2008-03-10, 20:36
Medlem
Tjena,

Vet inte om det är rätt forum men, en tjej påstod för mig på MSN att man inte säger "Grattis i förskott" till någon. Alls. Någonsin. För mig var det det dummaste jag hört, och hon hänvisar till att det bara är "allmän kännedom" och "fakta" att man inte gör det.

Så, vad säger ni? Finns det något sådant?
Citera
2008-03-10, 21:26
Medlem
duros avatar
Förmodligen ska tråden ligga i Språk.
OnT: Visst kan man väl säga "Grattis i förskott" om man nu av någon anledning inte kan gratulera denne på födelsedagen. Eftersom att man hör det så ofta kan det inte vara någon "allmän kännedom" att det är inkorrekt.
Citera
2008-03-10, 21:39
Medlem
trass avatar
Detta fungerar även i etnologiforumet, det handlar inte om språk i sig utan om språkligt uttryckta konventioner.

Så fortsätt gärna diskutera här.

Det enda sammanhang där jag hört talas om att man inte bör gratulera i förskott gäller graviditeter, på samma sätt som att många menar att man inte bör ge barnpresenter till fördelarna före barnet är fött.
Citera
2008-03-10, 21:42
Medlem
roccosiffredis avatar
Säger man "grattis i förskott" så kan den andre snabbt sluta sig till att du kommer att glömma bort dennes högtidsdag när det väl gäller, och på så vis känna sig förbisedd. Eller nåt.
Citera
2008-03-10, 22:37
Medlem
Jrgens avatar
En eller två gånger går bra, men säger man det för ofta kan man få cancer.
Citera
2008-04-19, 21:10
Medlem
-kaninen-s avatar
I Tyskland(främst södra) anses det som otur om man säger grattis i förskott till någon som snart fyller år.
Citera
2008-04-20, 23:11
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Nåja, tjejer på MSN är åtminstone säkrare källor än t ex Aftonbladet använder sig av...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in