• 1
  • 2
2008-03-17, 17:09
Medlem
FISKISCHs avatar
Kan ge ett litet tipps.. Om det skulle komma upp att du har ex 50 sek på dig att avsluta allt du håller på med innan dator startar om, Ta fram run/kör och skriv: shutdown -a . Du kan då fortsätta använda datorn utan att starta om =)
Citera
2008-03-17, 18:11
Medlem
vulenhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
Kan ge ett litet tipps.. Om det skulle komma upp att du har ex 50 sek på dig att avsluta allt du håller på med innan dator startar om, Ta fram run/kör och skriv: shutdown -a . Du kan då fortsätta använda datorn utan att starta om =)

Vadå tips? svchost.exe har ingenting med det att göra, alls. Det är inte W32.Blaster.Worm han snackar om. Svchost står för Service Host, och det är en host process som kollar med registret om vilka services som skall köras. En svchost kan ansvara för flera olika services, samtidigt med andra svchost.

I de enda fall som svchost kan vara skadlig är att om den ligger i en annan mapp än %SystemRoot%\System32. Eller om den möjligtvis heter scvhost, och då också ligger i en annan mapp. Då är det möjligt att du kan ha fått malware eller någon trojan.

Läs http://support.microsoft.com/default...b;en-us;314056
och http://en.wikipedia.org/wiki/Svchost om du vill veta mer om saken.
Senast redigerad av vulenh 2008-03-17 kl. 18:14.
Citera
2008-03-17, 18:35
Bannlyst
vulaleh: du har rätt på ett sätt, men fel på ett sätt
du är rätt men är ändå ute och cyklar.
svchost HAR de facto utförst av virus osv
men är samt. en legitimerad system processes.

snacka inte om sånt du inte vet om
Citera
2008-03-18, 01:01
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vulenh
Vadå tips? svchost.exe har ingenting med det att göra, alls. Det är inte W32.Blaster.Worm han snackar om. Svchost står för Service Host, och det är en host process som kollar med registret om vilka services som skall köras. En svchost kan ansvara för flera olika services, samtidigt med andra svchost.

I de enda fall som svchost kan vara skadlig är att om den ligger i en annan mapp än %SystemRoot%\System32. Eller om den möjligtvis heter scvhost, och då också ligger i en annan mapp. Då är det möjligt att du kan ha fått malware eller någon trojan.

Läs http://support.microsoft.com/default...b;en-us;314056
och http://en.wikipedia.org/wiki/Svchost om du vill veta mer om saken.

Det jag menar är, att om han råkar stänga av en process, som får dator att visa medelandet att datorn kommer starta om innom några sekunder, så kan man smidigt använda sig av "shutdown -a" . menar inte att det har något med svchost att göra, men smidigt medans man kollar vilka processer man kan stänga av utan att behöva starta om datorn varje gång man väljer fel.
Citera
2008-03-18, 18:15
Medlem
vulenhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bara_boll
vulaleh: du har rätt på ett sätt, men fel på ett sätt
du är rätt men är ändå ute och cyklar.
svchost HAR de facto utförst av virus osv
men är samt. en legitimerad system processes.

snacka inte om sånt du inte vet om

Jag skrev det, och menade det, idiot. Öppna ögonen
Citera
2008-05-02, 20:55
Medlem
seraphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackiee
om man öppnar aktivitetshanteraren och kollar på svchost och ser att det står "lokal tjänst" under användarnamn spalten, är den ok då ?

men på min aktivitets handlare så står det svchost i Både lokal tjänst, network service och system.

ligger alla mina rätt?
Citera
2008-05-02, 23:52
Medlem
Jag har oftast 4 svchost men ibland är det upp 6 stycken. Skriver vilket användarnamn dom är under.

2st SYSTEM
1st NETWORK SERVICE
1st LOKAL TJÄNST

Sen är jag lite nyfiken på vad dessa processer gör och ifall dom går att avaktivera, dvs om dom inte gör någon nytta, varför ha dom där?

wdfmgr.exe
smss.exe
csrss.exe
services.exe
lsass.exe
Citera
2008-05-03, 00:24
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Jag har oftast 4 svchost men ibland är det upp 6 stycken. Skriver vilket användarnamn dom är under.

2st SYSTEM
1st NETWORK SERVICE
1st LOKAL TJÄNST

Sen är jag lite nyfiken på vad dessa processer gör och ifall dom går att avaktivera, dvs om dom inte gör någon nytta, varför ha dom där?

wdfmgr.exe
smss.exe
csrss.exe
services.exe
lsass.exe

Om du vill veta mer om en specifik process föreslår jag en googling på namnet på processern. Har aldrig misslyckats!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in