Citat:
Ursprungligen postat av Wobble
Fick papper av polisen oxå
där det står kortfattat
XXXX bor i danmark och skall tillbaka på söndag och har 48timmar på att nyttja sitt körkort, Därav omhändertogs inte körkortet
sen va det nått om en kod som heter 170d aka 3600:-
Alltså jag förstår ju själv jag har gjort fel o accepterar påföljderna o kan gott säga att jag inte kommer göra om det igen... iallfall inte på 90 väg.. på motorväg kanske man kör i 125-130 iallfall.
Polisen gjorde bedömningen att ditt körkort skall omhändertas, och det har dom rätt att göra. Då har du 48 timmar på dig att köra, MEN! Länsstyrelsen skall ändå göra en bedömning om huruvida ditt körkort skall vara återkallat eller ej.
Koden var nog 170F, men det är ju mindre vesäntligt. Det är iaf vilket brott du har gjort dig skyldig till, i det här fallet Hastighetsöverträdelse på väg eller i terräng i övriga fall, överträdelse från 31 km/tim tom 35 km/tim.
Citat:
Det min mor sa i telefon e att jag skall kontakta länsrätten o prata med dom. Alternativt vänta till brevet kommer till mig.. Dock har jag svårt o tro att jag endas får 2 månaders "paus" då jag körde 35km/h över hastighets gränserna.
Länsrätten är att ta i, det är Länsstyrelsen du skall kontakta. Men du skall icke oroa dig för detta, dom KOMMER att kontakta dig medelst brev där du får tillfälle att göra ett yttrande. Så du kan gott vänta, om du inte vill stressa på processen lite.
Jodå, det är högst sannolikt två månader som gäller, förutsatt att du inte har varit uppe hos dom förut med några fortkörningar eller liknande de senaste två åren?
Citat:
vädret förövrigt va
soligt o lite halv molningt
ingen dimma
ingen tät trafik dock lastbils "party" 2 km bakom mig ungefär.
Angående förmildrande omständigheter så har jag ju behov av min bil fram o tillbaka från jobbet.. utan bilen så kan det somliga dagar *exempel helger* göra att jag inte kan komma till jobbet i korrekta tider utan kommer 5-6 timmar försenat då jag kan börja allt mellan kl 04-08 på morgonen beroende på situation o övningar o dylik.
Dessvärre så brukar det inte tas så där värst mycket hänsyn till att du behöver bilen till att komma till och från jobbet, då det i regel går att lösa på andra vis.
Det du tar upp på slutet här är inga förmildrande omständigheter, utan ditt behov av körkort. De förmildrande omständigheterna är som du skrev ovan att vägen var fri och att det var lite trafik och att du i det fallet ansåg att det vara såpass säkert att göra omkörningen i den hastigheten.
Som sagt, du har inget som helst behov av körkortet i jobbet? Det underlättar en hel del vad gäller yttrandet
Citat:
core_: Du får gärna förklara lite mer.. normalföljden e 2 månader? .. du menar exempel om det e min första "badthing" nånsin så e det normalt 2 månader.. men yttras det inte oxå av vilken hastighet jag höll vid "fasttagandet" så att säga..
Själv hoppas jag nästan drömmer att det endas e 2 månader.. drömmer om att jag kan få en varning o inget indraget körkort..
//Den som åkte fast
Och ja, när det är den hastigheten du har kört så är normalpåföljden 2 månader (den påföljd som är vanligast i de här fallen) alternativt (men i mycket sällsynta fall, och dom är lätträknade) endast en varning. Jag tror inte att du kommer att få mer än två månader under dom här omständigheterna.