2008-03-09, 11:58
Medlem
Är Tacos bra mat? Vissa folk säger att det är fet mat men kött med bröd och mycket grönsaker låter ju bra för mig? Såserna kans ju vara feta men annars.

Hur är det egentligen? Själv tkr jag att tacos är både gott och mättande.
Citera
2008-03-09, 12:02
Medlem
köttfärs är sjukt fett och inte särskilt nyttigt. och sen när är bröd nyttigt? det är inget fullkornsbröd precis. majs på burk ligger i sockerlag, annars är grönsakerna man brukar ha i tacos nyttiga.

människor tenderar att ha rejält med ost och sås på sina tacos. färdigköpt salsa innehåller mycket socker och konserveringsmedel och ost är väldigt fett.

jag brukar köra tacos som "festmat" ibland på helgerna, då kör jag med quornfärs, utan ost, fett mycket grönsaker, och med lite lättfil och lite salsa.
Citera
2008-03-09, 12:21
Medlem
Tacos är som sagt, inte något man bör käka varje dag, som festmat är det rätt ok, förhållandevis mycket fett, men lite kolhydrater.

Tacos äter man för att det är gott. Att käka utan riktig köttfärs och ost är helgerån.
Citera
2008-03-09, 12:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jassja
Är Tacos bra mat? Vissa folk säger att det är fet mat men kött med bröd och mycket grönsaker låter ju bra för mig? Såserna kans ju vara feta men annars.

Hur är det egentligen? Själv tkr jag att tacos är både gott och mättande.

Hur svårt är det att läsa på förpackningar och i näringstabeller, samt använda sut förnuft?

Skippa brödet, allrahelst det hårda, sen ser du till att noga hälla av fettet från köttfärsen, före kryddning, sen käkar du bara köttfärs, grönsaker å salsa, inga mejeri-såser elelr liknande.
Citera
2008-03-09, 13:00
Medlem
jonantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bovette
köttfärs är sjukt fett och inte särskilt nyttigt

Är det?
Citera
2008-03-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bovette
köttfärs är sjukt fett och inte särskilt nyttigt. och sen när är bröd nyttigt? det är inget fullkornsbröd precis.

Köttfärs är väldigt nyttigt, så är bröd och ost. Bara för att det innehåller fett betyder det inte att det är onyttigt.

Tacos borde inte klassas som "bra" mat då det innehåller vesäntligt mindre näring per kalorienhet än t.ex. husmanskost.

Dock är Tacos bättre än t.ex. pizza ur ett flertal aspekter. Tycker man dock skall behålla Tacos som "ibland"-mat, och inte äta det till vardags.
Citera
2008-03-09, 13:09
Bannlyst
Tacosåser (salsor) är inte feta. Det är bara kryddiga tomatsåser, men innehåller antagligen en del socker.
Citera
2008-03-09, 13:26
Medlem
WeeMaans avatar
Jag brukar äta fullkorns tortillas med mager köttfärs eller kyckling (fajitas), med mycket grönsaker och lite guacemoleröra. Tycker det är en någorlunda nyttig rätt. Dock äter jag den sällan, på helger ibland. Varannan kanske.
Citera
2008-03-09, 13:38
Medlem
När jag gör tacos så är det bra mat

Fullkornstortilla + köttfärs och massor med färska grönsaker.
Citera
2008-03-09, 13:46
Medlem
Fett + Kolhydrater = Inte bra
Kolhydrater = Diabetes + dåliga blodvärden
Citera
2008-03-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lord_death
Fett + Kolhydrater = Inte bra
Kolhydrater = Diabetes + dåliga blodvärden