Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-06, 23:06
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Nu ska jag inte börja med att outa medlemmar som troll och andra galningar, men det finns ganska många olika sorters människor på Flashback. Jag tycker att det skulle vara trevligt att kunna "märka upp" medlemmar så att när jag stöter på dem igen efter någon månad så vet jag att den har killen eller tjejen är något att luta sig mot, eller tvärtom.

Man lär sig efter ett tag vilka som är vettiga och inte, men det kommer nya medlemmar som man inte känner igen och då vore det trevligt att efter lite diskussion i en tråd kunna göra noteringen "mycket kunnig" eller "Shakademus" så att man vet det till nästa gång.
Citera
2008-03-06, 23:23
Bannlyst
Det kan du glömma, Carl Hamilton! Jag har fått beskedet att dylika funktioner (om än små) får enorma konsekvenser för de förmodat två sammankopplade 486'or från 90-talets mitt som torde utgöra Flashbacks server. Lägg de tankarna åt sidan och ägna dig åt något som är viktigare är alltså mitt tips.

Förresten, hur skulle du märka upp mig? *nyfiken* Jag skulle nog märka upp dig som "kunnig, listig, korrekt torrbolle med alldeles för mycket fritid"
Citera
2008-03-06, 23:24
Medlem
Barbafettos avatar
Jo.. "kompis" eller "ignorera" kan vara lite trubbigt kanske?

Kunde finnas nåt emellan... "on hold" eller så..

Lite OT kanske men kunde man exkludera vissa forum med, helt alltså, så att man varken såg dem eller nya inlägg i dem.. skulle jag vara glad..
Citera
2008-03-06, 23:39
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
Det kan du glömma, Carl Hamilton! Jag har fått beskedet att dylika funktioner (om än små) får enorma konsekvenser för de förmodat två sammankopplade 486'or från 90-talets mitt som torde utgöra Flashbacks server. Lägg de tankarna åt sidan och ägna dig åt något som är viktigare är alltså mitt tips.

Förresten, hur skulle du märka upp mig? *nyfiken* Jag skulle nog märka upp dig som "kunnig, listig, korrekt torrbolle med alldeles för mycket fritid"
Eftersom du frågade så skulle jag (om man kunde skriva) märka dig enligt följande.

Döljer sitt kunnande bakom en tramsig fasad
Underskatta honom inte
Mycket trevlig vid PM-konversation
Citera
2008-03-06, 23:42
Medlem
Någon form av betygssytem kanske vore något? Finns på en hel del andra forum, betyg ges på trådstartningar och allmänt beteende. Dålig betyg och lång medlemstid = troll. Dåliga betyg och kort medlemstid = osäkert, kan växa till sig till en fin FB:are. Hoppas ni fattade principen.
Citera
2008-03-06, 23:51
Moderator
MondoBizarros avatar
Jodå, skulle väl kunna vara bra iofs, men det du pratar om är väl en rent privat funktion, endast en minnesanteckning för en själv?
Har nämligen sett andra forum där de använder detta publikt och det lär ju inte bli vidare bra...

Men om jag blir tvungen att välja mellan ditt förslag och att få tillbaks förhandsgranskning av trådar så förlorar du.
Citera
2008-03-06, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Eftersom du frågade så skulle jag (om man kunde skriva) märka dig enligt följande.

Döljer sitt kunnande bakom en tramsig fasad
Underskatta honom inte
Mycket trevlig vid PM-konversation
Tack, men det där med trevlig PM-korrespondens tror jag inte att alla skriver under på...

OnT: Seriöst, tror du inte "betygsättande" på andra medlemmar kan hämma debatterna? Det är ju lätt att man t ex tvingar sig själv att tycka illa om en användare i en ny debatt, bara för att det omdömet finns noterat sedan tidigare. M a o blir det lätt att särbehandla andra användare p g a sina tidigare noteringar. Ungefär som vissa moderatorer tycks göra (inga namn, men jag känner spritdoften fortfarande).
Citera
2008-03-07, 00:03
Medlem
bona officias avatar
Föga förvånande är användaren Jimi Hendrix emot förslaget, jag undrar vad detta kan bero på?

OnT så är jag faktisk beredd att hålla med Jimi Hendrix i ty fall, då det kan vara lätt för användare att få en allt för negativ status om man t.ex. ifrågasätter folk i låt säga I&I-forat med vettiga och sakliga argument men går emot den rådande pöbelmentalitet som härskar på vissa underforum på FB.
Citera
2008-03-07, 00:13
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jodå, skulle väl kunna vara bra iofs, men det du pratar om är väl en rent privat funktion, endast en minnesanteckning för en själv?
Har nämligen sett andra forum där de använder detta publikt och det lär ju inte bli vidare bra...

Men om jag blir tvungen att välja mellan ditt förslag och att få tillbaks förhandsgranskning av trådar så förlorar du.
Naturligtvis är det bara jag som ser mina noteringar om medlemmen ifråga.
Min bedömning av en medlem är sannolikt inte inte samma bedömning som nämnde medlem får av andra medlemmar.
Citera
2008-03-07, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bona officia
Föga förvånande är användaren Jimi Hendrix emot förslaget, jag undrar vad detta kan bero på?

OnT så är jag faktisk beredd att hålla med Jimi Hendrix i ty fall, då det kan vara lätt för användare att få en allt för negativ status om man t.ex. ifrågasätter folk i låt säga I&I-forat med vettiga och sakliga argument men går emot den rådande pöbelmentalitet som härskar på vissa underforum på FB.
Nu var det inte mina åsikter som skulle diskuteras, men det kanske är svårt att låta bli om man har uppenbara hävdelsebehov?

Oavsett ditt eventuella medhållande skiljer sig avgjort ditt resonemang från mitt, då du snarast verkar uttrycka en oro om att mista andras gillande?

PS. Jesus lever - 9:90 kr/hg! DS.
Citera
2008-03-07, 00:19
Medlem
Mandic!s avatar
Låter bra, dock känner man igen många av de som delar åsikter med en själv.

Även en sökfunktion över användare bör finnas. Lite lättare att skriva in namnet, istället för att leta igenom 20 000 användare på bokstaven "M"!
Citera
2008-03-07, 00:19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimi Hendrix
Tack, men det där med trevlig PM-korrespondens tror jag inte att alla skriver under på...

OnT: Seriöst, tror du inte "betygsättande" på andra medlemmar kan hämma debatterna? Det är ju lätt att man t ex tvingar sig själv att tycka illa om en användare i en ny debatt, bara för att det omdömet finns noterat sedan tidigare. M a o blir det lätt att särbehandla andra användare p g a sina tidigare noteringar. Ungefär som vissa moderatorer tycks göra (inga namn, men jag känner spritdoften fortfarande).
Visst, du tycker extremt illa om mod J.V på samma sätt som jag tycker om användare C******7, men vad spelar det för roll om jag har skrivit det i en notering, eller om jag efterhand lär mig att jag tycker illa om någon?

Jag gillar exempelvis ulvena. Det spelar inegn roll för mig att det står "jättetrevlig", "rak", "rekorderlig" i mina noteringar om henne. När ulvena skriver ett inlägg behöver jag inte titta i "mina papper". Jag känner igen henne ändå. Jag skulle vilja ha denna funktion till att "märka" medlemmar jag inte känner igen, men som jag vill göra en notering om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in