Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-03-09, 21:28
Medlem
lopios avatar
Hej!

Jag ska försöka fatta mig kort så ni inte blir uttråkade =).

Saken är den att jag för ett par timmar sen bestämde för att göra mig av med windows XP och uppgradera mig till vista. Sagt och gjort, in med skivan och på med installationen. Allt går väldigt smidigt, och till slut är allting klart. Det mesta verkar frid och fröjd sånär som på en sak:

Jag har inget ljud!

Nere i högra hörnet är högtalarikonen kryssad med ett litet meddelande där det står "ingen ljuduppspelningsenhet är installerad". Jag har ett asrock moderkort (k7s41gx) som har ett integrerat moderkort, detta har alltid fungerat fint för mig =)... tills nu då. Problemet är att man på asrocks hemsida endast tillhandahåller drivrutiner för XP.

Någon som har en lösning?
Senast redigerad av RollerBoySE 2009-01-18 kl. 23:46. Anledning: rubrik
Citera
2008-03-09, 22:17
Medlem
effses avatar
Du får väl ta och ladda ner drivrutiner för ditt ljudkort.
Hade samma problem när jag systemåterställde min, men med drivrutiner fungerade det igen

Edit: Läste inte hela inlägget, glöm vad jag skrev...
Citera
2008-03-09, 22:19
Medlem
Angerods avatar
Jag hade liknande problem tidigare (är inte säker men kan ha varit samma). Då var det bara att gå in i kontrollpanelen och dubbelklicka på ljud-ikonen. Blev då tillfrågad om jag ville installera windows audio-nånting, valde ja och så funkade det. Du kan ju prova det där, utöver det kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Citera
2008-03-09, 22:43
Medlem
TheCazes avatar
Japp NÄSTAN samma problem hade jag. Fast för mig var det att jag inte kunde spel in ljud. Jag har intregerat ljudkort i moderkortet (ASUS) så jag gick in på deras hemsida och laddade ner drivutiner till ljudkortet och det fungarade fint.

Har du kollat på dit morderkorts-tillverkares hemsida efter drivrutioner?
Citera
2008-03-09, 22:52
Medlem
lopios avatar
Jodå, har givetvis kollat det, det står i startinlägget =). Fler tips ? Det här är riktigt störande!
Citera
2008-03-09, 23:04
Medlem
Legaliserings avatar
OT(LR?), felet heter:

Vista
Citera
2008-03-09, 23:08
Medlem
lopios avatar
No shit? Också ljudkortet såklart =) . Hursomhelst så trivs jag med vista, gillar layouten och det är lätt att använda, så jag vill gärna ha kvar det.
Citera
2008-03-09, 23:13
Medlem
Bastans avatar
Kanske en dum fråga men...
Har du i högtalare inkopplat i din dator. För jag vet att om du drar ut alla högtalare/hörlurar så står det "ingen ljuduppspelningsenhet är installerad" nere i högra hörnet. (Efter att jag har flyttat runt datorn från olika ställen och det sedan kommer upp "ingen ljuduppspelningsenhet är installerad" nere högra hörnet så tror jag att mitt ljudkort har dött... men jag har bara glömt sätta i hörlurarna / högtalarna.)

Kontrollera även om du har drivrutiner installerade överhuvudtaget...
Jag har HD-ljudenhet som uppspelningsenhet, alltså vistas allround drivrutiner, och det fungerar perfekt.
Citera
2008-03-09, 23:17
Medlem
TheCazes avatar
Jag tog en snabb googling och fan detta.
http://www.softwaretipsandtricks.com/forum/windows-vista/33454-no-sound-vista.html

Men jag har inte finkammat det (har inte tid, ska bort), men du kan ju se om det hjälper eller om det var helt åt helvete av mig att skicka länken.
Citera
2008-03-09, 23:38
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lopio
Jag har ett asrock moderkort (k7s41gx) som har ett integrerat moderkort, detta har alltid fungerat fint för mig =)

Det där bör fixa till sig om du låter Vista söka själv efter drivrutinsuppdateringar. Det är ju inte på något sätt någon udda ljudkrets du har.

Kanske rentav fixar sig så snart du låter Vista gå ut på MS Update.
Citera
2008-03-09, 23:39
Medlem
lopios avatar
EDIT: Dubbelpost
Senast redigerad av lopio 2008-03-09 kl. 23:43.
Citera
2008-03-09, 23:41
Medlem
lopios avatar
Ondkvist: Okej, nu hänger jag inte riktigt med här... hur gör man det? =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in