2009-03-26, 21:57
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacsterMac
Vung tau r vl skitigaste stllet i hela vietnam. Iaf vad dom sa p den lokala resebyrn till oss.

skitprat, om du inte vljer att bada i oljehamnen frsts. Baksidan p stan har en stor oljeexporthamn, men den syns inte frn framsidan som vtter mot Sydkinesiska sjn. Vi badade i alla fall i jttevgor i en vecka utan att bli sjuka
Citera
2009-04-04, 13:07
Medlem
Treutans avatar
Jag ar i Vietnam just nu. Gillar stallet. Inte lika goa strander men jag tycker att det ar skonare stamning har an i Thailand. En ol pa krogen har i Na Trang kan man fa for ca 11 000 Dong (vissa stallen lite mindre vissa stallen lite mer). Jag bor for 3$ natten (delar rum med tre till iof). Tycker att det ar lite dyrare med mat och ol overlag men man kan alltid hitta snorbilliga stallen som gor det billigare. Enligt Lonely Planet sa kan man klara sig pa en dagsbudget pa 11-15$ i Thailand och i Vietnam ligger den pa 25$.
Citera
2009-04-06, 11:24
Medlem
antonftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treutan
Jag ar i Vietnam just nu. Gillar stallet. Inte lika goa strander men jag tycker att det ar skonare stamning har an i Thailand. En ol pa krogen har i Na Trang kan man fa for ca 11 000 Dong (vissa stallen lite mindre vissa stallen lite mer). Jag bor for 3$ natten (delar rum med tre till iof). Tycker att det ar lite dyrare med mat och ol overlag men man kan alltid hitta snorbilliga stallen som gor det billigare. Enligt Lonely Planet sa kan man klara sig pa en dagsbudget pa 11-15$ i Thailand och i Vietnam ligger den pa 25$.
Haller med, ar i Thailand nu efter att ha varit i Vietnam (mest Nha Trang) tva veckor. Det ar mycket mer prisvarda boendemojligheter i Vietnam jamfort med thailand, vi bodde i nha trang for ca 5 dollar (2 pers) med frukost och en standard som ligger precis under scandic imo.
Jag tycker att lonely planets forslag borde byta plats, 15 dollar kommer man langt pa i Vietnam. Men man maste punga ut lite extra for att fa samma standard i Thailand.
Citera
2009-04-07, 13:33
Medlem
VicVocs avatar
Jag bor i vietnam och ker titt som ttt till thailand ngra dagar. Thailand har sina frdelar, men ocks sina enorma nackdelar jmfrt med vietnam. tex turistexploateringen, alla dryga frsljare, att folk som inte pratar engelska inte heller frstr simpelt kroppsprk. Men framfrallt alla svenskar man ser och hr verallt. Jag lngtar hem efter att ha varit 2-3 dagar i thailand. Nr jag landar p flygplatsen i HCMC knner jag mig hemma igen. Vad gller prisnivn s r priserna i regel lgre i Vietnam, frutom endel importerade saker. bilar har dom tex 200% importskatt p.
Citera
2009-10-14, 22:42
Medlem
Ho Chi Minh

Verkar som ngra av er knner till Vietnam vldigt bra.
Jag med sambo kommer tillbringa 3 veckor dr, vi kommer vilja resa runt lite i landet, och kommer allt som oftast bo rtt enkelt.

Skulle ngon hr vilja lmna lite tips p bra boende i Ho Chi Minh, och ven andra stllen i sdra vietnam om vi rkar befinna oss dr, alla andra tips p vad man kan gra, vart man kan ta osv i Ho Chi Minh vore uppskattat.

ven om ngon har bra tips p saker att gra i Vietnam som inte r s knt bland alla andra turister.

