2008-03-10, 19:29
Medlem
capmacs avatar
Plame var en riktig skitstövel i stort och smått. Han plågade sina medarbetare, häcklade sina politiska motståndare och öppande upp för en helt ny typ av ton i svensk politik. Före Palme fördes en artig ton även om man var oense, Palme var den som började med personangrepp och andra otrevligheter. Han ljög för väljarna, pressen och partiet, samtidigt.

En del grejer har inte förrän på senare tid börjat komma fram, t ex hur han hanterade Geijer-affären. Blåljög och satte journalisten Peter Bratt i skiten, trots att det han skrev var sant. En ren hämnd för att han avslöjade IB-affären. Olof Palme kallde Bratt för "en skabbig råtta med gula betar"....

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=354155

Läs även gärna Peter Bratts bok "Med rent uppsåt".

Palme förde en dubbel politik där han skrek ut sitt USA-hat på gatan, samtidigt som försvars-samarbetet med USA tog fart på allvar. Samtidigt ansågs han av vissa inom Säpo vara en säkerhetsrisk och misstänktes faktiskt för att vara Sovjetisk spion. Säpo i sig ogillade Palme därför att han misstrodde Säpo (och lät IB göra deras jobb). En jävla soppa helt enkelt.

Citat:
Mer problematiskt är hans Palmekommission som bland annat ville göra Östersjön till en kärnvapenfri zon. Det var den ju redan, eftersom Danmark som Natomedlem ändå inte hade kärnvapen. De enda kärnvapnen som faktiskt fanns i Östersjön var ju de sovjetiska. Palme vacklade fram och tillbaka i frågan om den kärnvapenfria zonen skulle innebära förbud mot sovjetiska kärnvapen. Han stödde också det gamla sovjetiska förslaget om en kärnvapenfri zon i Europa, så utformat att det framför allt innebär att Nato skulle dra tillbaka sina missiler. Att Sovjet placerat ut sina SS20-raketer kritiserade han inte
http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=5-...572581,00.html

http://www.dagensarbete.se/home/da/h...7?OpenDocument

/capmac
Citera
2008-03-10, 19:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Åh...

Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Till din tröst, det har ingen annan normalbegåvad heller hört talas om..

Minns att detta forum framförallt frekventeras av samhällets avträde, marginaliserad ytterkant och allmänt lågproduktiva med bristande verklighetsuppfattning.

– Därför inget skäl att sätta eftermiddagsgroggen i vrångstrupen med andra ord.

...tack! Jag var litet rädd att jag uppfattats som medioker.

Jag vågar påstå att "Palmes skräckvälde" framför allt betydde att han började införa den politiska korrektheten i Sverige, och att den stora skillnaden mellan Palem och Erlander var att Palme så arbetarrörelsen som sin personliga maktbas, för att kunna förverkliga de Sverigefientliga idéer som drev honom. Vänstervågen -68 + Palme är de viktigaste ingredienserna i den nationella katastrof som denna tid innebar för Sverige.
Citera
2008-03-10, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...tack! Jag var litet rädd att jag uppfattats som medioker.

Jag vågar påstå att "Palmes skräckvälde" framför allt betydde att han började införa den politiska korrektheten i Sverige, och att den stora skillnaden mellan Palem och Erlander var att Palme så arbetarrörelsen som sin personliga maktbas, för att kunna förverkliga de Sverigefientliga idéer som drev honom. Vänstervågen -68 + Palme är de viktigaste ingredienserna i den nationella katastrof som denna tid innebar för Sverige.

Vad var det för Sverigefientliga idéer som drev Palme menar du?
På vilket sätt var Palmes tid som statsminister en nationell katastrof?

Man kan inte säga att Palme var en del av vänstervågen, han var en del av etablisemanget.
"Palme och Geijer, Lyndons lakejer" var väl vad FNL:arna gastade.

Att Palme var så hatad av de på högerkanten brukar förklaras med hans överklassbakgrund och att han sågs som en klassförrädare.
Är det någon som håller med om detta eller är det rent nys?
Citera
2008-03-10, 20:07
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Merkonkret så var väl hans finansiering av Bai Bang i Vietnam ett Palmiskt skräckvälde. Krigskommunisterna i Vietnam använde slavarbetare ur sina koncentrationsläger för att bygga ett pappersbruk, bekostat av SIDA.

Mestadels var det svenska horbockar anslutna till byggnadsarbetareförbundet med fina utlandstraktamenten som byggde Bai-Bang. Har ett fint reportage därifrån i min bunt med gamla Z.

Vad som däremot är saant om Palme och Vietnam är att han med ena handen krävde att USA drog tillbaka trupperna och marcherade hand i hand med nordvietnams ambassadör. Med andra handen sålde han utmärkta svenska k-pistar till USAs krigsmakt som var mäkta populära att skjuta Viet-Cong med.
Citera
2008-03-10, 20:21
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Palme svek Sverige å det grövsta, det var han som öppnade upp för invällarkatastrofen:

Olof Palme i DN 1985: "Naturligtvis är det mångkulturella samhället en revolution. Den är oundviklig. Men eftersom jag är reformist vill jag att denna revolution skall ske gradvis".

