2008-03-07, 18:02
Bannlyst
Ja som vanligt va jag på väg hem från danmark efter en vecka i danska armen. Tjejen ringde o sa att hon hade kommit hem till mig.. Körde som jag brukade göra .. va mitt uppe i en omkörning utanför skurup när polisen vinka in mig.

125km/h på 90väg... 3600:- i böter och indraget körkort i sverige, dvs jag får fortfarande köra min bil i danmark pga att jag har danskt körkort

Min fråga e dock.. hur lång tid kommer mitt körkort med SANNOLIKHET vara indraget och finns det sätt o få tiden förkortad / helt borta pga att jag behöver bilen varje dag till arbetet och utan bilen kan jag faktiskt inte komma varken till jobbet eller till utbildningar..

jag har ingen koll på hur det fungerar det e därför jag vänder mig till er flashbackare för hjälp..

vore tacksam för svar o snälla lås inte tråden moderators/admins

/// En som åkte dit
Citera
2008-03-07, 18:08
Medlem
Big_Bites avatar
2 Månader skulle jag tro.
Skriv till länsstyrelsen(?) och var överjävlig på att det var bra väder, lite trafik, bra sikt etc så kanske du får behålla kortet.
Alt. om detta skulle gjorts med polis på plats det vågar jag inte svara på.
Citera
2008-03-07, 18:48
Medlem
core_s avatar
Länsstyrelsen kommer att dra igång en liten process, och i denna process kommer du att få möjligheten att göra ett yttrande om förmildrande omständigheter, behov av körkort osv.
Har du behov av körkort i jobbet är det ett enormt plus om du kan få din arbetsgivare att skriva ut ett intyg om detta, då dom flesta säkerligen brukar bra denna vals.

Normalpåfölöjden är 2 månader, men kan också rendera i varning (det beror sig på hur du framställer ditt yttrande. Var det bra sikt, fint väder, raksträcka samt dubelfilat så skall du ta med detta i ditt yttrande.

Att polisen sa att körkortet skall dras in skall du inte lyssna så mycket på, denne glada herre med bricka har inte ett skit med detta att göra nämligen.
Inget av detta hade du behövt ta med polisen på plats (för att svara på Big_Bites fråga samtidigt), då hans rapport inte innefattar sådana här saker. Det är bara vilken hastighet du höll, vilken hastighetbegränsning det var och vilken vägsträcka det utspelade sig på
Citera
2008-03-07, 20:06
Bannlyst
Fick papper av polisen oxå
där det står kortfattat

XXXX bor i danmark och skall tillbaka på söndag och har 48timmar på att nyttja sitt körkort, Därav omhändertogs inte körkortet

sen va det nått om en kod som heter 170d aka 3600:-

Alltså jag förstår ju själv jag har gjort fel o accepterar påföljderna o kan gott säga att jag inte kommer göra om det igen... iallfall inte på 90 väg.. på motorväg kanske man kör i 125-130 iallfall.

Det min mor sa i telefon e att jag skall kontakta länsrätten o prata med dom. Alternativt vänta till brevet kommer till mig.. Dock har jag svårt o tro att jag endas får 2 månaders "paus" då jag körde 35km/h över hastighets gränserna.

vädret förövrigt va
soligt o lite halv molningt
ingen dimma
ingen tät trafik dock lastbils "party" 2 km bakom mig ungefär.

Angående förmildrande omständigheter så har jag ju behov av min bil fram o tillbaka från jobbet.. utan bilen så kan det somliga dagar *exempel helger* göra att jag inte kan komma till jobbet i korrekta tider utan kommer 5-6 timmar försenat då jag kan börja allt mellan kl 04-08 på morgonen beroende på situation o övningar o dylik.

core_: Du får gärna förklara lite mer.. normalföljden e 2 månader? .. du menar exempel om det e min första "badthing" nånsin så e det normalt 2 månader.. men yttras det inte oxå av vilken hastighet jag höll vid "fasttagandet" så att säga..

Själv hoppas jag nästan drömmer att det endas e 2 månader.. drömmer om att jag kan få en varning o inget indraget körkort..

