Jag gillar att använda älgstek.
Bryner steken på hög värme runt om i stor järngryta, sen slår jag på diverse rofrukter som finns till hands (kårlot, morot, potatis, palsternacka, lök etc) som jag har kokat lite med kryddor lök/vin och örter, oftast används timjan och rosmarin.
I med stektermometer, på med lock och in i ugnen. Brukar plocka ut steken ca3-5 grader innan den nåt rätt temp och packa in den i folie så att den får vila lite. Tempen brukar gå upp ett par grader till och resultatet blir perfekt. Väldigt lätt att älgsteken blir för torr om tempen blir för hög så man får hålla bra koll på den.
Har testat massa varianter på ovanstående med alla sorters olika öl och viner samt en del sherrys och liknande. Har även varierat rofrukterna en massa och resultatet har faktiskt alltid blivit jättebra.
Silar och reder av såsen från steken och rotfrukterna om det behövs och serverar alltihopa med kokt potatis eller så räcker det med de rotfrukterna som låg med steken. Är det Söndamiddag brukar det bli nån gele' också
Siste blev det en Björnbärskompott gjord på frysta björnbär, socker och lite vit balsamvinäger.