Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-10, 12:34
Bannlyst
Den ändrades väl strax efter EM 92 och VM 94 var väl den första stora turneringen som spelades med den nya regeln att man inte får passa hem till målvakten med fötterna.

Hur har ändringen av den regeln ändrat fotbollen som du ser det?

Har det blivit mer eller mindre anfallsfotboll? Har det blivit fler eller färre mål per match? Kan enstaka stjärnor dominera lika mycket fortfarande efter den regeln infördes?

Diskutera nu. Inga oneliners tack.
Citera
2008-03-10, 12:39
Medlem
Dock är det ju märkligt att inkast och nick fortfarande är okej att göra.

Sen vet jag inte om det ändrades i samma veva att målvakten numera inte kan lägga ner bollen och ta upp den igen. Men samtidigt lade man till att målvakten nu kan hålla bollen i 6 sek och springa runt med den (och dom 6sek har jag aldrig nånsin sett att en målvakt blivit blåst för att han hållit den längre.)

Tycker att hemåtpassningsregeln är bra. En målvakt ska ju just vakta målet. Och det gör man när motståndarna anfaller, inte när ens eget lag har bollen. Och därför ska då målvakten klassas som utespelare.
Citera
2008-03-10, 12:41
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajkobeer
Den ändrades väl strax efter EM 92 och VM 94 var väl den första stora turneringen som spelades med den nya regeln att man inte får passa hem till målvakten med fötterna.

Hur har ändringen av den regeln ändrat fotbollen som du ser det?

Har det blivit mer eller mindre anfallsfotboll? Har det blivit fler eller färre mål per match? Kan enstaka stjärnor dominera lika mycket fortfarande efter den regeln infördes?

Diskutera nu. Inga oneliners tack.

Tror att det är dom små sakerna som man kanske inte tänker på som möjligtvis gjort spelet lite roligare. En sak man kanske inte tänker på är att när försvarare pressas så har de inte möjligheten att bara skyffla över bollen till målvakten och då automatiskt bli av med pressen.
Nu kan man ju fortfarande använda målvakten som livlina, men tror inte att målvakterna blir särskilt glada över att få bollen till sig för att rensa. Alltså att försvararen fegar ur och ger en passning till målvakten. Det är trots allt skillnad på att rensa med fötterna och att plocka upp den i handen. Tror det kan bli hårda ord om såna situationer i omklädningsrummet.
Citera
2008-03-10, 13:30
Medlem
feldgraus avatar
Det räcker med att kolla på någon gammal match för att notera en oerhörd skillnad. Kollar man t ex som jag på IFK:s gamla Uefacupmatcher lite då och då, ser man hur oerhört enkelt backarna löser en situation där de kommer i ett trängt läge på egen halva. De lägger hem en boll utan att behöva ha någon vidare precision, och så kan målvakten plocka upp den och starta om. Tråkigt.

/feldgrau
Citera
2008-03-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
D

Sen vet jag inte om det ändrades i samma veva att målvakten numera inte kan lägga ner bollen och ta upp den igen. Men samtidigt lade man till att målvakten nu kan hålla bollen i 6 sek och springa runt med den (och dom 6sek har jag aldrig nånsin sett att en målvakt blivit blåst för att han hållit den längre.)

Kanske lite OT, men Magnus Hedman blev det i en landskamp.
Citera
2008-03-11, 10:21
Medlem
stay_blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det räcker med att kolla på någon gammal match för att notera en oerhörd skillnad. Kollar man t ex som jag på IFK:s gamla Uefacupmatcher lite då och då, ser man hur oerhört enkelt backarna löser en situation där de kommer i ett trängt läge på egen halva. De lägger hem en boll utan att behöva ha någon vidare precision, och så kan målvakten plocka upp den och starta om. Tråkigt.

/feldgrau

Instämmer till fullo - jag vill till och med hävda att bakåtpassningsregeln tillsammans med 3-poäng-för-seger är det som mest bidragit till att svensk fotboll varit tvungen att vässa sina spelares teknik och haussa det offensiva tänket, vilket i sin tur lagt grunden för att publiksnittet idag är mer än det dubbla vad det var på tidigt 1990-tal.

Den enda nackdelen är att det inte är lika många festliga självmål längre.
Citera
2008-03-11, 16:37
Medlem
Shuyins avatar
Det är också positivt att målvakterna får bättre på sitt spel med boll, kanske får vi se läckra smörpassningar från målvakter i framtiden .
Citera
2008-03-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Dock är det ju märkligt att inkast och nick fortfarande är okej att göra.

Det togs väl bort senare men målvakten får inte ta bollen med händerna när en medspelare kastat ett inkast till honom... Fråga Mellberg

Själv är jag för ung för att minnas hur det var innan de förbjöd bakåtpassningarna men kan tänka mig att det kunde bli bra tråkigt att titta på, speciellt när ett lag backat hem för att försvara en 1-0 ledning tex..
Citera
2008-03-12, 09:08
Medlem
zzwampens avatar
Jag tror det har lett till att målvakterna har blivit allt bättre på att använda fötterna och delta mer i uppspelen. Helt enkelt blivit mer delaktiga i spelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in