2008-03-08, 16:13
Medlem
Månsans avatar
Det tar två timmar och femtiofem minuter.
Det gjorde det för mig mellan Bormio och Livigno i somras.
Tilläggas kan att det är en sjuhelvetes uppförsbacke hela vägen.
Citera
2008-03-08, 21:15
Medlem
Krafses avatar
Beror helt på cykeln. Däcken t.ex - har du breda grovmönstrade och för lite luft i dem så kommer det bli grymt drygt att cykla. Har du dämpning fram så är det ett stort minus, stelt är bättre om man ska cykla sig fram snabbt.
Hur är din kondis? Osv osv..

Ett tips om du nu tänkte ge dig av (ifall du inte redan vet det då) är att sakta värma upp de första 3-5 kilometrerna, annars blir det väldigt mycket jobbigare.

Minns dessvärre inte hur lång tid det tar, skulle tippa på runt 2h om man tar det lilla lugna.
Citera
2008-03-09, 16:33
Medlem
orvarens avatar
En halvtimme.
Eller en timme.

Beror på cykel,dig,vägen..

En halvtimme-bra cykel,inte för mycket uppför+att du cyklar som en ordentlig karl!

En timme-Syrrans tre-växlade,med förlite luft,uppför och att du cyklar som en kärring! (skämtade bara!)

Ta moppen istället!
Citera
2008-03-09, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
En halvtimme.
Eller en timme.

Beror på cykel,dig,vägen..

En halvtimme-bra cykel,inte för mycket uppför+att du cyklar som en ordentlig karl!

Om man skall snitta 40 km/h på 2 mil krävs det nog att man är en elitcyklist från tour de france, alternativt att man har nedförsbacke och medvind hela vägen...
Citera
2008-03-09, 17:13
Medlem
Straight pulls avatar
Cyklar till jobbet ibland.
Med backar hit och dit.
Tar 1 Tim. tur och retur på en Mb-cykel.
Har bara grundkondition.
Citera
2008-03-09, 17:29
Medlem
hårdkårs avatar
Hade en mil till jobbet. Tog 20-30 minuter beroende på hur trött jag var. Har väl aldrig haft super kondis dessutom var det både uppåt och nedåt på sträckan. Hade en Skeppshult Elit 24 växlar. Ett riktigt landsvägslok.

Kan man tillpassa "eco driving" orkar man längre dessutom.
Citera
2008-03-10, 04:54
Medlem
Snitt hastigheten i tour de france är runt 45 km/h tror jag dock är detta in relevant alls.

Jag cyklar 5km på runt 15-20 min så för mig skulle det nog ta runt 80-90 minuter och jag cyklar med rätt lugn hastighet och vanlig cykel.
Sen beror det ju på terrängen också är det i skogen med uppförsbacka får du nog räkna med mer..
Citera
2008-03-10, 10:39
Medlem
Megaforces avatar
2 mil tar ca 1 timme och 15 minuter i stan med väntetid vid ljussignaler etc. På landet utan backar så tar det ca 50-55 minuter.

Detta alltså vid normal hög hastighet. Är det en tjej som cyklar i lugnt tempo så får man räkna med 1.5 timmar i stan och 70 min på landet.
Citera
2008-03-10, 10:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Om man skall snitta 40 km/h på 2 mil krävs det nog att man är en elitcyklist från tour de france, alternativt att man har nedförsbacke och medvind hela vägen...
Elit-cyklisterna snittar "LITE" mer än så...(50-60km/h är nog närmare sanningen..)

Sträckor jag själv cyklat flera gånger:2,5mil-40min,8km-~16min(beroende på om det var till/från jobbet) jag är INTE elit cyklist!! Nu för tiden blir det mest moppe.. Om det inte är tråkigt väder(då blir det bilen..)
Citera
2008-03-10, 10:56
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
2 mil tar ca 1 timme och 15 minuter i stan med väntetid vid ljussignaler etc. På landet utan backar så tar det ca 50-55 minuter.

Detta alltså vid normal hög hastighet. Är det en tjej som cyklar i lugnt tempo så får man räkna med 1.5 timmar i stan och 70 min på landet.

Likaså om det är en kille som cyklar i lugnt tempo.

Jag är året-runt-cyklist och kör den sträckan 5 dagar i veckan för att transportera mig. Det har då aldrig tagit över en timme utan punktering och då är det två större korsningar och en järnvägsövergång som sackar. Omöjligt att ge ett exakt svar på trådfrågan annars, det beror ju helt på de saker som har påpekats tidigare i tråden plus snöröjning, tillgång till cykelbana, kondition etc.
Citera
2008-03-10, 11:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Likaså om det är en kille som cyklar i lugnt tempo.

Jag är året-runt-cyklist och kör den sträckan 5 dagar i veckan för att transportera mig. Det har då aldrig tagit över en timme utan punktering och då är det två större korsningar och en järnvägsövergång som sackar. Omöjligt att ge ett exakt svar på trådfrågan annars, det beror ju helt på de saker som har påpekats tidigare i tråden plus snöröjning, tillgång till cykelbana, kondition etc.

Ja, med min dåliga kondition så orkar jag inte cykla fortare än ca 26-28 km/h under längre tid på plan mark. Men det beror väldigt mycket på cykeln också. En lättdriven cykel kan man lätt cykla i 30 km/h på medan en gammal 1-växlad militärcykel med kalle-anka-hjul orkar man inte mycket mer än 20 km/h på..
Citera
2008-03-10, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Elit-cyklisterna snittar "LITE" mer än så...(50-60km/h är nog närmare sanningen..)

I helvete att någon klarar av att snitta 50-60 km/h på en cykel om det inte är nedförsbacke och medvind hela vägen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in