2008-03-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Fast dr kan man ju ifrgastta varfr kvinnojobben ska vara offentliga och inte privata. Om det ska vara s fr man betala vad det kostar. Det r naivt att tro att det ska bli en alltfr stor svngning i valet av yrke. Problemet r att kvinnoyrken r lgt betalda.

Det verkar ju som att kvinnorna till stor del vill att kvinnoyrkena ska vara statliga. Bara tanken p privat vrd vcker ju vgor med insndare och sporadiska utfall.
Citera
2008-03-26, 06:36
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Ja, i Iran (av alla lnder!) har de faktiskt det. Men inte hr.
Trevligt att du snackar skit som du inte vet ngot om.
S du menar att en kvinna som jobbar p lt sga Volvo tjnar mindre n en man som har SAMMA uppgifter?
Kom inte och jmfr OLIKA yrken och arbetsplatser fr det r fullstndigt irrelevant och r som att jmfra kostnaden mellan pplen och motorcyklar.
Citera
2008-03-26, 07:47
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Jag tycker att det r rar tanke, absolut vrd att ta tag i.
Den dagen vi har samma ln som mn.

Citat:
Jag ser din pong.
Men vad r det d som gr att kvinnor oftare n mn hamnar i lglnearbeten?
De traditonella kvinnliga yrkena borde ju i s fall uppvrderas ngot, s att ett vrdbitrde kan tjna samma som en sopgubbe. Minst.
Fast egentligen r det ju hemskt att barnbidraget ska vara det som vger upp kvinnors lgre lner.

Vad har kvinnans ln med saken att gra nr det handlar om barnbidrag?

Vad kvinnan tjnar i ln har inget med saken att gra.
Det r inget som skall rknas in i kvinnas pengar .h.t. Det r inte kvinnans pengar heller.
Pengarna r barnens om du anser att kvinnor i allmnhet har "lg ln" ta inte ut det p barnen, genom att sitta och hvda att det r barnbidraget som uppvger de lga kvinnolnerna. Det r till att stjla barnens pengar. Fast klart det finns vl de som anser at det r legtima skl till att stjla barnens pengar som kvinna..
Senast redigerad av Empress 2008-03-26 kl. 08:16.
Citera
2008-03-26, 07:56
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Trevligt att du snackar skit som du inte vet ngot om.
S du menar att en kvinna som jobbar p lt sga Volvo tjnar mindre n en man som har SAMMA uppgifter?
Kom inte och jmfr OLIKA yrken och arbetsplatser fr det r fullstndigt irrelevant och r som att jmfra kostnaden mellan pplen och motorcyklar.

Skulle vilja se den som (vgar) pst detta om Volvo.. De var ett av de frsta fretagen (i Sverige) som idkade lika ln fr lika arbete, det var p , P.G Gyllenhammars tid..
Senast redigerad av Empress 2008-03-26 kl. 08:15.
Citera
2008-03-26, 09:46
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
...Problemet r att kvinnoyrken r lgt betalda.

Problemet r att vi, r 2008, ver huvud taget pratar om "kvinnoyrken". Har kvinnor en speciell gen som gr att de mste vlja vissa yrken, oavsett lneniv?

I Sverige har vi stora mjlighter att fritt vlja utbildning och yrke. Vljer man jobb i en lglnebranch s tycker man vl antagligen att det finns frdelar som vger upp lnen?
Glm inte att ungefr hlften av lglneyrkena r blandade eller mansdominerade, s det finns antagligen ingen konspiration:
http://www.svensktnaringsliv.se/mult..._om_m_492a.pdf

Premierar man hg ln fr man anpassa sig efter marknaden, ngra exempel:
"Om fler tjejer skulle plugga teknik skulle de inse att det passar oss jttebra"
http://www.idg.se/2.1085/1.152213
"Mnnens jobb gav dubbel ln"
http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1982885.ab
Citera
2008-03-27, 01:03
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludd3emm
http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_948003.svd

Vad tycker ni om det hr? Jag tycker personligen det r underbart.

Iden r god.

Fast "rikemansgrnsen" mste upp rejlt!

De som tjnar 30,000 ligger p en, fr mig, normal niv.

Tjnar ett hushll mera n 60,000SEK, ska barnbidrag inte erhllas.
Citera
2008-03-27, 11:54
Medlem
Chattanoga och Empress:
Vi har redan diskuterat lnerna i en annan trd, imponerande dock att ni fortfarande anvnder er av argumenten som jag besvarade i den trden. Jag har RP:at era inlgg om lner och hoppas att de raderas frn trden eftersom de r OT.

OnTopic:
Feministen Borg r ett fredme fr alla och takten till jmnstlldheten kommer frhoppningsvis att ka under hans r vid makten.
Citera
2008-03-27, 18:55
Medlem
Brandbils avatar
Topic r inte kvinnors lner, men jag lter inlggen ligga kvar d det r en relevant aspekt i barnbidragsfrgan. En fortsatt diskussion om kvinnors lner utan stark koppling till topic (delat barnbidrag) kommer dock att anses vara OT.

//mod
Citera
2008-03-27, 23:19
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Chattanoga och Empress:
Vi har redan diskuterat lnerna i en annan trd, imponerande dock att ni fortfarande anvnder er av argumenten som jag besvarade i den trden. Jag har RP:at era inlgg om lner och hoppas att de raderas frn trden eftersom de r OT..

