2008-03-07, 22:02
Medlem
Jonas_s avatar
Beskriv nu hur ni går tillväga för att få fram eran favoritstek. Använder ni nöt eller fläsk till just eran stek? Hur kryddar ni den ? hårdsteker ni den innan ? etc. etc.

Lite dålig frågeställning men hoppas någon hänger på !
Citera
2008-03-07, 22:09
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Vet inte vad den heter men en sådan med gris hud kvar,
sås och potatis med en skvätt lingon
Citera
2008-03-07, 22:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyCopKiller
Vet inte vad den heter men en sådan med gris hud kvar,
sås och potatis med en skvätt lingon
Sidfläsk med svål.

~Paul~
Citera
2008-03-08, 10:02
Medlem
Min favvo är nog en klassisk rostbiff, gärna gjord på fransyska. Jag brukar salta och peppra, samt knida in den med lite colemans senapspulver och olja, därefter in i ugnen med termometer till önskad temperatur. Serveras gärna med ugnsstekta potatis (mod. bratkartoffeln), brun sås på skyn från steken alt. bearnaise, och så någon grönsak typ brytbönor eller broccoli om någon envisas med sådana saker.

Ang. grishudssteken - ibland får man tag på kotlettrad med svålen kvar - då kan man göra dansk fläskstek med knaprig svål. Det är favvo nr. 2. (benen skärs bort så endast själva steken återstår)

/Lenn
Citera
2008-03-08, 14:41
Medlem
arsobots avatar
Hjort

Oj! Vilken bra tråd,

Jag har en bit hjortstek cirkus 1 kg. Liggandes i frysen.

Finns det något fint man kan göra av det?
Bifoga gärna recept.

Ps. Finns det någon ren recept-tråd här på forumet? Eller blir det bara en listttråd av det hela?

Mvh.
arsobot
Citera
2008-03-08, 15:11
Medlem
Jonas_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenn
Min favvo är nog en klassisk rostbiff, gärna gjord på fransyska. Jag brukar salta och peppra, samt knida in den med lite colemans senapspulver och olja, därefter in i ugnen med termometer till önskad temperatur. Serveras gärna med ugnsstekta potatis (mod. bratkartoffeln), brun sås på skyn från steken alt. bearnaise, och så någon grönsak typ brytbönor eller broccoli om någon envisas med sådana saker.

Ang. grishudssteken - ibland får man tag på kotlettrad med svålen kvar - då kan man göra dansk fläskstek med knaprig svål. Det är favvo nr. 2. (benen skärs bort så endast själva steken återstår)

/Lenn

den är jävligt fin den varianten
Citera
2008-03-08, 15:14
Medlem
Jonas_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsobot
Oj! Vilken bra tråd,

Jag har en bit hjortstek cirkus 1 kg. Liggandes i frysen.

Finns det något fint man kan göra av det?
Bifoga gärna recept.

Ps. Finns det någon ren recept-tråd här på forumet? Eller blir det bara en listttråd av det hela?

Mvh.
arsobot

Google är din vän!

tex. denna verkar ju både enkel och välsmaklig.
http://www.sth.vi-butikerna.se/frame...lickId=66&U=66

Mvh
Citera
2008-03-08, 15:47
Medlem
Jag gillar att använda älgstek.

Bryner steken på hög värme runt om i stor järngryta, sen slår jag på diverse rofrukter som finns till hands (kårlot, morot, potatis, palsternacka, lök etc) som jag har kokat lite med kryddor lök/vin och örter, oftast används timjan och rosmarin.
I med stektermometer, på med lock och in i ugnen. Brukar plocka ut steken ca3-5 grader innan den nåt rätt temp och packa in den i folie så att den får vila lite. Tempen brukar gå upp ett par grader till och resultatet blir perfekt. Väldigt lätt att älgsteken blir för torr om tempen blir för hög så man får hålla bra koll på den.
Har testat massa varianter på ovanstående med alla sorters olika öl och viner samt en del sherrys och liknande. Har även varierat rofrukterna en massa och resultatet har faktiskt alltid blivit jättebra.
Silar och reder av såsen från steken och rotfrukterna om det behövs och serverar alltihopa med kokt potatis eller så räcker det med de rotfrukterna som låg med steken. Är det Söndamiddag brukar det bli nån gele' också
Siste blev det en Björnbärskompott gjord på frysta björnbär, socker och lite vit balsamvinäger.
Citera
2008-03-09, 11:24
Medlem
Jonas_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanderlei
Jag gillar att använda älgstek.

Bryner steken på hög värme runt om i stor järngryta, sen slår jag på diverse rofrukter som finns till hands (kårlot, morot, potatis, palsternacka, lök etc) som jag har kokat lite med kryddor lök/vin och örter, oftast används timjan och rosmarin.
I med stektermometer, på med lock och in i ugnen. Brukar plocka ut steken ca3-5 grader innan den nåt rätt temp och packa in den i folie så att den får vila lite. Tempen brukar gå upp ett par grader till och resultatet blir perfekt. Väldigt lätt att älgsteken blir för torr om tempen blir för hög så man får hålla bra koll på den.
Har testat massa varianter på ovanstående med alla sorters olika öl och viner samt en del sherrys och liknande. Har även varierat rofrukterna en massa och resultatet har faktiskt alltid blivit jättebra.
Silar och reder av såsen från steken och rotfrukterna om det behövs och serverar alltihopa med kokt potatis eller så räcker det med de rotfrukterna som låg med steken. Är det Söndamiddag brukar det bli nån gele' också
Siste blev det en Björnbärskompott gjord på frysta björnbär, socker och lite vit balsamvinäger.

fyfan vad sugen jag blev nu då!
Citera
2009-04-09, 20:01
Medlem
supermassives avatar
Gjorde nyligen en jättegod stek med sås gjord på skyn tillsammans med hasselbackspotatis. Mums, det var nog bland det godaste jag har ätit på länge.

Brynde först köttet på hög värme för att få en fin yta. Sänkte sedan värmen och hade i en hel gul lök som jag rivat sönder i ett rivjärn. Lät även löken bli brynt en stund innan jag hade i 3-4 dl vatten. Hade efter det en tärning köttbuljong, kinesisk soja, en halv upp emot en hel dl chilisås. Rörde om. Sedan hade jag i nästan 2 dl svartvinbärssaft. Rörde om och lade på locket. Lät det koka ihop sig i en och en halv timme på låg värme.

Under tiden som det fick puttra började jag skala potatis och lägga på en inoljad plåt. Sedan kastade jag in det i ugnen.

När köttet var klart tog jag ur köttet ur järngrytan (eller vad det nu heter) och lade det på en skärbräda. Sedan gjorde jag en redning på mjöl och mjölk och hällde i skyn som var över. Hade i lite grädde i det. Blandade runt. Serverades tillsammans med lite fetaost. Det blev hur gott som helst!

Kryddor jag använde var:
Salt
Svartpeppar
Lite Allroundkrydda
Timjan

Rekommenderas!
Citera
2009-04-10, 12:38
Medlem
Snurrens avatar
Jag gjorde klassisk slottstek en gång i min stora järngryta med lock. Det blev verkligen jättegott, och såsen man gjorde av skyn blev underbar med lite grädde i. KOmmer inte ihåg vad jag tog för kött men det var antagligen billig rostbiff eller fransyska.

Har ni inte en järngryta med lock, så skaffa en, den är otroligt användbar.
Citera
2009-04-11, 14:59
Medlem
kringlarn87s avatar
En välhängd entrecote som stekes rare/nästan blue på hög värme.
Enbart salt och peppar.

Enkelt men ack så gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in