2008-03-10, 01:53
Medlem
lilljo87s avatar

Okej nu får alla proffs hjälpa mig med ngra frågor jag har om min mac. (ny ägare)

1. Någon som har ett tips på ett gratis program jag kan konvertera mina .avi och .mpg filer till MPEG-4, DV, .mov eller mp4? Har letat men hittar bara en massa trials.

2. Går det att ändra musiken som spelas i front row när man kör bildspelet? den som kommer automatiskt kan lätt bli lite enformig.

3. Jag har köpt en extern hårddisk (western digital essential edition-my book)
som inte vill funka i windows! Är det någon inställning jag måste göra eller vad har hänt? Har inte prövat i ngn annan mac men det här verkar lite skumt. Vad tror ni om det här?

4. Jag har en mac mini och har haft lite trubbel med de 4 usb uttagen. Det verkar som att mus och tangentbord endast vill fungera i de två till vänster.(om man ser det bakifrån) De andra två fungerar till extern hårddisk och annat. Någon som vet om det ska vara så?

Tack på förhand!
Citera
2008-03-10, 10:28
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilljo87
3. Jag har köpt en extern hårddisk (western digital essential edition-my book)
som inte vill funka i windows! Är det någon inställning jag måste göra eller vad har hänt? Har inte prövat i ngn annan mac men det här verkar lite skumt. Vad tror ni om det här?

Den är förmodligen formaterat med mac os filsystem (som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu)
För att en hårddisk ska kunna upptäckas i Windows måste den vara formaterad som FAT/NTFS. Finns dock stora nackdelar med att formatera hårrdiske till något av dessa filsystem.
Citera
2008-03-10, 11:15
Medlem
mrhenkos avatar
Citat:
1. Någon som har ett tips på ett gratis program jag kan konvertera mina .avi och .mpg filer till MPEG-4, DV, .mov eller mp4? Har letat men hittar bara en massa trials.
Quicktime Pro borde klara det.

Citat:
4. Jag har en mac mini och har haft lite trubbel med de 4 usb uttagen. Det verkar som att mus och tangentbord endast vill fungera i de två till vänster.(om man ser det bakifrån) De andra två fungerar till extern hårddisk och annat. Någon som vet om det ska vara så?
Jag har inget svar just nu, men jag har också en mini, så jag kan testa på den och ge dig ett svar senare idag.
Citera
2008-03-10, 15:47
Medlem
Swedishcrusaders avatar
För att den skall funka till både mac och pc måste den vara formatterad i FAT32-filsystemet. Mac kan inte läsa NTFS och PC kan inte läsa macens HFS+ så det är bara att göra om o göra rätt. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Den är förmodligen formaterat med mac os filsystem (som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu)
För att en hårddisk ska kunna upptäckas i Windows måste den vara formaterad som FAT/NTFS. Finns dock stora nackdelar med att formatera hårrdiske till något av dessa filsystem.
Citera
2008-03-10, 16:08
Medlem
lilljo87s avatar
Tack!

Tack för alla svaren jag har fått!!

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
För att den skall funka till både mac och pc måste den vara formatterad i FAT32-filsystemet. Mac kan inte läsa NTFS och PC kan inte läsa macens HFS+ så det är bara att göra om o göra rätt. Lycka till!

Hmm, hur ska jag formatera om externa rätt??:S jag är inte så bra på sånt där med datorer:P
Citera
2008-03-10, 16:27
Medlem
lilljo87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrhenko
Quicktime Pro borde klara det.

Hm, verkar vara ett bra program men det kostar ju typ 300 spänn:P ja kan inte hitta någon free download till den, alla gratis går till windows
Du vet ingen bra sida?
Citera
2008-03-10, 17:09
Medlem
RötLökens avatar
Det här programmet funkar klockrent till att konvertera, riktigt lätt också:
http://homepage.mac.com/major4/
Citera
2008-03-10, 17:19
Medlem
mrhenkos avatar
Citat:
Hm, verkar vara ett bra program men det kostar ju typ 300 spänn:P ja kan inte hitta någon free download till den, alla gratis går till windows
Du vet ingen bra sida?
Om du inte är en överdrivet laglydig människa så ka du ju alltid googla lite efter ett serienummer. Det är nämnligen bara att skriva in ett sådant i den lite-versionen av QT som följer med OS X. När det är gjort så har du QT Pro.
Citera
2008-03-10, 17:24
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Du vet ingen bra sida?
Registered To: Apple Sales
Organization:
Registration Code: TTVN-B66S-28V6-X84D-EBWN
Citera
2008-03-10, 17:47
Medlem
Citat:
Hmm, hur ska jag formatera om externa rätt??:S jag är inte så bra på sånt där med datorer:P
Det finns andra sätt att slippa det. Jag använder ett program som heter macdrive som man installerar på sin pc (finns säkert andra också). Sen funkar det externa hårddisken lika bra på mac som på PC:n utan att du behöver formatera.
Citera
2008-03-10, 18:13
Medlem
iquits avatar
1. Testa om det funkar med FfmpegX (gratis) http://homepage.mac.com/major4/

2. Ja, det är lätt att ändra. (fattade iofs inte själv först) Det gör du i inställningarna för bildspel i iPhoto. (genom att trycka på play kommer inställningarna fram)
Citera
2008-03-10, 19:58
Medlem
mrhenkos avatar
Citat:
Har testat nu. Alla 4 USB-uttagen funkar utmärkt för mig, både för tangentbort, hårddiskar, hubbar m.m.

Det verkar alltså vara något fel på din. Ett garantiärrende kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in