2008-03-09, 13:28
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karilaz
Rektionskomposita existerar inte i svenskan. De komposita som finns i svenskan beror på efterleden och är följande: nominalsammansättningar, avledda sammansättnigar och verbsammansättningar.

Om du önskar exempel på en nominalsammansättning med en preposition som förled har du bl.a. följande: medvind, genomsjuk.

Nja, nu har vi ju faktiskt hittat ett par stycken.
Citera
2008-03-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Nja, nu har vi ju faktiskt hittat ett par stycken.

Jag syftade dock på termen rektionskomposita. Sammansättningar med preposition som förled finns givetvis, som det redan har visats exempel på.
Citera
2008-03-09, 14:23
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karilaz
Jag syftade dock på termen rektionskomposita. Sammansättningar med preposition som förled finns givetvis, som det redan har visats exempel på.

Ah, fördelen med kursivstil.

Det finns många termbrister inom svensk språkvetenskap, och självklart behövs det mer precisa undergrupperingar. Att klumpa samman både endo- och exocentriska sammansättningar där leden består av samma ordklasser är inte alltid helt tillfredsställande. Så tills vidare får det nog fortsätta att heta prepositionellt rektionskompositum i min svenska.

Edit: Eller kanske ska man helt enkelt kalla dem prepositionsfrassammansättningar?
Senast redigerad av Kryžininkas 2008-03-09 kl. 14:51.
Citera
2008-03-09, 15:49
Medlem
Egon3s avatar
Personligen skulle jag föredra om lingvisttermen compositum med plural
composita stavades med c, eftersom pluralen kompositer är etablerad i mera
jordnära sammanhang. Korgblommiga växter heter kompositer, liksom tekniska
material med avancerad fiberstruktur etc.

I en tid när fora är en avlagd pluralform så är komposita en anakronism. Det är
kanske kört att backa till carbonfibercompositer, men gärna för mig. Så skulle
korsordslösare ha lättare att minnas C för kol.

http://la.wikipedia.org/wiki/Verbum_compositum
Senast redigerad av Egon3 2008-03-09 kl. 15:55.
Citera
2008-03-09, 15:58
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Möjligen underförstod jag det, men ingår gör det inte. Termen säger ju bara att det är en sammansättning som innehåller en rektion. Så i sig är den långt ifrån tillräcklig för att ringa in den här typen av sammansättningar. På tyska kallas de för präpositionale Rektionskomposita, men om det överhuvudtaget finns någon etablerad svensk term vet jag inte.
Släpper man kravet på att det måste handla om substantiv som resultat så blir ju adverb plöstligt en guldgruva eftersom de ofta bilda(t)s som preposition + substantiv(fras).

Dock hamnar man ju då på en ganska urvattnad "orddefinitionsnivå". Är "imorgon" en prepositionsfrassammansättning om vi skriver den som ett ord, men inte om vi skriver den som två?
Citera
2008-03-09, 16:29
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Släpper man kravet på att det måste handla om substantiv som resultat så blir ju adverb plöstligt en guldgruva eftersom de ofta bilda(t)s som preposition + substantiv(fras).

Dock hamnar man ju då på en ganska urvattnad "orddefinitionsnivå". Är "imorgon" en prepositionsfrassammansättning om vi skriver den som ett ord, men inte om vi skriver den som två?

Ja, det är nog ett krav man inte bör nöja sig med att underförstå. Vad sägs om nominala prepositionsfrassammansättningar? Eller ska man rent av dra till med nominala exocentriska prepositionsfrassammansättningar? Eller helt enkelt substantiv som bildats av prepositionsfras?
Citera
2008-03-09, 16:41
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Personligen skulle jag föredra om lingvisttermen compositum med plural composita stavades med c

Det kan man naturligtvis tycka om man vill, men både SAOL och NEO stavar med <k>, så risken finns att du inte får så mycket gehör för din åsikt.
Citera
2008-03-09, 18:41
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... både SAOL och NEO stavar med <k> ...
Nu ser jag att plural stavas komposita/kompositer av NEO men inte alls av SAOL.
Närmare bestämt anger SAOL 12+13 »oböjl.«. Även auktoriteter kan svikta.

Exocentriciteten har stor principiell betydelse. Om kompositen skall betyda något
nytt, semantiskt fristående från rektionen, så följer att sammansättningen måste
bli paradoxal, precis som en tysk Untertasse som inte är någon egentlig Tasse.
Eller som redan antytts, när en eftereftersits försiggår i en lokal helt utan stolar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in