Tack s jttemycket fr hjlpen.
Citera
2009-10-14, 23:13
Medlem
Shine_s avatar
Thailand r helt klart mer exploaterad, men det r ju ett extremt land i den bemrkelsen. Vietnam r ocks ett riktigt turistexploaterat land, ni som sger annat har inte rest tillrckligt. Jag gillade inte landet alls, var riktigt svrt att komma bort frn svenneturistorterna eftersom det r usel allmn transport(man r tvingad till turistbussar med ljligt hg standard och pris drefter) Dessutom r jag inte intresserad av TV och AC nr jag ska bo i en natt eller tv vilket var standard verallt. Fick kmpa fr att hitta ett dubbelrum fr 6-7 dollar verallt. Det var ocks svrare att hitta billig mat n i de strre thai-orterna, men visst gick det.
Citera
2009-10-15, 09:58
Medlem
VicVocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Thailand r helt klart mer exploaterad, men det r ju ett extremt land i den bemrkelsen. Vietnam r ocks ett riktigt turistexploaterat land, ni som sger annat har inte rest tillrckligt. Jag gillade inte landet alls, var riktigt svrt att komma bort frn svenneturistorterna eftersom det r usel allmn transport(man r tvingad till turistbussar med ljligt hg standard och pris drefter) Dessutom r jag inte intresserad av TV och AC nr jag ska bo i en natt eller tv vilket var standard verallt. Fick kmpa fr att hitta ett dubbelrum fr 6-7 dollar verallt. Det var ocks svrare att hitta billig mat n i de strre thai-orterna, men visst gick det.

Backpackers som varit p den nstan obligatoriska asienresan efter plugget har en tendens att veta allt om asien fr att dom varit dr en mnad eller tv.
Det r komiskt tycker jag.

Har inte rest tillrckligt? Menar du d allmnt eller i Vietnam? Jag har varit i sex vrldsdelar och bott i fyra lnder p heltid. Tycker att jag r ganska berest.

Jag sger att det snarare r du som inte varit i Vientam tillrckligt fr att se att det inte r s turistexploaterat. Men har man bara varit p Pham Ngu Lao och kringliggande gator i distrikt 1 i HCMC eller Nha Trang osv eller s frstr jag att man tycker att det r turistexploaterat

Mat hittar du utan problem fr 3kr mltiden. Men det r klart, tillbringar du all tid p de f platser dr turismen r koncentrerad s r ju priserna hgre.
Citera
2009-10-15, 11:13
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VicVoc
Backpackers som varit p den nstan obligatoriska asienresan efter plugget har en tendens att veta allt om asien fr att dom varit dr en mnad eller tv.
Det r komiskt tycker jag.

Har inte rest tillrckligt? Menar du d allmnt eller i Vietnam? Jag har varit i sex vrldsdelar och bott i fyra lnder p heltid. Tycker att jag r ganska berest.

Jag sger att det snarare r du som inte varit i Vientam tillrckligt fr att se att det inte r s turistexploaterat. Men har man bara varit p Pham Ngu Lao och kringliggande gator i distrikt 1 i HCMC eller Nha Trang osv eller s frstr jag att man tycker att det r turistexploaterat

Mat hittar du utan problem fr 3kr mltiden. Men det r klart, tillbringar du all tid p de f platser dr turismen r koncentrerad s r ju priserna hgre.

Om du lst noggrant s sa jag just att transporten var ett problem d jag inte kom utanfr turiststderna/mlen. r vertygad om att landet r fantastiskt med egen transport t.ex. motorcykel s att man kan ta sig till mer genuina platser, vilket jag inte gjorde.

