2008-03-10, 20:04
Medlem
The_Insanes avatar
Jag har en Hp Dv6501 och har nu bytt till 2048Mb ram minne men när båda sitter i så blir det en blåskärm efter en stund vid uppstarten och nummret på den är 0x00000116 samt det står något om nvlddmkm.

Varför händer detta jag menar datorn ska klara av 2048Mb ram?

Jag börjar bli riktigt arg på denna datorn då jag absolut inte verkar kunna få den att fungera med 2048Mb ram så om någon vet vad jag ska göra för att lösa detta problem så hojta till innan jag kastar datorn
Citera
2008-03-11, 00:43
Medlem
X_surfers avatar
Vad händer om du bara kör ett minne i taget?
Är minnena av samma fabrikat och hastighet?
Memtest86+ är att föredra om du ska felsöka dina minnen...
Citera
2008-03-11, 07:42
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Vad händer om du bara kör ett minne i taget?
Är minnena av samma fabrikat och hastighet?
Memtest86+ är att föredra om du ska felsöka dina minnen...

Dem är av samma fabrikat och hastighet.
Dem verkar fungera om jag kör dem ett och ett (ska dubbelkolla)

Memtest86+ ska jag köra på ett och ett minne? För om jag har båda i så vill ju inte datorn fungera som den ska..
Senast redigerad av The_Insane 2008-03-11 kl. 07:45.
Citera
2008-03-11, 13:45
Medlem
Det är troligen så att det nya minnet blev skadat när du/någon annan satte i det eller tidigare. De är extremt känsliga för statisk elektricitet vid t.ex. kontakt med människor (de kan sluta fungera av stötar som är 1/10000 av vad du kan känna i fingertopparna) och felet du beskriver låter typiskt för skadat minne.

Plocka ur det nya minnet och se om problemen försvinner. Prova även att köra memtest eller liknande. Om du stoppar i din Vista-skiva och startar datorn från den finns ett minnesdiagnostikprogram där också som borde fungera utan blåskärm.
Citera
2008-03-11, 15:21
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Insane
Dem är av samma fabrikat och hastighet.
Dem verkar fungera om jag kör dem ett och ett (ska dubbelkolla)

Memtest86+ ska jag köra på ett och ett minne? För om jag har båda i så vill ju inte datorn fungera som den ska..

gör så, testa ocks att byta plats på minnena och kör dom i alla slots
Citera
2008-03-11, 17:10
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
gör så, testa ocks att byta plats på minnena och kör dom i alla slots

Nu har jag kört Memtest på mina original minnen (inte på dem nya för jag ser i bios att minnena ger ifrån 2048Mb ram och i felsäkertläge så får jag 1986MB någonting. I dag har jag pratat med HP och uppdaterat bios, chipset och när vi försökte uppdatera grafikdrivarna fick jag en blåskärm som var nummer 0x0000007F samt nu när jag försöker starta datorn så får jag blåskärmen med samma nummer direkt efter den börjat jobba med Microsoft coperation och sen kommer blåskärmen. Detta händer när jag testat med både gammla och nya minnena, felsäkert fungerar med både nya och gammla minnen och den känner av MB ramen som den ska. Men jag kan alltså inte gå in i vanligt läge för det blir blåskärm.

Nu har HP sagt att dem skulle skicka detta vidare till sina mentorer och det skulle ta några dagar, så nu sitter jag alltså med en ikke fungerande dator p.g.a Hp som skulle från början rätta till den.

Vad tycker ni jag ska göra?
Vänta några dagar och hoppas dem kommer på vad jag ska göra eller ska jag formatera datorn med ett nytt minne i och försöka uppdatera nvidia kortet (då det är där det första felmeddelandet kommer ifrån då det fungerar bra i felsäkertläge men inte i vanligt då får jag 0x00000116 och något ang. nvlddmkm.sys fil som verkar ha något med drivarna för Nvidia kortet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in