Svar p felanklagelse (OT)..
Tja var jag har diskuterat kvinnans lga lner ngonstans det fr st fr dig.. Allt jag sagt r detta..
http://www.flashback.org/showpost.p...6&postcount=27

Inte mycket till diskussion om kvinnans lga lner isig dr inte, om du verkligen tnker till nr du lser vad som verkligen har skrivits och vad som r "qoutat". men uppenbarligen s har jag diskuterat kvinnolnerna d man ifrgasatte en annan debbatrs inlgg som fanns "qoutat" i inlgget , d denne hvdade att barnbidraget var komplement till lga kvinnolner.

Citat:
OnTopic:
Feministen Borg r ett fredme fr alla och takten till jmnstlldheten kommer frhoppningsvis att ka under hans r vid makten.

Tja man kan ju hoppas att "Feministen" Borg inser ojmlikheten och splittrar barnbidragets mellan bgge frldrarna som ett led i kravet p halva ansvaret fr barnen som feministerna har. Annars r "Feministen" Borg bara en av raden av "bjbbiga saker" som idkar jmstlldhet s lnge enbart kvinnan vinner p det och det skiter i hur det gr fr mnnen om de vinner p det eller inte.
Senast redigerad av Empress 2008-03-27 kl. 23:38.
Citera
2008-03-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Tja man kan ju hoppas att "Feministen" Borg inser ojmlikheten och splittrar barnbidragets mellan bgge frldrarna som ett led i kravet p halva ansvaret fr barnen som feministerna har. Annars r "Feministen" Borg bara en av raden av "bjbbiga saker" som idkar jmstlldhet s lnge enbart kvinnan vinner p det och det skiter i hur det gr fr mnnen om de vinner p det eller inte.
"Feministen"?
Jag r ganska sker p att Borg till och med r en uttalad feminist.

Ber frvrigt om urskt fr att jag frvxlade dig med Chattanoga.
Citera
2008-03-28, 00:07
Medlem
Empresss avatar
[quote=vTrill]"Feministen"?
Jag r ganska sker p att Borg till och med r en uttalad feminist.

Tja jag vet inte detta om han r uttalade eller ej. Men dte finns en anledning till att jag valde att skriva "Feministen" p det sttet ..Varfr r ot..

Dock s hoppas jag bara att han visar p att han r villig p att splittra barnbidraget mellan frldra som ett led av feministernas krav p halva ansvaret om barnen mellan frldrarna.
annars r han bara en vanlig rabiat feminist som alla andra (som har makt att sga till om ngot och skapa frndringar p hgre niver) som sysslar med jmstlldhet s lnge kvinnan tjnar p det och skitsamma om det mnnen vinner ngot p det eller inte.

Barnbidraget r en hjrtefrga fr mig det skall egentligen inte anvndas i jmstlldhets kampen.
P mer n fljande stt att man skall ndra s att de inte automatiskt gr till kvinnan nr bda r vrdnadshavare.. Mannen skall ha halva barnbidraget oavsett om frldrarna inte bor ihop och har delad/gemensam vrdnad.. Det r inget som "kvinnan skall godknna" (s som det r idag), det r ngot som skall g automatiskt.. Bor frldrarna ihop s skall barnbidraget helst betalas ut lika mellan frldrarna dr med. Barnbidraget skall ej heller p ngra villkor anvndas av kvinnan som "komplement till sina lga ln" (fr all del ven fn mnnen de som har lglneyrken) d det r samma sak som stld av barnens pengar.
Branbidraget r hur man n vnder och vrider p det barnens pengar och inte ngot annat.. De skall g till barnen enbart..
Samtidigt anser ju jag att man skall g tillbaka till hur det var med barnbidraget frn frsta brjan. Nr barnbidraget kom s utbetalades det till familjer med lg inkomst som ett hjlpmedel till att frsrja barnen s att de fick det lite drgligare. (Det var inte "fruns pengar" d mannen hade frsrjningsskyldighet ver frun, fast i ktenskapsbalken har det alltid sttt "makar har frsrjningsskyldighet gentemot varandra") Dr av namnet barnbidrag fr att visa att det var ronmrkta pengar fr barnen..
De familjer vars fder hade hg inkomst fick inget barnbidrag d nr barnbidraget kom.
Sen ngonstans p vgen (tack vare sossarna i ngon rttvise anda) s kom det att glla alla barn oavsett frldrarnas inkomst.

Citat:
Ber frvrigt om urskt fr att jag frvxlade dig med Chattanoga.

Mja frvxla gjorde du inte, men skit samma jag godtar urskten...
Citera
2008-03-28, 17:54
Medlem
grelchs avatar
Jag tror att hanteringen av barnbidraget idag r en ganska kostnadseffektiv historia fr frskringskassan (r det vl?), skert automatiserat och datoriserat s att utbetalningarna bara rullar p utan att det behvs speciellt mycket handplggning. Att dela upp det mellan frldrarna krver vl lite omprogrammering men efter det rullar det vl bara p igen. Vill man dremot brja behovsprva s ser jag framfr mig en massa blanketter, handlggare osv....och d blir det dyrt ! D fr vi bidra med mera skattepengar fr att hlla igng den rulljansen. I s fall r det vl bttre att sl ihop barnbidraget med andra behovsprvade bidrag, ex.vis bostadsbidraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in