2008-03-08, 21:35
Bannlyst
Vad är det dom blir arga över?

http://tv4nyheterna.se/1.322015/2008/03/08/nya_protester_mot_muhammedbilderna

Citat:
Få detaljer har kommit ut om Wilders film som ska ha premiär senare denna månad, men han själv uppges ha kallat Koranen en "fascistisk" bok som "uppmanar till våld."
Afghanistans talibangerilla har tidigare brännmärkt den planerade filmen och omtryckningen av Muhammedteckningarna.
Flera medier i framför allt Danmark beslöt nyligen att återigen publicera de så kallade Muhammedkarikatyrerna sedan det framkommit att det fanns mordplaner mot en av tecknarna.

Hur kan islamister som mujahideen wannabe som Abu Usama El-Swede och hans polare sitta på sitt forum och anse sig känna kränkt av detta

När dom själva anser att det är varje muslims plikt att döda runar söögar och att skära av lars viilks strupe

Varför kan dom inte erkänna kritiken så vi slipper hyckleriet?

Dom uppmanar ju och till och med belönar folk som dödar!

Varför sitter dom på sitt forum och har avatar med koraen och vapen i kors ovanför den? Varför håller dom på och favoriserar koranverser och haditer och till och med meningar ur en vers som uppmanar just till våld?

Varför glor dom på en massa jihadprogapanda där jihadnaziseter poserar med vapen??

Sen vill man ju ha sharia lagar där man bestraffar människor med fysisk våld

Man kan inte känna sig kränkt över en nidbild med bomb i turban när 200 pers dödats av självmordsbombare!

Varför kan dom inte erkänna kritiken så slipper vi hyckleriet?
Senast redigerad av Odes 2008-03-08 kl. 21:38.
Citera
2008-03-08, 21:45
Bannlyst
Koranen uppmanar väl knappast till våld. Vad jag har läst så är styckena kring våld reglerade till vissa givna situationer, t.ex. om muslimer förföljs eller riskerar förföljelse.
Citera
2008-03-09, 11:45
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Koranen uppmanar väl knappast till våld. Vad jag har läst så är styckena kring våld reglerade till vissa givna situationer, t.ex. om muslimer förföljs eller riskerar förföljelse.

Jasså? känns som det här stycket inte direkt uppmanar till våld i självförsvar:

Citat:
009.004
YUSUFALI: (But the treaties are) not dissolved with those Pagans with whom ye have entered into alliance and who have not subsequently failed you in aught, nor aided any one against you. So fulfil your engagements with them to the end of their term: for Allah loveth the righteous.

009.005
YUSUFALI: But when the forbidden months are past, then fight and slay the Pagans wherever ye find them, an seize them, beleaguer them, and lie in wait for them in every stratagem (of war); but if they repent, and establish regular prayers and practise regular charity, then open the way for them: for Allah is Oft-forgiving, Most Merciful.

Källa: http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/009.qmt.html

Låter som man ska dö om man inte vill bli muslim själv? Men jag kanske inte "tolkar" det korrekt?

Sen så finns det verser som uppmanar till stening etc... emot sådana som bryter mot de gudomliga lagarna. Eller hur?
Citera
2008-03-09, 11:54
Bannlyst
Klart Islam är våldsamt! Svenskar har inte kapaciteten att slå emot Islam. Skulle chansa på att Sverige blir ett kalifat om 50 år. Min farsa är Armenier, de slogs mot Turkar/Perser/Araber/Saladdins Kurder och en massa i 1400 år och överlevde.
Fast då gäller det att inte ha politiker som bär slöja...
Citera
2008-03-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire

Låter som man ska dö om man inte vill bli muslim själv? Men jag kanske inte "tolkar" det korrekt?

Sen så finns det verser som uppmanar till stening etc... emot sådana som bryter mot de gudomliga lagarna. Eller hur?