//Den som åkte fast
Citera
2008-03-07, 20:20
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wobble
Fick papper av polisen oxå
där det står kortfattat

XXXX bor i danmark och skall tillbaka på söndag och har 48timmar på att nyttja sitt körkort, Därav omhändertogs inte körkortet

sen va det nått om en kod som heter 170d aka 3600:-

Alltså jag förstår ju själv jag har gjort fel o accepterar påföljderna o kan gott säga att jag inte kommer göra om det igen... iallfall inte på 90 väg.. på motorväg kanske man kör i 125-130 iallfall.

Polisen gjorde bedömningen att ditt körkort skall omhändertas, och det har dom rätt att göra. Då har du 48 timmar på dig att köra, MEN! Länsstyrelsen skall ändå göra en bedömning om huruvida ditt körkort skall vara återkallat eller ej.

Koden var nog 170F, men det är ju mindre vesäntligt. Det är iaf vilket brott du har gjort dig skyldig till, i det här fallet Hastighetsöverträdelse på väg eller i terräng i övriga fall, överträdelse från 31 km/tim tom 35 km/tim.

Citat:
Det min mor sa i telefon e att jag skall kontakta länsrätten o prata med dom. Alternativt vänta till brevet kommer till mig.. Dock har jag svårt o tro att jag endas får 2 månaders "paus" då jag körde 35km/h över hastighets gränserna.

Länsrätten är att ta i, det är Länsstyrelsen du skall kontakta. Men du skall icke oroa dig för detta, dom KOMMER att kontakta dig medelst brev där du får tillfälle att göra ett yttrande. Så du kan gott vänta, om du inte vill stressa på processen lite.
Jodå, det är högst sannolikt två månader som gäller, förutsatt att du inte har varit uppe hos dom förut med några fortkörningar eller liknande de senaste två åren?

Citat:
vädret förövrigt va
soligt o lite halv molningt
ingen dimma
ingen tät trafik dock lastbils "party" 2 km bakom mig ungefär.

Angående förmildrande omständigheter så har jag ju behov av min bil fram o tillbaka från jobbet.. utan bilen så kan det somliga dagar *exempel helger* göra att jag inte kan komma till jobbet i korrekta tider utan kommer 5-6 timmar försenat då jag kan börja allt mellan kl 04-08 på morgonen beroende på situation o övningar o dylik.

Dessvärre så brukar det inte tas så där värst mycket hänsyn till att du behöver bilen till att komma till och från jobbet, då det i regel går att lösa på andra vis.

Det du tar upp på slutet här är inga förmildrande omständigheter, utan ditt behov av körkort. De förmildrande omständigheterna är som du skrev ovan att vägen var fri och att det var lite trafik och att du i det fallet ansåg att det vara såpass säkert att göra omkörningen i den hastigheten.

Som sagt, du har inget som helst behov av körkortet i jobbet? Det underlättar en hel del vad gäller yttrandet

Citat:
core_: Du får gärna förklara lite mer.. normalföljden e 2 månader? .. du menar exempel om det e min första "badthing" nånsin så e det normalt 2 månader.. men yttras det inte oxå av vilken hastighet jag höll vid "fasttagandet" så att säga..

Själv hoppas jag nästan drömmer att det endas e 2 månader.. drömmer om att jag kan få en varning o inget indraget körkort..

//Den som åkte fast

Och ja, när det är den hastigheten du har kört så är normalpåföljden 2 månader (den påföljd som är vanligast i de här fallen) alternativt (men i mycket sällsynta fall, och dom är lätträknade) endast en varning. Jag tror inte att du kommer att få mer än två månader under dom här omständigheterna.
Citera
2008-03-07, 20:27
Medlem
Späks avatar
Lyssna på core_

Med sitt dumdryga men ack så korrekta byråkratspråk så visar han precis var skåpet ska stå.

Bättre svar än så kan du inte få, han har rätt i allt vad han skriver.

