Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-26, 18:04
Medlem
Hur öppnar jag terminalen?
Citera
2009-01-26, 18:38
Medlem
KingsBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylspray
finns det något lättare sätt att se/gömma dolda filer ??

inte som jag vet. kanske finns nått program som löser det?

men det är ju inte så svårt att skriva in det i terminalen?
Citera
2009-01-26, 18:40
Medlem
KingsBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laine
Hur öppnar jag terminalen?

i finder: Program -> Verktygsprogram -> Terminal
Citera
2009-01-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingsBishop
inte som jag vet. kanske finns nått program som löser det?

men det är ju inte så svårt att skriva in det i terminalen?

jo det är ju sant men man måste ju endå komma ihåg hela raden..
Citera
2009-01-26, 22:34
Medlem
Citat:
jo det är ju sant men man måste ju endå komma ihåg hela raden..
Copy- paste?
Citera
2009-01-26, 23:33
Medlem
mullenus avatar
Man kan även använda programmet Hide Folders för att dölja vissa mappar om man så önskar. Fungerar smidigt...
Citera
2009-03-16, 14:15
Medlem
energizers avatar
Tänkte fråga en sak, finns det möjlighet att ändra volymen eller helt "muta"
t ex Fiefox? Irriterande ibland när man lyssnar på musik och det är ljud från hemsidor. Har för mig att det finns nått sånt på Vista?
Citera
2009-03-16, 14:41
Medlem
Kivans avatar
Citat:
finns det något lättare sätt att se/gömma dolda filer ??
Programmet DragThing visar dolda filer och mappar utan att du behöver ställa om resten av systemet att visa detta.
Citera
2009-03-17, 15:10
Medlem
Fernets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xindak
En grej som funnits i Mac OS sedan länge men jag inte ser många använda och jag har inte sett den nämnas i denna tråd heller är att hålla ned alt och klicka på skrivbordet. Detta gömmer programmet du har uppe på ett snabbt och smidigt sätt.
Inget mer gamla goa äpple+H. Tjo-hoo!

1000 tack, du är ett geni!
Citera
2011-01-19, 21:23
Medlem
Lethass avatar
Jag tänkte starta "Den stora tråden om tips och tricks i Mac OS" och när jag hade skrivit klart så kom jag på att man kanske ska söka efter en sådan tråd först och se vad jag hittade..

Men jag lägger väl in ett litet tips/trix här istället

Jag laddar hem mycket TV-serier och jag hatar att ha saker osorterat i en hög blandat med massa annat skit, så därför har jag underlättat detta avsevärt för mig själv.

1: Ladda hem ett program som automatiskt via rss laddar hem torrents till dina favoritserier, t.ex Automatic. Vill man inte betala så finns det sätt att ta sig runt detta.

2: Ställ in ditt Automatic/annat program som du önskar. Jag har ställt in det så här: http://data.fuskbugg.se/dipdip/Screen%20shot%202011-01-19%20at%208.35.20%20PM.png Den laddar alltså hem torrenten till serien och lägger den i en mapp som heter "Torrents" och när filen är hämtad så öppnas i µtorrent.

3: Ställ in dit bittorrent program (i mitt fall µtorrent) så den plockar upp torrents automatiskt när dom läggs in i den mapp du valde i Automatic. Då ser det ut så här: http://data.fuskbugg.se/dipdip/Screen%20shot%202011-01-19%20at%208.40.26%20PM.png

4: Gör en mapp i t.ex roten av din användare som heter "TV-serier".

Nu när den lätta biten är gjord så börjar vi med det roliga, d.v.s terminalen!
Vill vi ju få nån ordning på det här också, nu ligger alla serier i en hög med alla andra filer i "Downloads".