Sluta ta citat här och där och tolka det på egna sätt. Bakom varje koran-vers så finns det en förklaring och tolkning, du kan inte bara läsa rakt av.
Citera
2008-03-09, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ww3
Sluta ta citat här och där och tolka det på egna sätt. Bakom varje koran-vers så finns det en förklaring och tolkning, du kan inte bara läsa rakt av.

Det är ju precis detta islamister och även vanliga muslimer gör

De tar citat här och där och tolkar det på egna sätter

Bakom varje koranvers finns det en förklaring och tolkning

Vad hittar jag denna förklaring och tolkning?

Dessa diskuteras knappast på ex sindbad/noor

Sen är det ju jävligt märkligt att jag knappast sett någon citera 2 koranverser i rad från samma kapitel?
Citera
2008-03-09, 12:52
Bannlyst
Nu va det 15.000 människor i afghanistan som protesterade av en folkmängd på 30 miljoner?

Vad är det dessa 15.000 protesterar för? För att kritiken stämmer? Hur många av dessa dårar beundrar sedan inte självmordsbombare?

Sån jävla hyckleri... inser dom det inte själva?
Citera
2008-03-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Det är ju precis detta islamister och även vanliga muslimer gör

De tar citat här och där och tolkar det på egna sätter

Bakom varje koranvers finns det en förklaring och tolkning

Vad hittar jag denna förklaring och tolkning?

Dessa diskuteras knappast på ex sindbad/noor

Sen är det ju jävligt märkligt att jag knappast sett någon citera 2 koranverser i rad från samma kapitel?

Även vanliga muslimer gör? Jösses ... du drar alla över en kam .. som alla andra gör. Om vanliga muslimer skulle tolka det på de sättet då skulle befolkningen på jorden minska väldigt snabbt. Sluta reflektera på ett sådant villt sätt.

Det du skrev var endast versen och ingen tolkning.

Sindbad/noor? av alla exempel så väljer du extremist forum. Jeez..
Citera
2008-03-09, 13:43
Medlem
chillionaires avatar
Citat:

Hur ska jag göra då, Jag försöker läsa koranen i sin helhet as we speak. Kan man säga någonting om en text om man inte tillåts att ta fram citat och exempel ur den? Har du hört talas om textanalys och textkritik?

Förklara nu för mig HUR koranen ska läsas så att man förstår den på rätt sätt?

Om du vill att folk ska sluta göra som du anklagade mig för måste du presentera ett alternativt tillvägagångssätt. Väntar..
Citera
2008-03-09, 13:51
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Även vanliga muslimer gör? Jösses ... du drar alla över en kam .. som alla andra gör. Om vanliga muslimer skulle tolka det på de sättet då skulle befolkningen på jorden minska väldigt snabbt. Sluta reflektera på ett sådant villt sätt.

Förstår inte dig. Hjälp mig!

Förklara vad du menar med följande;

Vilka är "vanliga" muslimer?

-Vilka är dem, Vad tror de på? Hur tolkar de och förstår de Koranen?

Det känns som du menar att en stor majoritet av muslimer i världen inte är "vanliga" muslimer. Detta säger jag med anledningen att den Saudiska Wahabismen har ett stort inflytande i dag och att en tredjedel av världens muslimer inte kan läsa, så de kan knappast tolka koranen själva.

Visa mig gärna en källa som förklarar vad de "vanliga" anser om Koranen och vad olika citat betyder för dem.
Citera
2008-03-09, 15:43
Bannlyst
Citat:

Var drar jag alla muslimer över samma kam? Men muslimer drar danmark över samma kam och hotar danskar pga deras nationalitet över vad en tidning gjort?

Du skrev att bakom varje koran-vers så finns det en förklaring och tolkning, du kan inte bara läsa rakt av.

Var hittar jag denna information? Och hur ska jag veta den tolkningen är den bästa?

Eller räcker det jag går in på islam q-a? Dom gör ju precis samma sak??
Citera
2008-03-09, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire

Om jag inte missminner mig gäller de lagarna enbart om muslimerna har ingått en pakt med de otrogna, och de otrogna sedan bryter pakten eller skadar muslimer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in