2008-03-07, 21:39
Medlem
elimicmats avatar
Suttit nu några dagar och funderat på en sak. Framtiden för PC, hur kan den tänkas bli. Kanske inte PC:n i sig utan lagringsmedian. Först lite bakgrundshistoria från disketter till dagens DVD.

Minns när jag skaffade min Amiga. Spelen låg på en resp. två disketter. Inget snack om saken. Ett eller typ två spel kanske hade tre disketter, but that's it. Minns fortfarande den dagen min kompis ringde och sa han kom över med några spel (Ja, som alla andra piratkopierade vi). Ett av dessa var "Sword of sodan" på 4(!) disketter!!! Det kändes helt sjukt. Sen gick det fort!. En-disketts-spelen försvann och det var nästan bara två disketter, förutom då att spel med 4, 5 och till och med 6 disketter kom. Slutligen en vacker dag rasslade till med "Monkey Island 2". 11 jävla disketter (12 med save). Man blev bara . Bara pris att kopiera det låg på typ 70-80 spänn!!!! Sanslöst.

Sen radades upp med "Willy Beamish (12)" och "Indiana jones (11)" samt ngt spel på 15 disketter som jag inte kommer på nu. Nu krävdes HD och som sen gick över till nya Amiga modeller med AGA grafik osv osv osv. Och då *Bam* slog PC till som legat och varit Amigan underlägsen.

Samma sak här, fick min PC -97 (sent ute) och så gott som alla spel (förutom dessa skitspel med filmer som inte räknas för dom var så jävla kassa) hade en CD!! En cd blev två som blev tre, som blev Baldurs gate 2 (4) och sen vart vi helt plötsligt inne på DVD.

Nu fylls en DVD upp som ingenting, som sedan blev en dubbelsidig DVD (cirka 5-6gb) och nu såg jag till min "förvåning" att TPB har några torrents på spel
som ligger på 2 st DVD. Alltså standard vi kan räkna med....ett tag.....sen går det över til 3 och 4 skivor innan något jävla spelbolag drar till med ett spel som ligger på 10 st dubbelsidiga skivor.....

Vad händer sen??? PC kommer inte gärna försvinna. Amigan hade inte så mycket delar att byta ut, medan en PC får nya delar "dagligen". Inte heller kan vi fortsätta att köra spel på 15 DVD skivor. Återstår två alternativ, varav det första är Blu-ray. Känns väl ganska troligt att det blir ny standart. Visserligen lite trög start men det kommer nog, annars kommer alternativ två. PC blir en konsoll!!!! Ja, inte riktigt förståss, Windows och office och allt sådan läggs in på HD:n men spel kommer på USB-liknande enheter. Bara sätta i ledig USB-port och, presto, ta joypaden (el musen) och kör stenhårt. Spara på USB och ta med.....

Men slut på pirater biten då??? Ja, det var ju jävligt naivt och tro det, men om spel ligger på USB minne, helst speciella sådana, kanske tomma sådana blir skitdyra och folk då hellre köper spelet??? Nja, stryk detta sista kapitel, men annars är jag nog sanningen närma? Vad tror ni???
Citera
2008-03-07, 22:53
Medlem
asså hur fan orkar du skriva om din första datat hit o dit shiit
Citera
2008-03-07, 23:00
Medlem
elimicmats avatar
Ja jösses!!! Det inlägget tog väl cirka 5 minuter och skriva.... Tur det är helg i morgon så man kan vill upp sig. Fingrarna är helt slut nu juh....
Citera
2008-03-07, 23:04
Bannlyst
Om man senare kommer att köpa spel på en USB-disk av något slag, så lär det komma ut "piratkopierade" såna, som är tomma.

Sen kommer kanske en norrman (?) eller en annan filur på ett finurligt sätt att läsa av spelen och lägga över dem på den tomma USB-disken..

Don't Worry Picary Will Live Forever!
Citera
2008-03-08, 12:43
Medlem
"För att förstå framtiden måste man blicka bakåt" - Thiesen

Mao... i framtiden kommer spelen ligga på 3-5 st Blu-ray skivor...
Citera
2008-03-08, 15:59
Avslutad
Tänk er lagringsutrymme om ett par år då .. för 5 år sen var ju 80gb Otroligt!
Citera
2008-03-08, 23:50
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det där kan man ju bara se som att de köper sig tid. Det är ju bara en tidsfråga innan var och varannan har en 100/100 dsl lina och då är ju inte ett spel på två bluray skivor något större företagande att plocka hem. Tanken med vista var ju att palladiumplattformen skulle användas i varje dator som standard. mp3 filer skulle förbjudas mer eller mindre och dhcp skulle se till att man inte körde icke godkända filmer på sin skärm. Nu blev det inte så, hade det blivit så hade man börjat utveckla modchip till datorer och kapprustningen hade varit i full gång.
Citera
2008-03-09, 01:52
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det där kan man ju bara se som att de köper sig tid. Det är ju bara en tidsfråga innan var och varannan har en 100/100 dsl lina och då är ju inte ett spel på två bluray skivor något större företagande att plocka hem. Tanken med vista var ju att palladiumplattformen skulle användas i varje dator som standard. mp3 filer skulle förbjudas mer eller mindre och dhcp skulle se till att man inte körde icke godkända filmer på sin skärm. Nu blev det inte så, hade det blivit så hade man börjat utveckla modchip till datorer och kapprustningen hade varit i full gång.

Nja... Vista har väl egentligen redan långsamt börjat lägga grunden till Palladium (systemfiler kollas vid uppstart om du har ett TPM-chip t ex) för övrigt kollar väl TPM all hårdvara och vägrar låta systemet booa om du har "icke-godkänd" hårdvara i burken vilket lär göra det bra jobbigt att plocka fram ett modchip dessutom ser ju alla maskiner olika ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in