5: Öppna en terminal och skriv detta
Kod:
 find /Users/"ditt användarnamn"/Downloads/ -maxdepth 1 | grep -i -E '(HDTV|LOL|s[0-9]+e[0-9]+)' | xargs -I{} mv {} /Users/"ditt användarnamn"/TV-serier/ >/dev/null 2>&1

Nu ska jag försöka förklara lite lätt hur detta fungerar.
Kod:
ind /Users/"ditt användarnamn"/Downloads/ -maxdepth 1
Detta söker genom din downloadsmapp efter filer/mappar dock inga filer i undermappar, p.g.a "-maxdepth 1".

Kod:
grep -i -E '(HDTV|LOL|s[0-9]+e[0-9]+)'
Detta säger att sökningen ska skita i stora och små bokstäver och att den ska hitta filer/mappar som heter något med "HDTV", "LOL" och "SxxExx" vilket namnet på de flesta om inte alla serier innehåller.

Kod:
xargs -I{} mv {} /Users/"ditt användarnamn"/TV-serier/
Detta flyttar dom filer du nyss sökt efter och hittat till mappen "TV-serier" du skapade förut.

Vad har vi gjort nu då? Automatic laddar automatiskt ner torrents till dina subscriptions till en särskild mapp så downloadsmappen inte blir full med torrents. Sen plockar µtorrent automatiskt upp torrent-filerna och börjar ladda hem serierna till downloadsmappen. Sen har vi vårat "skript" som hittar filer med speciella strängar i namnet och flyttar sedan dessa filer till en mapp som heter "TV-serier"

Men, hur ska man orka och komma ihåg att köra ett skript så fort man vill ha lite ordning? Nu drar jag fram mitt ess ur rockärmen!

6: Öppna en ny terminal och skriv
Kod:
crontab -e
Nu får vi upp en inte så jätterolig editor, men det är bättre än inget.

7: För att skriva trycker man på i. Här skriver vi detta
Kod:
0     */2     *     *     *     find /Users/"ditt användarnamn"/Downloads/ -maxdepth 1 | grep -i -E '(HDTV|LOL|s[0-9]+e[0-9]+)' | xargs -I{} mv {} /Users/"ditt användarnamn"/TV-serier/ >/dev/null 2>&1
alltså skriptet vi skrev förut. (Mellan slagen mellan 0:an och alla stjärnor är ett tryck på TAB) för att avsluta och spara trycker man först på "ESC" sedan ":" och skriver sedan "wq" och trycker på enter.

Vad gör detta då?
Kod:
0     */2     *     *     *     
Detta gör så att skriptet körs var 0:te minut, varannan timme, varje dag, varje vecka och varje år, helt automatiskt!

Wiki till crontab: http://en.wikipedia.org/wiki/Cron

Så, sammanfattning av allt tillsammans nu då: utomatic laddar automatiskt ner torrents till dina subscriptions till en särskild mapp så downloadsmappen inte blir full med torrents. Sen plockar µtorrent automatiskt upp torrent-filerna och börjar ladda hem serierna till downloadsmappen. Sen har vi vårat "skript" som hittar filer med speciella strängar i namnet och flyttar sedan dessa filer till en mapp som heter "TV-serier" och med hjälp av "crontab" så körs skriptet automatiskt varannan timme, så allt sköts automatiskt.

Hoppas detta i till nytta för någon!

PS. Ska knåpa ihop något som sorterar in avsnitten i undermappar så det blir mer sorterat, men detta får räcka tillsvidare. DS.
Senast redigerad av Lethas 2011-01-19 kl. 21:26.
Citera
2011-01-19, 21:58
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lethas
Skitbra, ska helt klart testa detta! Men jag har en fråga.. Skriptet som flyttar filerna automatiskt; om en fil fortfarande håller på att laddas ner, flyttas det ändå? För om det t.ex ännu är 50% kvar på en fil och den flyttas, så blir det ju ganska knasigt.
Citera
2011-01-19, 22:55
Medlem
teddyB_VBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lethas
TEXT

Grymt, får bli till att fixa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto