallramar med mineralullsskivor i, eller också kan man ju regla upp gips eller nått sånt.

Är det generellt i hela huset är det ju ett problem för hyresvärden/föreningen som han/de bör ta tag i. Jag skulle inte viska i telefonen iaf, och precis som andra sagt, ringa störingsjouren och säga att det är nån jävel som bankar i golvet på våningen över.

Så länge du inte spelar absolute ibiza 32 på bottvolym, bilar upp badrumsgolvet eller tränar trumsolon så har du ju rätt att leva som normalt.. prata, se på tv, öppna och stänga dörrar, laga lite mat osv, oavsett tid på dygnet. Det är ju många nuförtiden som är uppe på nätterna, jobbar skift, går upp tidigt för att dela ut tidningar osv, och man kan ju inte sluta leva för att nån sur granntant tycker det är meningen med livet att klaga.
Citera
2008-03-12, 11:02
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evan_Stone
Pengarna är inte problemet, föreningen har pratat om att kontakta en ljudisoleringsfirma för kostnadsförslag men det drar ut på tiden. En sak har man lärt sig iallafall, nästa gång man flyttar så blir det till ett betonghus.

Som någon skriver så är betonghus inte ett spår bättre. Ofta är de istället som stora resonanslådor byggda för att på bästa sätt skicka ljudet skångrande vidare emellan alla lägenheter.

Jag har varit i din sits, fast omvänt då jag har dragits med ett par störande grannar. Nu snackar vi cp-morons som tittar på film i sin HEMMABIO eller dunsar omkring i golvet som fettomongos vart de än skall i lägenheten. Skrik och gap, sång med aukustisk gitarr, parta gärnet med polarna osv.

Jag funderade att täcka en vägg in mot en granne med sådant där strukturerat skumgummi som man klär studior med. Nu flyttade det lilla aset nyligen så jag slapp böket.
Citera
2008-11-22, 22:04
Medlem
Elfrides avatar
bor i en hyreskåk från 1945 och skulle lätt kunna konversera i normal samtalston med grannen via väggen om andan skulle falla på.

*edit* härligt mått på kvalitet de hade på den tiden.
Citera
2008-11-22, 22:36
Medlem
Asgarvads avatar
Dubbelt gips

En restaurangägare som jag snackade med en gång hade problem med att de som bodde över lokalen blev bullerstörda. Han statsade på att få en så tung konstruktion som möjligt: en tung vägg eller ett tungt tak isolerar bättre mot ljud än lätta dito. Därför skruvade de dubbel gipsskiva i taket och därefter ljudabsorbenter. Ett jäkla jobb men säkert effektivt.
Citera
2008-11-23, 00:15
Moderator
rotadents avatar
Jag flyttade nyligen till ett flerfamiljshus byggt 1944 och var livrädd att det skulle vara luyhört. Men faktum är att det inte är alls farligt. Om jag är helt knäpptyst på mornarna kan jag väldigt svagt höra grannens spädbarn gallskrika i deras sovrum som ligger vägg-i-vägg med mitt. Grannarnas tv-apparater hör jag aldrig. Lustigt att skillnaden är så stor mellan hus byggda nästan samtidigt. En kompis till mig bodde i Sundbyberg i ett hus byggt kanske 1930-tal eller nåt. Där kunde man konverserna mellan lägenheterna utan problem. Helt sjukt.
Citera
2016-09-20, 17:12
Medlem
Återupplivar denna tråd då jag har liknande problem.

Flyttade nyss från ett hus (från 1934) med betong mellan lägenheterna, hördes ingenting från grannarna. Om jag var knäpptyst kunde jag höra grannen vägg i vägg som lågt mummel.
Nyligen flyttade jag till ett hus i närheten (från 1941) ovetande om hur extremt lyhört det är till grannen vägg i vägg.
Grannen nedanför hörs inget. Men han bredvid, det är skrämmande tycker jag jämför med vad jag är van vid innan. ALLT hörs, när han pratar med vänner eller i telefon hör jag vad han säger, när han har dambesök, när han går på golvet osv..

Alla väggar utåt och till andra huset är i betong, men den inåt mot grannen är i gips. Om det är någon isolering i så gissar jag att den är undermålig (sjunkt ner i väggen kanske?) eller att det är av nåt gammalt sunkmaterial. Förstår inte hur det kan va så dåligt ljudisolerat.

Men det här kanske är vanligt? Ska man behöva stå ut med det? Eller kan man stå på sig och kräva att de öppnar upp och isolerar om? (Handlar om 2 väggar, totalt ca 8m vägg mot grannen)
Citera
2016-09-20, 19:52
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smajgfice
Återupplivar denna tråd då jag har liknande problem.

Flyttade nyss från ett hus (från 1934) med betong mellan lägenheterna, hördes ingenting från grannarna. Om jag var knäpptyst kunde jag höra grannen vägg i vägg som lågt mummel.
Nyligen flyttade jag till ett hus i närheten (från 1941) ovetande om hur extremt lyhört det är till grannen vägg i vägg.
Grannen nedanför hörs inget. Men han bredvid, det är skrämmande tycker jag jämför med vad jag är van vid innan. ALLT hörs, när han pratar med vänner eller i telefon hör jag vad han säger, när han har dambesök, när han går på golvet osv..

Alla väggar utåt och till andra huset är i betong, men den inåt mot grannen är i gips. Om det är någon isolering i så gissar jag att den är undermålig (sjunkt ner i väggen kanske?) eller att det är av nåt gammalt sunkmaterial. Förstår inte hur det kan va så dåligt ljudisolerat.

Men det här kanske är vanligt? Ska man behöva stå ut med det? Eller kan man stå på sig och kräva att de öppnar upp och isolerar om? (Handlar om 2 väggar, totalt ca 8m vägg mot grannen)

Det kan nog vara svårt att hävda sin rätt där, jag vet inte hur mycket väsen mellan lägenheterna man förväntas tåla. Är det hyresrätt? I så fall kan du ta upp det med värden och se hur de reagerar. Tyvärr är hus från 30- och 40-talet ofta jäkligt lyhörda, jag har själv beslutat att inte flytta till ett sånt hus igen, avskyr när det är lyhört. Mycket beror förstås på grannarna, men har man så pass lyhört som du beskriver spelar det förstås ingen roll. Om alla normala ljud hörs genom väggen så blir det störningar oavsett granne.

Det låter märkligt med gips mellan lägenheterna dock, är det en stor lägenhet som har delats i två eller liknande? Det är inte så ovanligt i äldre hus och då kan det vara gamla innerväggar mellan lägenheterna, med obefintlig ljudisolering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in