Citat:
Ursprungligen postat av Sylwester
Någon som hittat den "vanliga" olivoljan någonstans, dvs den typ som lämpar sig för stekning? Tips på märken?
Kanske lite OT men jag är lite nyfiken på hur fett från tex svin och anka lämpar sig för olika typer av stekning. I USA vet jag att ankfett iaf inte är alltför svårt att få tag på men det är inget jag själv stött på här i Sverige, kanske inte letat tillräckligt noga dock. Ja, jag vet att man kan använda sig av fettet från anka man tillagar, men om jag förstått saken rätt så bör fettet isf utvinnas på låg värme för att inte sota/bränna fettet och den tillagningsprocessen är ju inte särskilt önskvärd om man vill ha en krispig anka.
Instämmer för övrigt i den rapshyllande kören.

Ank- och grisfett är inte enbart stort i USA utan framför allt i Asien (Kina) och mellaneuropa. Det går alldeles utmärkt att fritera, steka och confi-koka i den.
Du kan lätt göra ditt eget om du går till den lokala slaktaren eller ICA och ber snällt att köpa överblivet bukfett från gris.
Man skär denna i småbitar och steker ur fettet på låg värme, helst i större teflonpanna eller gryta. Obs! Det får absolut inte börja ta färg!
Därefter silar du det och tar bort restprodukter. Placera sedan i lämplig behållare och stoppa i kyl. Det är allt.
En sak till. Istret får inte vara rimmat!
~Paul~