Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-09, 19:09
Bannlyst
Finns säkert trådar om det här, men hittar inte så noga. Mod får gärna kasta tråden och hänvisa mig rätt i så fall.

Min fråga är: Finns det folk här på FB som tror att Gud skapade jorden?
Citera
2008-03-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allmänmänsklig
Finns säkert trådar om det här, men hittar inte så noga. Mod får gärna kasta tråden och hänvisa mig rätt i så fall.

Är man muslim och kristen så tror man det, din tråd ahr ingen debatt grund, editera inlägget till typ, finns det kristna här som tror att jorden skapades på 7 dagar (jv tror ej på detta) ...
Citera
2008-03-09, 19:53
Bannlyst
Jag tvivlar på att alla kristna och alla muslimer bokstavstroget tror att det är så.
Jorden skapades liksom för drygt 4,5 miljarder år sedan via The Big Bang. Vore dock intressant att se någon säga emot det och hänvisa till att Gud skapade allt...
Citera
2008-03-09, 19:55
Medlem
Ja, jag tror på att dinosaurierna fanns för 6000 år sedan.
Citera
2008-03-09, 21:07
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att alla kristna och alla muslimer bokstavstroget tror att det är så.
Jorden skapades liksom för drygt 4,5 miljarder år sedan via The Big Bang. Vore dock intressant att se någon säga emot det och hänvisa till att Gud skapade allt...

Genom att skapa big bang skapar man även jorden och allt annat i universum. Förstår du?

Frågan är alltså vad som skapade universum
Citera
2008-03-09, 21:25
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Ja, jag tror på att dinosaurierna fanns för 6000 år sedan.
Tråden var nog seriöst menad - kanske olämpligt med din sorts skämt - dessutom utom smilie. Folk kan tro du menar allvar!
Citera
2008-03-09, 22:14
Medlem
Citat:

Jag kan väl sålla mig till gruppen som tror att Gud skapat jorden. Evolutionen är för mig fullständigt ologisk.
Citera
2008-03-09, 22:20
Medlem
Akons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag kan väl sålla mig till gruppen som tror att Gud skapat jorden. Evolutionen är för mig fullständigt ologisk.

Vad har jordens skapelse med evolutionen att göra?
Citera
2008-03-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akon
Vad har jordens skapelse med evolutionen att göra?

Öh...

Skapelse eller evolution....Antingen kom jorden till av en Gud som skapat universum och då oxå Tellus...eller så kom det hela till av en stor smäll som inte hade nåt ursprung hos en Gud. Och jag tror på det första.
Citera
2008-03-09, 22:48
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Du har naturligtvis din frihet att tycka så. I verkligheten representerar dock evolutionen eller teorin runt den ett avsevärt mycket mer övertygande händelseförlopp än skapelseberättelserna i de stora religionerna. Det enkla skälet är att de senare på punkt efter punkt bevisats vara felaktiga. En mycket övertygande och tung majoritet bland jordens vetenskapsmän talar för evolutionen som det enda sannolika möjligheten. Den övertygelsen bekräftas av ett stort antal konkreta bevis av vilka genetiken med största kraft beseglat de ursprungliga delteorierna.
Citera
2008-03-09, 22:50
Medlem
Saferider0.02s avatar
Citat:
Skapelse eller evolution....Antingen kom jorden till av en Gud som skapat universum och då oxå Tellus...eller så kom det hela till av en stor smäll som inte hade nåt ursprung hos en Gud. Och jag tror på det första.
Evolutionsteorin har ingenting med Big Bang-teorin att göra.
Citera
2008-03-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Du har naturligtvis din frihet att tycka så. I verkligheten representerar dock evolutionen eller teorin runt den ett avsevärt mycket mer övertygande händelseförlopp än skapelseberättelserna i de stora religionerna. Det enkla skälet är att de senare på punkt efter punkt bevisats vara felaktiga. En mycket övertygande och tung majoritet bland jordens vetenskapsmän talar för evolutionen som det enda sannolika möjligheten. Den övertygelsen bekräftas av ett stort antal konkreta bevis av vilka genetiken med största kraft beseglat de ursprungliga delteorierna.

I verkligheten är evolutionen enbart en teori. I verkligheten kan den inte förklara hur universum en gång uppstod, eller rättare, vad som låg bakom big bang.
I verkligheten saknas bevis för alla mellanformer och "felande länkar".
I verkligheten har inte bibelns skapelseberättelse "punkt för punkt bevisats vara felaktiga". I verkligheten finns det framträdande forskare som inte förnekar en Gud, eller åtminstone en intelligens som ligger bakom alltet.
Och i verkligheten är evolutionsteorin en trosfråga i lika hög grad som skapelseberättelsen. (En teori som för övrigt i mina ögon kräver ett stort mått av tro...och ska vi säga en hel del hjärntvätt redan i skolan).
Glöm sen inte alla miljoner människor med varierande bakgrunder och utbildningar över hela jorden som faktiskt finner skapelsen vara det enda logiska att tro på. Vetenskapsmän som bara ser det dom vill se och som tystar kollegor som tänker på andra sätt ger jag inte mkt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in