• 2
  • 3
2012-05-16, 22:09
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnblond
Kapar tråden....

Någon som vet vad som gäller vid begärd övertid? Måste man ange privat skäl att inte jobba?
Din arbetsskyldighet gäller för den sysselsättningsgrad som du överenskommit med arbetsgivaren, t.ex. 40 tim/veckan. -Kan då din arbetsgivare tvinga dig (beordra övertid) att arbeta utöver 40 tim/vecka?

- Nej, du har ingen arbetsskyldighet utöver 40 tim/v
- Ja, om arbetsgivaren har stöd för åtgärden i kollektivavtalet eller i det enskilda anställningsavtalet.

Vissa kollektivavtal på arbetsmarknaden medger emellertid att arbetstagaren samtidigt inte får nekas befrielse från övertidsarbete om han kan lämna godtagbara skäl. Med godtagbara skäl ska förstås alla skäl, vilket innebär att någon slags orsak ska lämnas om varför inte övertidsarbete kan utföras.

Utan närmare kunskap om vilket kollektivavtal din arbetsgivare omfattas av kan din fråga inte besvaras. Kontakta därför facket för att konstatera vad som gäller på din arbetsplats.
Citera
2012-05-16, 22:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Hur ser det ut med påtvingad "trivselaktivitet" som sträcker sig utanför arbetstiden? Har de rätt att tvinga en att vara med på sådant? Det är ju faktiskt inget arbete. Jag slutar normalt kl 16.00, men nu ska det åkas på trivselaktivitet en bit bort som gör att jag inte kommer hem förrän vi 19-tiden. Någon av mina kollegor nämnde något om att han inte kunde följa med, varpå chefen sa "alla ska med!" i värsta Mona Sahlin-stil. Möjligen är jag i trotsåldern, men just det uttalandet gjorde att jag ännu mindre känner för att följa med. Jag värdesätter min fritid väldigt högt och har absolut ingen lust att åka på påtvingade trivselaktiviteter utanför arbetstid.
Finns absolut inget som heter att chefen får dra med personalen på aktiviteter utanför betald arbetstid. Hade det varit frivilligt så får chefen erbjuda, "för er som vill så har företaget picknick i parken med brännbollsturnering nu på lördag", men är det obligatoriskt så är det betalt.

Dock finns det få regleringar om var du får sluta. Även om normalt jobbar mitt i smeten, nära till allt, så är det okej att dra med er ut på arbetstid och låta er sluta 1 timme från stan. Vissa arbetsplatser har "dagen börjar och slutar på kontoret", men det är lokal policy. DVS, slutar du fortfarande klockan 16 med denna trivsleaktivitet så är du tvungen att åka med.
Citera
2012-05-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Din arbetsskyldighet gäller för den sysselsättningsgrad som du överenskommit med arbetsgivaren, t.ex. 40 tim/veckan. -Kan då din arbetsgivare tvinga dig (beordra övertid) att arbeta utöver 40 tim/vecka?

- Nej, du har ingen arbetsskyldighet utöver 40 tim/v
- Ja, om arbetsgivaren har stöd för åtgärden i kollektivavtalet eller i det enskilda anställningsavtalet.

Vissa kollektivavtal på arbetsmarknaden medger emellertid att arbetstagaren samtidigt inte får nekas befrielse från övertidsarbete om han kan lämna godtagbara skäl. Med godtagbara skäl ska förstås alla skäl, vilket innebär att någon slags orsak ska lämnas om varför inte övertidsarbete kan utföras.

Utan närmare kunskap om vilket kollektivavtal din arbetsgivare omfattas av kan din fråga inte besvaras. Kontakta därför facket för att konstatera vad som gäller på din arbetsplats.

Tack för svaret!

I det lokala avtalet finns inte beordrad övertid att tillämpa därför har man istället valt att begära övertid vad det nu är för något? Och framför allt är det likadant som beordrad övertid? Har arbetsgivaren rätt att veta vilket skäl man har eller räcker det att lämna att man har ett skäl?
Citera
2012-05-17, 11:39
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnblond
Tack för svaret!

I det lokala avtalet finns inte beordrad övertid att tillämpa därför har man istället valt att begära övertid vad det nu är för något? Och framför allt är det likadant som beordrad övertid? Har arbetsgivaren rätt att veta vilket skäl man har eller räcker det att lämna att man har ett skäl?
För att arbetsgivare ska kunna beordra övertidsarbete krävs stöd i kollektivavtalet eller i ditt eget anställningsavtal (anställningsbevis). Saknas det kan han inte tvinga.

Du nämner ett lokalt avtal där arbetsgivaren kan begära övertidsarbete. - Vad innebär lokalt avtal? Är det fråga om att arbetsgivaren tillämpar en egen policy? Arbetsgivaren kan inte med giltig verkan hitta på egna regler som strider mot lagstiftning, kollektivavtal eller grundläggande rättigheter i övrigt. I botten har du ingen arbetsskyldighet utöver din överenskomna sysselsättningsgrad. Naturligtvis kan han i policy förbehålla sig rätten att begära övertidsarbete. Han kan ställa en fråga - vill du arbeta övertid. - Du är fri att tacka ja eller nej. Svarar du nej är du inte skyldig att motivera orsaken.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in