2008-03-07, 18:11
Medlem
Jag bor i lägenhet och får TV-signalen från husets tv-uttag. Jag antar att signalen är analog eftersom den är ganska dålig.

Hur gör jag för att få in digital TV för SVT och andra gratiskanaler?
Citera
2008-03-07, 19:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Troligtvis är det hyresvärden som ta ner den digitala signalen och konverterar den till analog och sänder ut den i nätet, brukar vara en vanlig lösning för att alla skall slippa köpa sin egen digitalbox.

Om du vill ha digitaltv är det väl enklast ifall du skaffar en egen box, antingen en utan kortplats eller en med. Båda klarar gratisutbudet i boxer d.v.s TV1, TV2, TV4, TV6, TV7, SvT24 samt Barnkanalen/Kunskapskanalen (TV7 endast på vissa orter)

En sak att se upp med är att ofta skickas inte den digitala signalen ut i lägenheternas antennurtag utan du måste ha en s.k. bordsantenn vilket ställer krav på att du bor någorlunda nära en sändare...

Ett annat alternativ är IP-TV men det kostar lite mer...
Citera
2008-03-07, 19:51
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag skulle hjälpa en kompis installera digital-tv i sin lägenhet. Det var lögn att få det fungera. Min boxer-box med bordsantenn vägrade att ge signalkvalitet fast styrkan var 99%. Vi hade fri sikt till en av västsveriges starkaste sändare (ca 6km bort) ändå gick det inte. (inte via antennuttaget heller såklart)

Efter ett samtal till Boxers support fick vi veta att vissa hus med Comhem tydligen hade en störsändare som raderade den markbundna signalen. Jag blev lite chockad/apförvånad av uppgiften, fast jag kan inte säga att jag tvivlar på det, eftersom det är Comhem det gäller.

Boxen ifråga fungerade sedan normalt i min egen villa, 20min senare, samma sändare för övrigt.
Citera
2008-03-07, 20:19
Medlem
DennisOlofs avatar
WirelessGkit2, det där låter konstigt.

Vad jag vet krävs det tillstånd att köra egen sändare och man får absolut inte sända på frekvenser som boxer (teracom) använder.

Låter mystiskt, även om det är 6km, ni borde prova med en model "galler, tvättbräda". Bordsantenner är i min mening värdelösa. Tror en sådan kostar 300kr, och sedan montera fast den på balkong eller vägg.
Citera
2008-03-07, 20:44
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Efter ett samtal till Boxers support fick vi veta att vissa hus med Comhem tydligen hade en störsändare som raderade den markbundna signalen.

Njaha.... Mindre knark till folket.....

Däremot KAN det vara så att i hus med dåliga kablar som inte är HF-täta så läcker det ut såpass mycket signal från kablarna att det stör. KabelTV och markbunden TV kör ju samma frekvenser, fast med olika innehåll. Detta är OK så länge det håller sig i kabeln, men det kan som sagt läcka. Jag trodde iofs att så dåliga anläggningar var sedan länge utbytta, de lär ju inte klara någon returtrafik io vilket fall ...

/capmac
Citera
2008-03-07, 23:19
Medlem
joddla35s avatar
Citat:
Jag skulle hjälpa en kompis installera digital-tv i sin lägenhet. Det var lögn att få det fungera. Min boxer-box med bordsantenn vägrade att ge signalkvalitet fast styrkan var 99%. Vi hade fri sikt till en av västsveriges starkaste sändare (ca 6km bort) ändå gick det inte. (inte via antennuttaget heller såklart)

Efter ett samtal till Boxers support fick vi veta att vissa hus med Comhem tydligen hade en störsändare som raderade den markbundna signalen. Jag blev lite chockad/apförvånad av uppgiften, fast jag kan inte säga att jag tvivlar på det, eftersom det är Comhem det gäller.

Boxen ifråga fungerade sedan normalt i min egen villa, 20min senare, samma sändare för övrigt.

