• 1
  • 2
2008-03-09, 21:28
Medlem
lopios avatar
Hej!

Jag ska frska fatta mig kort s ni inte blir uttrkade =).

Saken r den att jag fr ett par timmar sen bestmde fr att gra mig av med windows XP och uppgradera mig till vista. Sagt och gjort, in med skivan och p med installationen. Allt gr vldigt smidigt, och till slut r allting klart. Det mesta verkar frid och frjd snr som p en sak:

Jag har inget ljud!

Nere i hgra hrnet r hgtalarikonen kryssad med ett litet meddelande dr det str "ingen ljuduppspelningsenhet r installerad". Jag har ett asrock moderkort (k7s41gx) som har ett integrerat moderkort, detta har alltid fungerat fint fr mig =)... tills nu d. Problemet r att man p asrocks hemsida endast tillhandahller drivrutiner fr XP.

Ngon som har en lsning?
Senast redigerad av RollerBoySE 2009-01-18 kl. 23:46. Anledning: rubrik
Citera
2008-03-09, 22:17
Medlem
effses avatar
Du fr vl ta och ladda ner drivrutiner fr ditt ljudkort.
Hade samma problem nr jag systemterstllde min, men med drivrutiner fungerade det igen

Edit: Lste inte hela inlgget, glm vad jag skrev...
Citera
2008-03-09, 22:19
Medlem
Angerods avatar
Jag hade liknande problem tidigare (r inte sker men kan ha varit samma). D var det bara att g in i kontrollpanelen och dubbelklicka p ljud-ikonen. Blev d tillfrgad om jag ville installera windows audio-nnting, valde ja och s funkade det. Du kan ju prova det dr, utver det kan jag tyvrr inte hjlpa dig.
Citera
2008-03-09, 22:43
Medlem
TheCazes avatar
Japp NSTAN samma problem hade jag. Fast fr mig var det att jag inte kunde spel in ljud. Jag har intregerat ljudkort i moderkortet (ASUS) s jag gick in p deras hemsida och laddade ner drivutiner till ljudkortet och det fungarade fint.

Har du kollat p dit morderkorts-tillverkares hemsida efter drivrutioner?
Citera
2008-03-09, 22:52
Medlem
lopios avatar
Jod, har givetvis kollat det, det str i startinlgget =). Fler tips ? Det hr r riktigt strande!
Citera
2008-03-09, 23:04
Medlem
Legaliserings avatar
OT(LR?), felet heter:

Vista
Citera
2008-03-09, 23:08
Medlem
lopios avatar
No shit? Ocks ljudkortet sklart =) . Hursomhelst s trivs jag med vista, gillar layouten och det r ltt att anvnda, s jag vill grna ha kvar det.
Citera
2008-03-09, 23:13
Medlem
Bastans avatar
Kanske en dum frga men...
Har du i hgtalare inkopplat i din dator. Fr jag vet att om du drar ut alla hgtalare/hrlurar s str det "ingen ljuduppspelningsenhet r installerad" nere i hgra hrnet. (Efter att jag har flyttat runt datorn frn olika stllen och det sedan kommer upp "ingen ljuduppspelningsenhet r installerad" nere hgra hrnet s tror jag att mitt ljudkort har dtt... men jag har bara glmt stta i hrlurarna / hgtalarna.)

Kontrollera ven om du har drivrutiner installerade verhuvudtaget...
Jag har HD-ljudenhet som uppspelningsenhet, allts vistas allround drivrutiner, och det fungerar perfekt.
Citera
2008-03-09, 23:17
Medlem
TheCazes avatar
Jag tog en snabb googling och fan detta.
http://www.softwaretipsandtricks.com...und-vista.html

Men jag har inte finkammat det (har inte tid, ska bort), men du kan ju se om det hjlper eller om det var helt t helvete av mig att skicka lnken.
Citera
2008-03-09, 23:38
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lopio
Jag har ett asrock moderkort (k7s41gx) som har ett integrerat moderkort, detta har alltid fungerat fint fr mig =)

Det dr br fixa till sig om du lter Vista ska sjlv efter drivrutinsuppdateringar. Det r ju inte p ngot stt ngon udda ljudkrets du har.

Kanske rentav fixar sig s snart du lter Vista g ut p MS Update.
Citera
2008-03-09, 23:39
Medlem
lopios avatar
EDIT: Dubbelpost
Senast redigerad av lopio 2008-03-09 kl. 23:43.
Citera
2008-03-09, 23:41
Medlem
lopios avatar
Ondkvist: Okej, nu hnger jag inte riktigt med hr... hur gr man det? =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in