2008-03-10, 16:09
Medlem
von_Tratts avatar
Jag har bott i andrahand några månader nu och just fått reda på att jag betalar 600:- mer i hyra än vad hon med förstahandskontraktet betalar. Jag hyr inte svart eller något sådant, jag har ett kontrakt och hyresvärden vet om att jag hyr i andrahand. Jag har bestämt för mig att man inte får hyra ut dyrare i andra hand än vad man själv betalar.

En polare sa att om den hyrs ut möblerad så har hon rätt att ta ut mer än vad hon själv betalar, men enligt mitt kontrakt är den omöblerad.

Har hon rätt att ta ut mer i hyra än vad hon själv betalar?
Om inte, hur bör jag gå tillväga för att få tillbaka pengar och få sänkt hyra?
Citera
2008-03-10, 16:27
Medlem
Du begär tillbaka pengarna av henne, annars går du till hyresnämnden.
Citera
2008-03-10, 16:34
Medlem
jumpcuts avatar
Hyra
Det finns inga exakta regler om hyror i andra hand, men de ska vara "skäliga". Om din hyresgäst anser att hyran är för hög och får rätt i hyresnämnden, kan du riskera att få betala tillbaka pengar plus ränta upp till två år bakåt i tiden.

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,152622,00.html
Citera
2008-03-10, 18:47
Medlem
JackBlacks avatar
Vill bara tillägga att även om man hyr ut den möblerad så får man bara ta ut c:a 10% av möblemangets marknadsvärde per år.

Så har någon möbler för 20 000kr så blir det under 200kr i månaden.

I detta fall skulle det alltså behövas möbler och prylar för 60 000-70 000kr för att hon skulle få ta ut 600kr extra.

Är det en hyresrätt så antas det alltid att den ordinarie hyran är marknadsmässig. Är det en bostadsrätt så kan det vara svårare, då kan bostadsägaren ha rätt att ta ut mer än vad hon betalar i avgift.

Risken är iofs att du får flytta om tjejen inte går med på att sänka hyran. Men har du planerat att flytta så kan du ju bo kvar i upp till 2år, sen flyttar du, kontaktar hyresnämnden och får tillbaka pengarna... Det ska straffa sig att inte följa lagen.
Citera
2008-03-10, 19:06
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Vill bara tillägga att även om man hyr ut den möblerad så får man bara ta ut c:a 10% av möblemangets marknadsvärde per år.

I detta fall skulle det alltså behövas möbler och prylar för 60 000-70 000kr för att hon skulle få ta ut 600kr extra.

Är det en hyresrätt så antas det alltid att den ordinarie hyran är marknadsmässig. Är det en bostadsrätt så kan det vara svårare, då kan bostadsägaren ha rätt att ta ut mer än vad hon betalar i avgift.

Risken är iofs att du får flytta om tjejen inte går med på att sänka hyran. Men har du planerat att flytta så kan du ju bo kvar i upp till 2år, sen flyttar du, kontaktar hyresnämnden och får tillbaka pengarna... Det ska straffa sig att inte följa lagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12P39

Alltså, kapitel 12, § 39-41.

Finns det fler ställen där det står om andra handsuthyrning av hyresrätter? För ju mer jag googlar, desto mindre säker blir jag på att det du säger om 10 %, som jag själv tidigare trott, verkligen stämmer.

Det verkar alltså som att 600 kronor extra i månaden kan räcka för att få upp det hos hyresnämnden, men inte att det per automatik döms till att vara en för hög hyra.
Citera
2008-03-10, 20:36
Medlem
von_Tratts avatar
Det rör sig om en hyresrätt, omöblerad!

jag var helt säker på att det inte var tillåtet att ta ut högre hyra i andra hand på en hyresrätt än vad man själv betalar i hyra, men det är alltså inte så?

Citat:

10% av 20000 är väl ändå 2000, så det skulle räcka med att det är möbler ståendes för 6000 för att hon ska få ta ut 600 extra. Men som sagt så är den ombölerad
Senast redigerad av von_Tratt 2008-03-10 kl. 20:38.
Citera
2008-03-10, 20:38
Medlem
goE-s avatar
Citat:

Det där stämmer inte JackBlack, de 10% är en välutbredd faktoid, dessutom brukar det vara 10% av hyran som avses. Man får ta ut ett skäligt belopp för möbler, och normalt godkänns 10-15% utan vidare. Men du KAN alltså ta ut bra mycket mer och få det godkänt, 10% är ingen regel.