Det skulle inte förvåna mig ett skit ifall han är tjänsteman, anställd utav staten.. Vid vilken instans kan vi låta vara osagt.
Citera
2008-03-07, 20:50
Medlem
Trolldockans avatar
Brukar inte vara så lätt att förklara sig ur just såna situationer, 35km/h för fort.

Ot; lär dig en läxa, idiotiskt att försöka spara några minuter genom att köra i den hastigheten.
Citera
2008-03-07, 20:51
Medlem
Resurrecteds avatar
Min brorsa åkte fast för fortkörning och fick körkortet indraget i 3 månader. Dock så minskade han ner tiden till 1 månad genom att skicka in ett intyg påskrivet av sin chef att han behöver körkortet i tjänsten.
Citera
2008-03-07, 21:03
Medlem
DDKs avatar
Core har förklarat det hela bra. Vill bara tillägga att själva beslutsprocessen går fort som fan (förvånande när det gäller myndigheter) och du kommer att få papper hem från lst inom några dagar.

Nästa glada överraskning blir när du får lösa ut körkortet efter avtjänad indragningstid och upptäcker att du plötsligt är jämställd med en helt grön kk-innehavare, vilket innebär att om du behöver teckna en ny försäkring får du högsta premien och du får inte vara handledare vid övningskörning m.m.
Citera
2008-03-07, 21:23
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resurrected
Min brorsa åkte fast för fortkörning och fick körkortet indraget i 3 månader. Dock så minskade han ner tiden till 1 månad genom att skicka in ett intyg påskrivet av sin chef att han behöver körkortet i tjänsten.

Var likadant för min polare, 3 månader blev minskat till 1 månad efter intyg från arbetsgivare.
Citera
2008-03-07, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Core har förklarat det hela bra. Vill bara tillägga att själva beslutsprocessen går fort som fan (förvånande när det gäller myndigheter) och du kommer att få papper hem från lst inom några dagar.

Nästa glada överraskning blir när du får lösa ut körkortet efter avtjänad indragningstid och upptäcker att du plötsligt är jämställd med en helt grön kk-innehavare, vilket innebär att om du behöver teckna en ny försäkring får du högsta premien och du får inte vara handledare vid övningskörning m.m.

har fortfarande mitt körkort i plånboken.
har ju som sagt dansk körkort.. pga att jag e med idanska försvaret..

core_ : jeapp jag har grymt behov av körkort även i sverige, då det e mitt enda sätt att komma till arbete i tid..

men då väntar jag ett par dagar på brev från länsstyrelsen. Då jag åker tillbaka till danmark på söndag så jag vänta tills fredag då jag kommer hem o se om det har kommit i posten.
För övrigt gällande elakheter i lagen så har jag absolut inget alls i mitt register, har varit så att säga en snäll o bra pojke detta va första gången jag har varit involverad i någon form av polisverksamhet faktiskt..

måste tacka för alla svar o e faktiskt överraskad av att tråden inte fylldes med massa opassande inlägg från personer som mest vill håna o förlöjliga..

Alla gör vi fel någongång.. Tyvärr.. men vi lär av misstagen o går vidare o blir starkare o e inte så dumma att vi gör om dom

Ännu en gång tack core_ & co
Citera
2008-03-07, 23:14
Bannlyst
Jag har själv blivit av med körkortet efter att ha kört 129 km/h på 90-väg. Jag fick två månaders indraget körkort trots att jag p g a särskilda skäl överklagade genom alla instanser ända upp till Regeringsrätten.

En viktig inledning är att begära en kopia om kalibrering på Polisens mätinstrument (vilket jag förmodar är laser i ditt fall). Kalibrering skall ske samma dag utrustningaen skall användas. Ofta slarvar Polisen med detta och då är resultaten juridiskt ogiltiga. Be alltså om en kopia (vilket du har rätt till) och hoppas på att de har glömt kalibrering.

Ett annat sätt att kunna komma ifrån problemet kan vara att ta del av prejudikat som gäller hastighetsöverträdelser i vissa hastigheter och under vissa omständigheter. På biblioteket finns en bok om domar ur trafikbrott där du kan se om några omständigheter liknar dina och sedan referera till dem i en överklagan.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in