Palme vänstervred utbildningen. Journalisthögskolan blev, och har därefter förblivit, en uppfostringsanstalt i vänsterindoktrinering, samt Pk-ismens högborg.

Bland mycket annat jävelskap.
Citera
2008-03-10, 20:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Måhända...

Citat:
Ursprungligen postat av ArneArneArneArn
Vad var det för Sverigefientliga idéer som drev Palme menar du?
På vilket sätt var Palmes tid som statsminister en nationell katastrof?

Man kan inte säga att Palme var en del av vänstervågen, han var en del av etablisemanget.
"Palme och Geijer, Lyndons lakejer" var väl vad FNL:arna gastade.

Att Palme var så hatad av de på högerkanten brukar förklaras med hans överklassbakgrund och att han sågs som en klassförrädare.
Är det någon som håller med om detta eller är det rent nys?

...var han klassförrädare, men åtminstone jag betraktar det som underordnat.
Palme + vänstervågen. Palmes utbildningspolitik skördar vi nu frukterna av. En synpunkt på denna kan läsas här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=750103
Han ledde den "aktiva utrikespolitiken" som gick på kollissionskurs med vår tidigare mer återhållsamma politik, grundad i alliansfrihet, bland annat en omorientering från Israel till Palestina, och ställningstagande för Nordvietnam. Försvarsbeslutet 1968 som innebar nedrustning mitt i kalla kriget bär också Palmes signum. Överhuvudtaget vill jag gärna ge honom skulden för mycket från Du-reform till löntagarfonder.
Citera
2008-03-10, 20:33
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Läste i en annan tråd på PI där någong nämnde "Palmes skräckvälde". Berätta för en mindre insatt person vad detta anses vara? Jag har inte någon gång under min hittils 14-åriga skolgång hört något om detta.

Är provokation och lögn det enda sättet ni borgare kan vinna på?

Du behöver inte ens svara.
Citera
2008-03-10, 21:53
Bannlyst
Det är lustigt att framför allt vänster- men även högerpersoner i denna tråd försöker misskreditera all kritik mot kommunisten Palme genom att kalla Flashbacks politiska debattörer för avskräde och extremister. Någon tål tydligen inte kritik...
Citera
2008-03-10, 21:58
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Kul att ni använder samma ord som i eran lilla ärthjärna betyder samma sak för as som Stalin och Palme.
Palme vågade så som Tito stå up för vad han trodde på, han sa nej till Soviets och nej till USA's våldspolitik. Han ledde Sverige till storhet och stolthet och till en god standard.

Dessutom, för er idioter som inte vet någonting och bara vill tracka ner på en folkhjälte: Ett av hans grövsta misstag var faktiskt att tvinga säpo till att åsiktsregistrera kommunister och övervaka dessa.
Att ni säger att han var kommunist som på den tiden betydde Soviet älskare visar faktiskt ännu en gång att ni inte är annat än ljugande as.
Citera
2008-03-10, 22:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Man...

Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Det är lustigt att framför allt vänster- men även högerpersoner i denna tråd försöker misskreditera all kritik mot kommunisten Palme genom att kalla Flashbacks politiska debattörer för avskräde och extremister. Någon tål tydligen inte kritik...

...får ju ännu inte fritt kritisera helgonet Palme. Det dröjer kanske tio år till innan det blir möjligt. Men förr eller senare kommer det.

Se gärna följande tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=584739
Citera
2008-03-10, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
kommunist som på den tiden betydde Soviet älskare [sic!]
Definitionen av ordet kommunist är mer eller mindre statisk. Ordet hade samma betydelse då som det har idag. Att du saknar kunskap om att det fanns många fler kommunistiska diktaturer förutom Sovjetunionen är skrämmande. Du kanske borde lära dig lite om din fina ideologi:

http://www.levandehistoria.se/kommunistiskaregimer
Senast redigerad av whoopwhoop 2008-03-10 kl. 22:04.
Citera
2008-03-10, 22:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Du får...

Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget
Kul att ni använder samma ord som i eran lilla ärthjärna betyder samma sak för as som Stalin och Palme.
Palme vågade så som Tito stå up för vad han trodde på, han sa nej till Soviets och nej till USA's våldspolitik. Han ledde Sverige till storhet och stolthet och till en god standard.

Dessutom, för er idioter som inte vet någonting och bara vill tracka ner på en folkhjälte: Ett av hans grövsta misstag var faktiskt att tvinga säpo till att åsiktsregistrera kommunister och övervaka dessa.
Att ni säger att han var kommunist som på den tiden betydde Soviet älskare visar faktiskt ännu en gång att ni inte är annat än ljugande as.

...nog läsa på litet. Kommunistregistrering var faktiskt något som Palme ärvde av sina föregångare, så här var han bara litet "skyldig". i grund och botten tycker jag att det är statens skyldighet att registrera sin fiender.

http://sv.wikipedia.org/wiki/IB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in