Mkt riktigt anses hyresrättens hyra marknadsmässig och alltså det värden har rätt att ta ut (+extra för möblering). Vad gäller bostadsrätt är regeln att även den skall uthyras marknadsmässigt och brukar då jämföras med en likvärdig hyresrätt. En bostadsrättsinnehavare kan alltså tvingas hyra ut sin lgh till mindre än kostnaden, eller i bästa fall över kostnaden. Det är ingen "cost+"-regel utan baserat på jämförelse mot hyresrätt.
Citera
2008-03-10, 20:41
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt

jag var helt säker på att det inte var tillåtet att ta ut högre hyra i andra hand på en hyresrätt än vad man själv betalar i hyra, men det är alltså inte så?

Men det som sägs i tråden är ju att det är förbjudet att ut en överhyra. Om andra saker hyrs samtidigt, ex. möblemang, kan givetvis detta inte räknas till en ev. överhyra. Om hyran enbart är marginellt mycket högre än bruksvärdet är det nog inget du ska komma dragande med till hyresnämnden.

I ditt fall är det nog enklast att vänta tills du flyttar och sedan begär tillbaka överhyran. Var noga med att inte bo för länge då du enbart kan få tillbaka max. 2 år. Det är ute på förslag att ev. minska den tiden till 1 år som en parantes.
Citera
2008-03-10, 20:45
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
I ditt fall är det nog enklast att vänta tills du flyttar och sedan begär tillbaka överhyran. Var noga med att inte bo för länge då du enbart kan få tillbaka max. 2 år. Det är ute på förslag att ev. minska den tiden till 1 år som en parantes.

Det är lugnt, jag har bara bott här i 4 månader och kommer bara bo kvar i två månader till.
Citera
2008-03-10, 21:18
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12P39

Alltså, kapitel 12, § 39-41.

Finns det fler ställen där det står om andra handsuthyrning av hyresrätter? För ju mer jag googlar, desto mindre säker blir jag på att det du säger om 10 %, som jag själv tidigare trott, verkligen stämmer.
Jag kollade upp det för länge sen och då var riktlinjerna sådana.

Några källor som säger det:

"Då får du vara beredd på att per år betala mellan 5 och 10 procent av inventariernas värde för slitage."
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1591&lngArticleId=4626

"Är lägenheten möblerad får uthyraren göra ett påslag som motsvarar 10 procent av möblernas värde per år."
http://www.jagvillhabostad.nu/index.php?sid=1&pid=99

"Är lägenheten möblerad får uthyraren göra ett påslag som motsvarar 10 procent av möb-lernas värde på årsbasis."
http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article188870.ab

Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det verkar alltså som att 600 kronor extra i månaden kan räcka för att få upp det hos hyresnämnden, men inte att det per automatik döms till att vara en för hög hyra.
Om det är en hyresrätt så är min bedömning att 600kr extra är för mycket.
Citera
2008-03-10, 21:20
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ja, det läste jag men jag ville bara tillägga vad som gällde för en möblerad lägenhet.
Citat:
Om den är möblerad får man ta ut mer, annars inte.

Citat:
10% av 20000 är väl ändå 2000, så det skulle räcka med att det är möbler ståendes för 6000 för att hon ska få ta ut 600 extra. Men som sagt så är den ombölerad

10% är per år. Så per månad blir det alltså strax under 1% av värdet.
Citera
2008-03-10, 21:21
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Det där stämmer inte JackBlack, de 10% är en välutbredd faktoid, dessutom brukar det vara 10% av hyran som avses. Man får ta ut ett skäligt belopp för möbler, och normalt godkänns 10-15% utan vidare. Men du KAN alltså ta ut bra mycket mer och få det godkänt, 10% är ingen regel.
Konsumentverket säger 5-10%:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1591&lngArticleId=4626

Men det behöver givetvis inte alltid vara så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in