• 1
  • 2
2008-03-12, 03:01
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Unstable-
Den största nackdelen är att makten måste lyssna på folk som inte vet ett jota. Det blev ett jäkla liv när jag ville leka djävulens advokat och ställa frågan om varför Agda 85, när hon på sin ålders höst, drabbad av alzheimers ska ha rätt att t.ex. vara med och rösta fram t.ex. kommunfullmäktige när hennes samlade kunskap består av knyppling och diverse kakbak.

Demokrati är inte alltid praktiskt, men det är rättvist.

"The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter."

"Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time."

- Winstom Churchill
Citera
2008-03-13, 00:12
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Jag behöver bara viska frasen "vad är fel med diktatur" för att folk ska börja hacka som fan

Ja, det får man väl sannerligen hoppas.
Citera
2008-03-13, 13:10
Medlem
Mephistopheless avatar
Citat:
Den största nackdelen är att makten måste lyssna på folk som inte vet ett jota. Det blev ett jäkla liv när jag ville leka djävulens advokat och ställa frågan om varför Agda 85, när hon på sin ålders höst, drabbad av alzheimers ska ha rätt att t.ex. vara med och rösta fram t.ex. kommunfullmäktige när hennes samlade kunskap består av knyppling och diverse kakbak.
Precis! Villka argument presenterade dina motståndare för att Agda skulle få rösta?

Jag håller med i sak men min formuleringsförmåga är inte i närheten:
"When a candidate for public office faces the voters he does not face men of sense; he faces a mob of men whose chief distinguishing mark is the fact that they are quite incapable of weighing ideas, or even of comprehending any save the most elemental — men whose whole thinking is done in terms of emotion, and whose dominant emotion is dread of what they cannot understand. So confronted, the candidate must either bark with the pack or be lost... All the odds are on the man who is, intrinsically, the most devious and mediocre — the man who can most adeptly disperse the notion that his mind is a virtual vacuum.' The Presidency tends, year by year, to go to such men. As democracy is perfected, the office represents, more and more closely, the inner soul of the people. We move toward a lofty ideal. On some great and glorious day the plain folks of the land will reach their heart's desire at last, and the White House will be adorned by a downright moron. " -H. L. Mencken

Jag blir fan upphetsad av att läsa det! Villken ordsmed! <3
Citera
2008-03-13, 13:28
Medlem
-Unstable-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mephistopheles
Precis! Villka argument presenterade dina motståndare för att Agda skulle få rösta?
Det urartade i att anledningen till att hon skulle få rösta; var allas lika värde (något som jag inte heller stöder till fullo) samt att man ändå måste ta hänsyn till allt hon skulle ha gjort när hon var ung. När dem sedan kom på att jag hade sammanfattat hennes kunskap till att bestå av kakbak och syslöjd tog det hela en annan vändning, men det är OT.

Citat:
Ursprungligen postat av Mephistopheles
Jag håller med i sak men min formuleringsförmåga är inte i närheten:
"When a candidate for public office faces the voters he does not face men of sense; he faces a mob of men whose chief distinguishing mark is the fact that they are quite incapable of weighing ideas, or even of comprehending any save the most elemental — men whose whole thinking is done in terms of emotion, and whose dominant emotion is dread of what they cannot understand. So confronted, the candidate must either bark with the pack or be lost... All the odds are on the man who is, intrinsically, the most devious and mediocre — the man who can most adeptly disperse the notion that his mind is a virtual vacuum.' The Presidency tends, year by year, to go to such men. As democracy is perfected, the office represents, more and more closely, the inner soul of the people. We move toward a lofty ideal. On some great and glorious day the plain folks of the land will reach their heart's desire at last, and the White House will be adorned by a downright moron. " -H. L. Mencken

Jag blir fan upphetsad av att läsa det! Villken ordsmed! <3
I sanning, tänkbara ord och en vacker text i sig. Det är inte utan att man undrar om anledningen till att man inte ser lika tänkbara texter beror på tv-apparaturen, den rena mängden text som skrivs eller att författare/tänkare av den kalibern nu är ett nu utdött släkte som inte längre kan producera den här typen av texter längre.
Senast redigerad av -Unstable- 2008-03-13 kl. 13:32.
Citera
2008-03-13, 13:38
Medlem
Mephistopheless avatar
Citat:
Det urartade i att anledningen till att hon skulle få rösta var allas lika värde (något som jag inte heller stöder till fullo) samt att man ändå måste ta hänsyn till allt hon skulle ha gjort när hon var ung. När dem sedan kom på att jag hade sammanfattat hennes kunskap till att bestå av kakbak och syslöjd tog det hela en annan vändning, men det är OT.
Ska man värdera något ska man väll rimligtvis använda någon form av kriterier. Jag undrar vad för kriterier man använder för att alla ska få lika värde.
Citera
2008-03-13, 13:44
Medlem
-Unstable-s avatar
Jag slog till med att det enda jag kunde stödja var 'allas lika värdelöshet' om man nu promt måste prata om människors "värde", men det var tydligen inte ett 'korrekt' synsätt heller.
Jag erkänner att det exempel jag försökte använda var nästan lika värdelöst, när jag sa att om man skulle ge alla människor ett nummer-värde t.ex. 1 och att två människor då vore mer värde än en, samt att alla hade lika värde. Att det då blev helt meningslöst med räddningsarbete, då man ofta riskerar fler liv än man kan hoppas rädda.
Det måste vara av andra anledningar som vi är empatiska och gör det 'rätta', än beroende på något enkelt matematiskt begrepp som värde.
Senast redigerad av -Unstable- 2008-03-13 kl. 13:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in