Har du bordsantenn så spelar det ingen roll om du bor i ett comhem hus eller inte, bara du får in bra mottagning med den. Tecknar en förening avtal med comhem så kan du inte använda antennuttagen i lägenhet men med bordsantenn ska det absolut fungera
Citera
2008-03-08, 00:13
Medlem
Citat:

Aj aj aj. Jag bor i ett comhem hus.. :/

Om det ändå går med digitalbox. Måste jag skaffa ett kort för att få in kanalerna digitalt eller får jag in kanalerna automatiskt bara jag har en digitalbox?
Citera
2008-03-08, 00:42
Medlem
DennisOlofs avatar
JB9, du får endast in de okrypterade kanalerna, med en digitalbox (boxer) och antenn. Digitalt så det är bra kvalite, dom har ju stängt av det analoga.

Har man Comhem får man fortfarande analoga kanaler via väggutaget, basutbudet som mycket ofta ingår i hyran, beror lite på vart man bor och vilka kanaler som ingår.

Du behöver kort för att se övriga kanalerna som är krypterade från boxer.
Citera
2008-03-08, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
JB9, du får endast in de okrypterade kanalerna, med en digitalbox (boxer) och antenn. Digitalt så det är bra kvalite, dom har ju stängt av det analoga.

Har man Comhem får man fortfarande analoga kanaler via väggutaget, basutbudet som mycket ofta ingår i hyran, beror lite på vart man bor och vilka kanaler som ingår.

Du behöver kort för att se övriga kanalerna som är krypterade från boxer.

Om jag köper en TV med inbyggd digitalbox behöver jag alltså bara fixa en digital mottagare som t.e.x. denna.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=81952

Vad störande att de gör om signalen förresten när bilden med digital-TV är så mycket bättre. Hur jobbigt är det att fixa en box.
Senast redigerad av JB9 2008-03-08 kl. 07:28.
Citera
2008-03-08, 11:35
Medlem
DennisOlofs avatar
JB9, kan man tycka.

Jag anser dock att det är bra med analoga kanaler, sedan att många har dålig bil i Comhem har inget med att signalen är analog att göra. Inte i det stora hela.

Utan snarare att nätet är dåligt, underförstärkarna dåliga, kontakterna dåliga osv. Comhem har ju inte direkt satsat pengar på att renovera upp sitt nät till en idag, hög standard.

Däremot är det dåligt att dom inte plockar bort flertalet digitala kanaler. Det borde vara så att alla analoga kanaler dom skickar ut ska finnas digitala och om man har en box. Det bästa vora om man bara skickade ut 1an, 2an och 4an analogt.

Sedan borde man kunna få in dem kanalerna plus en del andra GRATIS okrypterade via digitalbox man ansluter till comhem uttaget. Men så är det inte dåligt. Men Comhem är ju konstiga. Monopolföretag och snikna jävlar som bara ska tjänas så mycket pengar som möjligt. Det har jag hört via inside information av dom som är insatta i branchen.

Visst är det bara skaffa en antenn om du har inbyggd digitalbox, det funkar utmärkt.
Citera
2008-03-08, 15:53
Medlem
jag skulle rekommendera att du skaffar ett tv-kort till datan istället. då får du alla gratiskanaler som nämnts (1,2,4,6,thevoice mm) men kan även spela in. det blir alltså mycket mer funktioner för samma pris

om du har bärbar dator går det att ta med, ännu ett plus alltså
fast kom ihåg att det kan bli riktigt dålig mottagning med medföljande antenn.

men om sändaren är så nära som hos dig borde det nog funka (om du löser problemet med deras "störsändare" eller vad det nu är...)
Citera
2008-03-08, 17:33
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Sedan borde man kunna få in dem kanalerna plus en del andra GRATIS okrypterade via digitalbox man ansluter till comhem uttaget. Men så är det inte dåligt. Men Comhem är ju konstiga.

Ja, de är helt hopplösa. Precis som du säger borde de sända samma kanaler fritt digitalt som analogt. Har du betalt för kanalerna så borde du kunna få in dem även digitalt. (Och betalar gör alla som har grundutbudet, separat eller via hyran).

/capmac
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in