[quote=vTrill]"Feministen"?
Jag r ganska sker p att Borg till och med r en uttalad feminist.
Tja jag vet inte detta om han r uttalade eller ej. Men dte finns en anledning till att jag valde att skriva "Feministen" p det sttet ..Varfr r ot..
Dock s hoppas jag bara att han visar p att han r villig p att splittra barnbidraget mellan frldra som ett led av feministernas krav p halva ansvaret om barnen mellan frldrarna.
annars r han bara en vanlig rabiat feminist som alla andra (som har makt att sga till om ngot och skapa frndringar p hgre niver) som sysslar med jmstlldhet s lnge kvinnan tjnar p det och skitsamma om det mnnen vinner ngot p det eller inte.
Barnbidraget r en hjrtefrga fr mig det skall egentligen inte anvndas i jmstlldhets kampen.
P mer n fljande stt att man skall ndra s att de inte automatiskt gr till kvinnan nr bda r vrdnadshavare.. Mannen skall ha halva barnbidraget oavsett om frldrarna inte bor ihop och har delad/gemensam vrdnad.. Det r inget som "kvinnan skall godknna" (s som det r idag), det r ngot som skall g automatiskt.. Bor frldrarna ihop s skall barnbidraget helst betalas ut lika mellan frldrarna dr med. Barnbidraget skall ej heller p ngra villkor anvndas av kvinnan som "komplement till sina lga ln" (fr all del ven fn mnnen de som har lglneyrken) d det r samma sak som stld av barnens pengar.
Branbidraget r hur man n vnder och vrider p det barnens pengar och inte ngot annat.. De skall g till barnen enbart..
Samtidigt anser ju jag att man skall g tillbaka till hur det var med barnbidraget frn frsta brjan. Nr barnbidraget kom s utbetalades det till familjer med lg inkomst som ett hjlpmedel till att frsrja barnen s att de fick det lite drgligare. (Det var inte "fruns pengar" d mannen hade frsrjningsskyldighet ver frun, fast i ktenskapsbalken har det alltid sttt "makar har frsrjningsskyldighet gentemot varandra") Dr av namnet barnbidrag fr att visa att det var ronmrkta pengar fr barnen..
De familjer vars fder hade hg inkomst fick inget barnbidrag d nr barnbidraget kom.
Sen ngonstans p vgen (tack vare sossarna i ngon rttvise anda) s kom det att glla alla barn oavsett frldrarnas inkomst.
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Ber frvrigt om urskt fr att jag frvxlade dig med Chattanoga.
Mja frvxla gjorde du inte, men skit samma jag godtar urskten...