Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-09, 21:20
Medlem
gomans avatar
Kan vi starta en kategori som heter Läxhjälp där alla "18-åringar" kan posta sina förfrågningar och hoppas på det bästa. Postning i andra delar av Flashback renderar omedelbar banning.
Citera
2008-03-09, 21:25
Medlem
Läskigs avatar
Varför det?
Måste väl vara bättre att någon som vill ha hjälp om något som t.ex. Franska Revolutionen postar i ett forum som historia där det finns folk som är intresserade av det än att alla sånna trådar skulle buntas ihop i ett underforum till Arbetsliv och studier där förmodligen bara socionomer och annat löst folk läser...
Citera
2008-03-10, 08:49
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Varför det?
Måste väl vara bättre att någon som vill ha hjälp om något som t.ex. Franska Revolutionen postar i ett forum som historia där det finns folk som är intresserade av det än att alla sånna trådar skulle buntas ihop i ett underforum till Arbetsliv och studier där förmodligen bara socionomer och annat löst folk läser...

Det trista är att mer än ofta så är det inga specifika frågor utan de vill mer ha en färdigskriven uppsats - dvs de skiter fulltständigt i ämnet som sådant. Inte helt sällan så kommer förfrågan sent på kvällen i panik när skiten ska vara inlämnat morgonen efter...

Min önskan (som användare - inte som moderator) är att specifika frågor kring förlopp/skeenden/händelser ska få tas i forumet men när någon kommer med "frågor" som:

"Kann nånn föklara vafför det blev ett värdskrig till efter första och järna på runt 400 ord ska va inne i morrn..." - då ruttnar jag.
Citera
2008-03-10, 08:56
Medlem
Squalos avatar
Jag tycker man kan instifta en regel som säger att det inte är tillåtet att posta läxhjälpsfrågor på FB.

Dom som ställer en fråga helt normalt lär komma undan med den. Men vi slipper frågor som Oddballs "Kann nånn föklara vafför det blev ett värdskrig till efter första och järna på runt 400 ord ska va inne i morrn..."

FB är ju ett diskussionsforum, inte ett läxhjälpsforum. Meningen är att vi ska diskutera sådant som intresserar oss, inte spammas ner av banala läxhjälpsfrågor som snorungen kunnat få fram svaret på från Wikipedia på 10 minuter. Om någon nu glömt det.
Citera
2008-03-10, 10:01
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det trista är att mer än ofta så är det inga specifika frågor utan de vill mer ha en färdigskriven uppsats - dvs de skiter fulltständigt i ämnet som sådant. Inte helt sällan så kommer förfrågan sent på kvällen i panik när skiten ska vara inlämnat morgonen efter...

Min önskan (som användare - inte som moderator) är att specifika frågor kring förlopp/skeenden/händelser ska få tas i forumet men när någon kommer med "frågor" som:

"Kann nånn föklara vafför det blev ett värdskrig till efter första och järna på runt 400 ord ska va inne i morrn..." - då ruttnar jag.

Helt rätt, sådana frågor är bara irriterande och borde beivras. Sedan är det väl så att majoriteten av de som söker läxhjälp förmodligen är under 18 år och borde bannas bara för det
Citera
2008-03-10, 10:07
Medlem
Carcasss avatar
Det är i sanning rätt drygt att behöva se hur forumet svämmas över av dessa läxhjälpstrådar. Ännu tråkigare är det att folk faktiskt svarar...
Citera
2008-03-10, 10:40
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goman
Kan vi starta en kategori som heter Läxhjälp där alla "18-åringar" kan posta sina förfrågningar och hoppas på det bästa. Postning i andra delar av Flashback renderar omedelbar banning.
Det är helt ok att försöka få läxhjälp sålänge man uppfyller övriga krav om diskussionsunderlag mm. Det räcker mao med de regler vi har redan idag. Vi kan ju knappast klassificera inlägget efter det bakomliggande syftet med dem.
Citera
2008-03-10, 11:19
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Varför det?

Om någon är genuint intresserad av sin uppgift är FB säkerligen ett bra ställe att få tips om infallsvinklar, litteratur etc som hjälp för att komma vidare om man exempelvis kört fast eller tycker man vill ha mer kött på benen.

Oddballs exempel är däremot väldigt talande för hur det ofta ser ut, och som sådant har det varken diskussionsunderlag eller allmänintresse; därför torde dessa per rutin förpassas till papperskorgen.
Citera
2008-03-10, 12:02
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Om någon är genuint intresserad av sin uppgift är FB säkerligen ett bra ställe att få tips om infallsvinklar, litteratur etc som hjälp för att komma vidare om man exempelvis kört fast eller tycker man vill ha mer kött på benen.

Oddballs exempel är däremot väldigt talande för hur det ofta ser ut, och som sådant har det varken diskussionsunderlag eller allmänintresse; därför torde dessa per rutin förpassas till papperskorgen.

Personligen så ska jag bättra mig på att sopa bort såna trådar där trådskaparen inte är tydlig nog eller inte ställer specifika frågor. Det är så uppenbart då att personen ifråga inte är ett dugg intresserad av ämnet utan har fått en uppgift som han/hon vill att någon annan ska lösa.

"Bristande diskussionsunderlag" kan man se det som.
Citera
2008-03-10, 13:58
Medlem
Shuyins avatar
Jag förkastar inte 'läxhjälpen' som sådan, men en trådskapare kanske inte ens behöver nämna att det är till något skolarbete eftersom att det redan då ger en viss stämpel över sig.

Men är diskussionen och uppställningen av frågor etc bra ifrån trådskaparen så tycker jag att det är helt okej. Dock så bör simpla frågor och annat kastas bort.
Citera
2008-03-10, 14:16
Medlem
gomans avatar
Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till någon gång ibland om frågeställaren frågar snällt etc. därför borde det finnas ett underforum för just läxhjälp, men det är som många har skrivit jäkligt jobbigt när det svämmar över forumets underavdelingar i övrigt.
Citera
2008-03-10, 19:01
Medlem
Deannas avatar
Jag tror inte det skulle fungera. Precis som Läskig skriver så kommer troligtvis ingen sitta och läsa i dessa forum för att svara på "läxfrågor". Då tycker jag att det är mycket bättre att posta det forum som tillhör frågan och få uppmärksamhet av skribenter med stor kunskap.

Sen tror jag inte alls det bara är gymansieelever som postar frågor om skolarbete, jag har själv postat frågor kring skolarbete då jag läst på B- och C-nivå (universitetsnivå alltså).

Men jag kan hålla med oddball, många vill ha hela arbeten. Sådana inlägg brukar hamna i papperskorgen eller tas bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in