2008-03-10, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Blanda inte in polisen. Om hon bott där mer än X antal månader så kan hon väl till och med hävda besittningsrätt och då blir det strul som fan med avhysningsförfarande och liknande. Bäst är det väl att prata med hyresvärden och be dem släppa in dig när hon inte är hemma. Sen är det bara att raskt kasta ut allt hennes skit och vänta tills hon kommer hem och be henne dra åt helvete.

Hyresvärd? När hon bor i bostadsrätt???
Dessutom måste man ha bott i lägenheten i två år för att kunna hävda besittningsrätt. Det gjorde en kollega på mitt jobb och den gamle farbrorn han hyrde av miste lägenheten och blev faktiskt så småningom hemlös när han ville ha tillbaka sin gamla lägenhet. Så kan det gå.
Citera
2008-03-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besservissa
Hej jag har ett litet problem. Jag lät en kompis som hade det krisigt med sin pojkvän låna min nyköpta etta (brf) medan jag själv valde att bo hos min pojkvän lite längre. gjorde så klart detta för att vara schysst och vi har varken skrivit kontrakt och jag har inte heller fått någon hyra. (jag har dock lite av mina möbler där men inte så mkt annat eftersom jag väntat med att flytta in på riktigt). hon började bo där lite innan jul.

trodde i min enfald att jag gjorde min vän en tjänst men tydligen inte... när jag nu vill flytta in i MIN lägenhet vägrar människan att flytta! Hon har mina enda nycklar (ja jag är dum och naiv). Hon hävdar att vi har ett muntligt avtal och att jag sagt att hon fick bo där tills vidare... Hon påstår även att hon har kompisar som kan backa upp detta avtal...

Frågan är vad jag gör nu, vill ju inte bli skyldig till egenmäktigt förfarande eller något men jag har ju inte heller tillstånd att hyra ut eftersom jag aldrig hyrde ut...kan jag slänga ut henne? byta lås? vet ärligt inte heller om hon verkligen bor där på riktigt för hon verkar vara tillbaka med killen lite då och då...

vad gör jag? hela situationen känns så WT!

hur säger man uppp ett avtal man aldrig ingått? och om man "säger upp det" är inte det samma som att bekräfta att det var ett avtal från början...

sista gången jag gjorde en kompis en tjänst...
herregud! är din "kompis" helt väck!!?? klart att hon måste flytta när du säger åt henne att göra det. annars kan du ringa konstapeln så slänger dom ut henne. lägenheten är är din och bara din och det finns finns inget muntligt avtal-bullshit som hon snackar om!
Citera
2008-03-10, 01:22
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Hyresvärd? När hon bor i bostadsrätt???
Ägaren av bostadsrätten blir hyresvärd vid en uthyrning.
Citera
2008-03-10, 01:22
Medlem
tjaboooos avatar
Ot raderat.
/Mod.
Citera
2008-03-10, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Kolla upp när hon inte är hemma. Ha pappren om att lägenheten är din till hands. Ring sen en låssmed och byt ut låsen. Klart!

jo det var så jag funderade på att göra först men det kostar ju ett par tusen att byta lås (kan iofs vara värt det men det svider ju ytterligare). Sen så är jag väl lite rädd att det kan vara att räknas som egenmäktigt handlande eller nåt liknande...

hon har bara bott där ett par månader så det där med besittningsrätt känner jag mig inte så rädd för men jag pröjsar ju ändå för lägenheten och det känns förjävligt att hon som en kackerlacka kan hålla sig kvar där när jag betalar...när hon flyttat kan jag ju glömma att få några pengar..vi har ju inget avtal..
Citera
2008-03-10, 07:38
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Ägaren av bostadsrätten blir hyresvärd vid en uthyrning.

Hon har inte hyrt ut den... Och ska hon prata med sig själv för att hon (d.v.s hyresvärden) ska släppa in henne? Har man bostadsrätt finns det ingen som har någon huvudnyckel.

Till TS: kontakta polisen, helt klart. Dividera med dem. Se det hela som en mycket viktig läxa, bara en sån sak som att ha ett extra par nycklar.
Citera
2008-03-10, 10:45
Medlem
Vädurs avatar
Besservissa: Kostnaden för att byta lås får du nog stå ut med i vilket fall som helst. Skulle du lita på att en sådan parasit som vägrar flytta ut ur din lägenhet (som du betalar för), inte har skapat en reservnyckel?

Du kan om ett halvår plötsligt upptäcka att saker "försvinner" ur lägenheten medan du är på jobbet, eller komma hem till en helt tömd/trashad bostad. Så ett byte av lås är tyvärr ofrånkomligt. Åtminstone om du vill sova gott på nätterna utan att oroa dig för vad den vidriga människan kan ha i bakhuvudet.
Citera
2008-03-10, 10:49
Medlem
Roherians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Blanda inte in polisen. Om hon bott där mer än X antal månader så kan hon väl till och med hävda besittningsrätt och då blir det strul som fan med avhysningsförfarande och liknande. Bäst är det väl att prata med hyresvärden och be dem släppa in dig när hon inte är hemma. Sen är det bara att raskt kasta ut allt hennes skit och vänta tills hon kommer hem och be henne dra åt helvete.

