2008-05-04, 23:00
Medlem
Tjabba, installerade Ubuntu 8.04 LTS idag.

Funkar grymt förutom en liten detalj: har ett apple tangentbord (det nya i aliminium) men det funkar inte alls med ubuntu. Det gjorde det ett till att börja med. Sedan så har layouten knasat till sig rejält och jag är tvungen att sitta på ett annat tangentbord.

Någon som har någon lösning som råkat ut för samma sak?

Tack så mycket i förhand!
Citera
2008-05-05, 00:00
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaZe
Tjabba, installerade Ubuntu 8.04 LTS idag.

Funkar grymt förutom en liten detalj: har ett apple tangentbord (det nya i aliminium) men det funkar inte alls med ubuntu. Det gjorde det ett till att börja med. Sedan så har layouten knasat till sig rejält och jag är tvungen att sitta på ett annat tangentbord.

Någon som har någon lösning som råkat ut för samma sak?

Tack så mycket i förhand!
beskriv vad problemet faktiskt är, eller får du meddelanden i loggar där det står "knasat till sig rejält"?

öppna en terminal och skriv

setxkbmap se

och se om det löser sig
Citera
2008-05-05, 00:32
Medlem
djb2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Nej, lyssna inte (så mycket) på undef. FreeBSD i all ära men Ubuntu är en duglig dist för den som inte känner sig hemma i *nixvärlden (och även för många som känner sig hemma) - till skillnad från FreeBSD.

Hehe okej, h*n är väl lite förbannad för att så många MS noobs bytt upp sig till linux. Det har jag full förståelse för. Man kan lätt bli irriterad på folk som "vill att allt ska funka" och whinar utav bara helvete så fort nåt händer och aldrig hört talas om google.

Undef, jag är inte en av dem. Jag kommer lära mig från grunden och är intresserad av att förstå motoriken under ytan. Dessutom kommer du tjäna på att sådana som jag byter upp oss till linux eftersom flera av oss kommer att bygga program som du och jag kan använda.

Jag ska nog köra ubuntu, jag har inte hört nästan något negativt, bortsett från undef-style-kritik, dessutom har jag testat det och all hårdvara som jag kopplat in funkar direkt, vilket det inte gjorde i vista. Dessutom går det fort, och GUIt är ganska likt det som är i windows (lite småäckligt iof ).
Citera
2008-05-05, 15:04
Medlem
Japp jag har fått felmeddelanden och situationer där:
Tangentbordet inte alls fungerar
Tangentbordet är helt cp-mappat. Får fram siffror o grejer när jag skriver k, o, l etc.

Btw @zibri:

Är du Zibri bakom ZiPhone?
Citera
2008-05-05, 15:16
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Tangentbordet inte alls fungerar
Tangentbordet är helt cp-mappat. Får fram siffror o grejer när jag skriver k, o, l etc.
sitter tangentbordet på en laptop?
vad händer om du trycker på numlock och försöker skriva "lol"?
och om du trycker på scroll lock och försöker skriva något?
Citera
2008-05-05, 15:31
Medlem
Fan vad skumt! Nu skriver jag från det tangentbordet. Varken Fn eller Num lock (clear) gjorde något men jag spammade en massa function-knappar. Tror det hände nått runt 7-3 men nu när jag försöker återskapa problemet ändras det inte :P
Citera
2008-05-05, 22:42
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Är du Zibri bakom ZiPhone?
Nej.
Citera
2008-05-06, 14:53
Medlem
conluceos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManUnited
Märks att man är ny i linux.....gick bara in i synaptic och där hittade jag självklart programet, högerklickade och valde installera om och vips så fungerar det.

Är bara inne på 3:e dagen i linux så...

Hehe, och det var förmodligen bättre. I stort sett enda anledningen till att jag kör linux är att jag tycker det är kul att pilla med något jag inte kan. Blir att man tar jobbigare omvägar ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in