Precis som du sger ocks r det ett givet stopp p svenne asienrutten (Aus-thailand-kambodja-vietnam)vilket jag tycker man knner av rtt mycket. Jag spurtade igenom dessa lnder(var ej i australien) och satsade p Laos(som dock r p vg t samma hll) och framfrallt Burma som jag tror man kan sga r som vietnam var fr kanske 20-30 r sedan.
Men smaken r som baken, trffade mnga som tyckte mycket om Vietnam och som gjorde den vanliga rutten, jag var hur som helst inte imponerad.

edit: Kan tillgga att en stor frdel med vietnam gentemot Thailand r att man slipper se ppen prostution hela tiden. Det r olagligt i vetnam va? bra isf!
Senast redigerad av Shine_ 2009-10-15 kl. 11:20. Anledning: .
Citera
2009-10-15, 11:38
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Om du lst noggrant s sa jag just att transporten var ett problem d jag inte kom utanfr turiststderna/mlen. r vertygad om att landet r fantastiskt med egen transport t.ex. motorcykel s att man kan ta sig till mer genuina platser, vilket jag inte gjorde.

Precis som du sger ocks r det ett givet stopp p svenne asienrutten (Aus-thailand-kambodja-vietnam)vilket jag tycker man knner av rtt mycket. Jag spurtade igenom dessa lnder(var ej i australien) och satsade p Laos(som dock r p vg t samma hll) och framfrallt Burma som jag tror man kan sga r som vietnam var fr kanske 20-30 r sedan.
Men smaken r som baken, trffade mnga som tyckte mycket om Vietnam och som gjorde den vanliga rutten, jag var hur som helst inte imponerad.

edit: Kan tillgga att en stor frdel med vietnam gentemot Thailand r att man slipper se ppen prostution hela tiden. Det r olagligt i vetnam va? bra isf!

Det r olagligt i hela Sydostasien
Citera
2009-10-15, 11:57
Medlem
VicVocs avatar
Citat:

Det jag reagerade p var nr du skrev "Vietnam r ocks ett riktigt turistexploaterat land, ni som sger annat har inte rest tillrckligt."
D ansg jag att du hade fel d Vietnam inte alls r s turistexploaterat frutom p ett ftal platser och att det var du som inte rest tillrckligt i landet om du anser det du gr.

Ja eget transportmedel r bra. Jag kr motorcyckel, och det rcker med att kra en liten bit utanfr HCMC fr att komma till platser dr de aldrig sett en turist. Vietnameser r vldigt lokalt anknytna. Mnga lmnar sllan byn dom fds i. Trots att dom kan ha en stad bara en liten bit bort s har dom aldrig varit dr.

Ja prostitutionen r inte lika ppen som i Thailand. Men den r lika ltt att hitta. Om man nu skulle vilja det.
Citera
2009-10-15, 17:06
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VicVoc
Det jag reagerade p var nr du skrev "Vietnam r ocks ett riktigt turistexploaterat land, ni som sger annat har inte rest tillrckligt."
D ansg jag att du hade fel d Vietnam inte alls r s turistexploaterat frutom p ett ftal platser och att det var du som inte rest tillrckligt i landet om du anser det du gr.

Ja eget transportmedel r bra. Jag kr motorcyckel, och det rcker med att kra en liten bit utanfr HCMC fr att komma till platser dr de aldrig sett en turist. Vietnameser r vldigt lokalt anknytna. Mnga lmnar sllan byn dom fds i. Trots att dom kan ha en stad bara en liten bit bort s har dom aldrig varit dr.

Ja prostitutionen r inte lika ppen som i Thailand. Men den r lika ltt att hitta. Om man nu skulle vilja det.

Visst min formulering var dlig, aboslut. Skulle specificerat att jag syftade p turistorterna. r vertygad om att jag skulle hlla med dig om jag hade mjligheten att beska landet med bttre frutsttningar (transportmedel och mycket tid) Tror ocks att ven Thailand har en del oexploaterade platser att erbjuda om man verkligen tar sig p egen hand(lr ju inte finnas ngra stnder kvar dock)
Dags fr fredspipa?
Citera
2009-10-15, 17:08
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Det r olagligt i hela Sydostasien
I Thailand ocks? Du menar att polisen ser mellan fingrarna s pass mycket?
I Laos, Burma och Vietnam sg jag aldrig ppen prostution, som man ser i Kambodja och framfrallt Thailand och som jag helst skippar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in