Vid andrahands-uthyrning är det 12 månader minimum för att bestittningsrätten skall gälla.
TS säger ju uttryckligen att det inte är fråga om hyra, den s k vännen fick bo där under en övergångsperiod.
om "vännen" vill hävda att det finns ett muntligt avtal borde vederbörande kunna styrka detta med betalning. Men eftersom det inte förekommit någon sådan är ju "vännens" hävdande minst sagt svagt.

till TS.
Rådgör med Polisen först. Är deras ståndpunkt att du har besittningsrätt till lägenheten utan knussel, ta fram dina papper på lägenheten och ring en låssmed. De byter på plats, du får alla nya nycklar och du kan vid lämpligt tillfälle packetera "vännens" saker och lämpa av dem utanför porten för avhämtning. Alt. ber du polis och låssmed komma med när ockupanten är hemma och så blir det lite mer solkar utkastning av det hela.
Den osannolika varianten är att ockupanten HAR mer rätt än fel, men då blir det tvist av detta. Nog borde väl du kunna ha några vittnen som kan svära på att ni kommit överens om att "vännen" bara skulle få bo där tillfälligt tills det löst sig med pojkvännen? Tveksam till om det går så långt som till rättegång, men undersök redan nu om du kan få backup här.

Ser fram emot en återkoppling till detta när det löst sig.
Citera
2008-03-10, 10:53
Medlem
Frågan är ens om du saknar rätt att vara i lägenheten, att du låter en kompis bo där betyder inte att du säger upp din rätt att vara där. Det rör sig om en benefik upplåtelse och inget hyresavtal
Hela regleringen i JB om hyresförhållanden gäller just sådana, inte benefika upplåtelser.
Om du vill vara tuff så föreslår jag att du meddelar henne att hon inte längre får vara där - spela naturligtvis in samtalet - om hon börjar tjafsa om avtal så säger du tydligt att hon inte betalar något så att det inte rör sig om ett hyresavtal utan en benefik upplåtelse och att du genom detta inte i frånsagt dig rätten att själv bo i lägenheten. Tryck på ordvalet att du lät henne bo där. Hon är att betrakta som inneboende i ditt hem som du har rätt att avvisa.
Säger hon inte emot att hon inte betalar hyra så är du i princip redan hemma.
Därefter går du till Brfs- ordförande när du vet att hon är borta och säger att du tappat bort nyckeln så han släpper in dig. Väl där byter du lås.
Citera
2008-03-10, 11:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Frågan är ens om du saknar rätt att vara i lägenheten, att du låter en kompis bo där betyder inte att du säger upp din rätt att vara där. Det rör sig om en benefik upplåtelse och inget hyresavtal
Hela regleringen i JB om hyresförhållanden gäller just sådana, inte benefika upplåtelser.
Om du vill vara tuff så föreslår jag att du meddelar henne att hon inte längre får vara där - spela naturligtvis in samtalet - om hon börjar tjafsa om avtal så säger du tydligt att hon inte betalar något så att det inte rör sig om ett hyresavtal utan en benefik upplåtelse och att du genom detta inte i frånsagt dig rätten att själv bo i lägenheten. Tryck på ordvalet att du lät henne bo där. Hon är att betrakta som inneboende i ditt hem som du har rätt att avvisa.
Säger hon inte emot att hon inte betalar hyra så är du i princip redan hemma.
Därefter går du till Brfs- ordförande när du vet att hon är borta och säger att du tappat bort nyckeln så han släpper in dig. Väl där byter du lås.

Det är ju inte alls säkert att det finns någon extranyckel att låna. Så är det som tur är inte i min förening i alla fall.

Jag är också mycket intresserad av hur detta kommer att gå. Var snäll och håll oss informerade!
Citera
2008-03-10, 11:36
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ju inte alls säkert att det finns någon extranyckel att låna. Så är det som tur är inte i min förening i alla fall.

Jag är också mycket intresserad av hur detta kommer att gå. Var snäll och håll oss informerade!

Samma här.
Bor i bostadsrätt, och föreningen har inga nycklar till lägenheterna.

TS: uppdatera oss, din "vän" verkar ju vara en tattare utan dess like...vilket jävla folk det finns i världen...
Citera
2008-03-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besservissa
Hej jag har ett litet problem. Jag lät en kompis som hade det krisigt med sin pojkvän låna min nyköpta etta (brf) medan jag själv valde att bo hos min pojkvän lite längre. gjorde så klart detta för att vara schysst och vi har varken skrivit kontrakt och jag har inte heller fått någon hyra. (jag har dock lite av mina möbler där men inte så mkt annat eftersom jag väntat med att flytta in på riktigt). hon började bo där lite innan jul.

trodde i min enfald att jag gjorde min vän en tjänst men tydligen inte... när jag nu vill flytta in i MIN lägenhet vägrar människan att flytta! Hon har mina enda nycklar (ja jag är dum och naiv). Hon hävdar att vi har ett muntligt avtal och att jag sagt att hon fick bo där tills vidare... Hon påstår även att hon har kompisar som kan backa upp detta avtal...

Det är väldigt svårt att hävda att ni har ett hyresavtal eftersom hon inte betalt hyra. Det blir inte tal om någon besittningsrätt.

Däremot bor hon de facto i lägenheten vilket innebär att du gör dig skyldig till grovt hemfridsbrott (BrB 4:6, se även NJA 1990 s. 315, att den som genom inbrott tränger sig in i annans bostadslägenhet typiskt sett anses göra sig skyldig till sådan kränkning av hemfriden och den personliga integriteten att gärningen förskyller annan påföljd än böter) om du tar dig in i lägenheten.

Vidare har hon nödvärnsrätt mot dig fördetfall att du tränger in i lägenheten eller vägrar lämna den efter tillsägelse (BrB 24:1 3-4 p.).

Hur du ska återvinna din lägenhet har jag inte tid att ta reda på men jag utgår ifrån att det kommer att kräva en process. Någon annan vet säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in